غدد

تاثیر دیابت بر قلب و راه ھای درمان آن

تاثیر دیابت بر قلب و راه ھای درمان آن

ویزیت آنلاین فوق تخصص غدد

در تاریخ 9 اسفند 1402 – توسط تیم ازپزشک بازنگری و بروزرسانی شد.

 

دیابت زمانی رخ می‌دهد که دیگر بدن فرد نتواند به اندازه کافی انسولین تولید کند. در این زمان می‌گوییم که فرد به دیابت دچار شده است. انسولین هم هورمونی است که لوزه‌المعده در بدن تولید می‌کند و کار این هورمون این است که قند را از خون بگیرد و به داخل سلول‌های بدن منتقل کند تا بدن بتواند از این قند به عنوان انرژی استفاده کند.

در افرادی که به دیابت مبتلا می‌شوند یا میزان انسولین کاهش می‌یابد یا اینکه تاثیر کافی ندارد و سلول‌ها نمی‌توانند قند خون را جذب کنند. در این زمان قند بالا رفته و به مرور باعث آسیب دیدن برخی اعضای بدن می شود. ما در این مطلب از سری مقالات ازپزشک به تاثیر دیابت بر قلب و پیشگیری از دیابت اشاره خواهیم کرد.

 

تاثیر دیابت بر قلب

دیابت می‌تواند تاثیرات مهمی بر قلب داشته باشد. افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد بدون دیابت دارای خطر بیشتری برای مشکلات قلبی هستند. برخی از اثرات دیابت بر قلب عبارت‌اند از:

  1. بیماری عروق قلبی: دیابت می‌تواند باعث تغییرات در عروق قلبی شود که باعث بروز بیماری‌های عروق کرونری قلب (به عنوان مثال، آنژین صدری و اینفارکتوس میوکارد) می‌شود.
  2. نقص عملکرد ماهیچه قلبی: دیابت می‌تواند باعث کاهش عملکرد ماهیچه قلبی شود که منجر به افت ظرفیت انقباضی قلب و کاهش عملکرد قلبی می‌شود.
  3. افزایش فشار خون: دیابت می‌تواند فشار خون را افزایش دهد که یکی از عوامل خطر برای ایجاد بیماری‌های قلبی است.
  4. نقص عملکرد شریان‌های کرونری: دیابت می‌تواند منجر به نقص عملکرد شریان‌های کرونری قلبی شود که از نقش مهمی در تأمین خون به قلب برخوردار هستند.

افراد دیابتی نیاز به بررسی‌های منظم قلبی دارند تا اطمینان حاصل شود که سلامت قلب آنها تحت کنترل است و هر گونه مشکل به موقع تشخیص داده شود. در نتیجه، مدیریت مناسب دیابت و اقدامات پیشگیری از بیماری‌های قلبی اهمیت دارد تا عوارض دیابت بر قلب کاهش یابد و سلامت قلبی حفظ شود. به همین دلیل، مراقبت از سلامت قلب و دیابت از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

پیشگیری از دیابت

پیشگیری از دیابت

 

پیشگیری از دیابت

رعایت یک سبک زندگی سالم با تغذیه متعادل می تواند در پیشگیری از دیابت نقش داشته باشد. فعالیت بدنی منظم و کاهش استرس و وزن مناسب هم می‌تواند از بروز دیابت نوع 2 جلوگیری کند. مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، گوشت‌های کم چرب و محصولات لبنی کم چرب در رژیم غذایی، به عنوان یک رژیم غذایی مفید برای کاهش خطر دیابت مطرح است.

انجام فعالیت‌های ورزشی منظم و معتدل می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند و از بروز دیابت جلوگیری کند. افزایش وزن بدن یکی از عوامل اصلی بروز دیابت می‌باشد. کاهش وزن در صورت نیاز و حفظ وزن مناسب باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت می‌شود. مراقبت از فشار خون و کاهش آن در صورت نیاز می‌تواند از جلوگیری از دیابت و مشکلات قلبی و عروقی مرتبط با آن کمک کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مصرف بیش از حد قند و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون و ایجاد مقاومت به انسولین شود، بنابراین کاهش مصرف آنها مفید است. اگر افرادی در خانواده شما دیابت دارند، باید بیشتر به سلامت خود توجه کنید و آزمایش‌ها و مراقبت‌های پیشگیرانه را انجام دهید. همچنین، مراجعه به پزشک و مشاوره با متخصص درباره پیشگیری از دیابت و برنامه‌های مناسب برای شما بسیار مهم است. در این مورد می توانید از متخصص قلب و عروق کمک بگیرید.

 

تاثیر دیابت بر قلب

تاثیر دیابت بر قلب

 

درمان دیابت نوع دو

اگر به بیماری دیابت نوع دو مبتلا شده اید، بهتر است برای تسریع درمان روش‌های زیر را پیش ببرید:

  1. استفاده از یک رژیم غذایی مناسب البته با مشورت پزشک
  2. انجام فعالیت های فیزیکی به طور مرتب
  3. کم کردن وزن با رژیم های مناسب
  4. داشتن خواب کافی
  5. ترک سیگار
  6. دوری از هر گونه استرس و اضطراب

همچنین استفاده از داروهای کاهش دهنده دیابت قند خون می تواند کمک زیادی به درمان دیابت نوع دو کند. لازم به ذکر است که تمام مواردی که عنوان کردیم باید زیر نظر پزشک معالج شما صورت بگرید. پس از مصرف هرگونه دارو به صورت خودسرانه جدا بپرهیزید و خودتان را ببیشتر به خطر نیاندازید. ما سعی کردیم به صورت کلی در رابطه با بیماری دیابت صحبت کنیم تا شما آشنایی کافی داشته باشید. از اینکه ما را همراهی کردید بسیار سپاسگزاریم.

 

بیشتر بخوانید: کنترل دیابت 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.