زنان و زایمان

دیر شدن عادت ماهانه تا چند روز طبیعی است؟

دیر شدن عادت ماهانه تا چند روز طبیعی است؟

عادت ماهانه

اگر عادت ماهانه شما دیر شده است، احتمالا در تردید هستید که آیا باردارید یا نه. ممکن است سوال شما این باشد که قبل از انجام تست بارداری چقدر باید صبر کرد؟ در دستورالعمل‌های تست‌های بارداری خانگی اغلب از اصطلاح تاخیر در پریود صحبت کرده اند. تاخیر در قاعدگی می تواند نشانه بارداری باشد، اما می تواند نشان دهنده بسیاری از موارد دیگر مانند استرس، بیماری و استفاده از برخی داروها نیز باشد. عقب افتادن پریود به این معنی است که انتظار داشتید که مثلا خونریزی قاعدگی شما از دیروز شروع شده باشد ولی هنوز شروع نشده است. بنابراین، روز پریود مورد انتظار شما بستگی به این دارد که چرخه قاعدگی طبیعی شما چگونه به نظر می رسد و آخرین قاعدگی شما چه زمانی شروع شده است. برای جواب به این سوال که تاخیر در پریود به چه معناست و تا چند روز طبیعی است، با این مقاله همراه باشید.

 

تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

متوسط چرخه عادت ماهانه در زنان حدود 28 روز به طول می انجامد. اما داشتن چرخه ای که کمی کوتاهتر یا طولانی تر از این باشد نیز طبیعی است. این بدان معنی است که چرخه قاعدگی یک زن می تواند بین 21 تا 38 روز متغیر باشد. پریود شما می تواند 3 تا 8 روز طول بکشد که معمولا خونریزی در 2 روز اول شدیدتر است.

از ابتدای شروع پریود شدن در یک دختر، ایجاد یک چرخه منظم ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد. برخی از زنان همیشه پریودهای نامنظمی دارند، که در آن چرخه قاعدگی آنها در ماههای مختلف، متفاوت است. پیگیری و ثبت پریودها می تواند به شما در تعیین هر گونه بی نظمی کمک کند. می توانید از برخی از اپلیکیشن های قابل نصب بر گوشی های هوشمند استفاده کنید.

 

تاخیر در پریود

تاخیر در پریود

 

بیشتر زنان 15 روز تاخیر در قاعدگی یا بیشتر از تاریخ شروع مورد انتظارشان پریود نشوند، قاعدگی خود را دیر در نظر می گیرند. ارائه یک بازه زمانی قطعی برای تعیین تاخیر در پریود کار سختی است، زیرا چرخه ها در بین زنان متفاوت است. اجماع عمومی این است که اگر عادت ماهانه شما تا حدود 5 روز تاخیر داشته باشد، معمولاً هنوز دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال، باید از چرخه خود آگاه باشید، زیرا فقط شما می توانید بفهمید که آیا مورد غیرطبیعی ای وجود دارد یا خیر.

 

چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است؟

اینکه چقدر دیر پریود می شود بدون اینکه باردار باشید بستگی به منظم بودن دوره های شما دارد.

به طور کلی، اگر 1-2 روز تاخیر داشته باشید، جای نگرانی نیست. اگر 3 روز تاخیر داشته باشید و این تاخیر تا کنون سابقه نداشته باشد، احتمالاً شروع به نگرانی خواهید کرد. با 5 روز تأخیر و بیشتر، انجام آزمایش بارداری در این مرحله ایده خوبی است. البته این به این معنا نیست که لزوما باردار هستید، با این حال، اگر تاخیر در قاعدگی همراه با علائم اولیه بارداری دارید، نشانه قوی ای از بارداری می تواند باشد. علائم اولیه بارداری عبارتند از:

  • گرفتگی عضلات
  • خستگی عمیق
  • سینه های حساس
  • نیاز به بیشتر گریه کردن
  • احساس تهوع و یا بیماری
  • نوسانات خلقی
  • طعم فلزی در دهان
  • هوس غذا

اگر همزمان با تاخیر در پریود این علائم را نیز دارید، باید آزمایش بارداری بدهید.

 

پیشنهاد مقاله: عوارض قرص اورژانسی بر پریود

تشخیص و آزمایشات برای تاخیر در پریود ناشی از بارداری

آزمایشات بارداری خانگی ادرار شما را از نظر وجود هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) بررسی می کند که فقط در زمان بارداری وجود دارد. در زمان لانه گزینی تولید hCG در بدن شروع می شود. تست های بارداری خانگی سطح  hCG  را در روز پریود مورد انتظار شما اندازه گیری می کنند. با این حال، ممکن است در چند روز اول پس از تاخیر در عادت ماهانه، نتیجه تست بارداری به صورت کاذب منفی شود. مقدار hCG در بدن شما در اوایل بارداری هر روز بیشتر می شود. اگر خیلی زود آزمایش دهید، ممکن است مقدار کافی از هورمون hCG برای مثبت شدن آزمایش تولید نشده باشد. برای به دست آوردن نتیجه دقیق تر، بهتر است حداقل یک هفته پس از عقب افتادن پریود، آزمایش را انجام دهید.

اگر دو بار تست بارداری خانگی شما منفی بود و هنوز فکر می کنید باردار هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا آزمایش خون برای شما تجویز کند که بسیار دقیق تر از روش های خانگی است. آزمایش خون حتی 6 تا 8 روز پس از تخمک گذاری نیز با دقت بالایی نتیجه را گزارش می دهد.

اگر تست‌های بارداری شما منفی شد، اما با تاخیر در قاعدگی مواجه هستید، با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود آیا آزمایش‌های اضافی یا درمان لازم است یا خیر.

 

دلایل تاخیر در عادت ماهیانه بدون بارداری

استرس

استرس شایع ترین علت پریودهای نامنظم است و حتی می تواند باعث عقب افتادن پریود شود. دوره های طولانی استرس مانند داشتن یک شغل پر فشار، مرگ یکی از عزیزان، و…،  می تواند در تعادل ظریف هورمونی بدن شما اختلال ایجاد کند استرس فیزیکی مانند بیماری های اخیر، جراحی و … نیز می توانند عادت ماهانه را به تاخیر بیندازند.

چرخه قاعدگی زنان یک مسیر پیچیده است که مناطقی از مغز مانند غده هیپوفیز و هیپوتالاموس را درگیر می کند. استرس بر این نواحی مغز تأثیر می‌گذارد و وقتی این اتفاق می‌افتد، مکانیسم‌های دفاعی بدن تمرکز می‌کنند و توجه خود را به فرآیندهای ضروری برای فرار از تهدید فوری معطوف می‌کنند. این امر می تواند باعث تاخیر در پریود شود. بهتر است در صورت امکان از موقعیت‌ های استرس ‌زا اجتناب کنید، ورزش منظم انجام دهید، تکنیک ‌های آرامش‌بخش را امتحان کنید و خواب خود را بهبود ببخشید تا استرس خود را مدیریت کنید و چرخه قاعدگی منظمی داشته باشید.

 

کاهش وزن شدید

کاهش وزن قابل توجه یا ناگهانی می تواند با چرخه قاعدگی منظم شما تداخل داشته باشد و باعث تاخیر در قاعدگی یا حتی قطع آن شود. محدود کردن شدید مقدار کالری و چربی و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن، می تواند سطح هورمون های تولید مثلی شما را کاهش دهد و سبب شود که تخمک گذاری و عادت ماهانه رخ ندهد. به این حالت آمنوره می گویند. اگر یک یا چند دوره از پریود را پس از کاهش وزن زیاد را از دست داده اید یا اگر از یک اختلال غذا خوردن مانند بی اشتهایی (آنورکسیا) رنج می برید، باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره آنلاین متخصص زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  مشاوره انلاین رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

افزایش وزن زیاد

اضافه وزن می تواند باعث تولید بیش از حد هورمون استروژن که سیستم تناسلی شما را تنظیم می کند، شود که می تواند بر تعداد پریودهای شما تأثیر بگذارد و باعث توقف یا تاخیر در قاعدگی شود. اضافه وزن می تواند نشانه ای از ابتلا به یک بیماری پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز باشد.

 

تاخیر در قاعدگی

تاخیر در قاعدگی

 

دارو

داروهای هورمونی از جمله برخی از انواع قرص های ضد بارداری و تاخیر در عادت ماهانه می توانند باعث دیر یا عقب افتادن قاعدگی شوند. با این حال، زمانی که استفاده از این نوع روش‌های پیشگیری از بارداری را متوقف می ‌کنید، باید دوره‌های قاعدگی شما منظم شود. قرص های هورمونی مثل نورتی استرون حاوی هورمون پروژسترون هستند. با افزایش سطح پروژسترون نزدیک به زمان پریود، از ریزش پوشش رحم که معمولاً باعث پریود می شود، جلوگیری می کند.

 

پیشنهاد ویژه: اختلالات دوران قاعدگی

مشکلات تیروئید

اگر غده تیروئید پرکار یا کم کار دارید، ممکن است باعث عقب افتادن پریود شود. این غده پروانه ای شکل در قاعده گردن، متابولیسم بدن شما را تنظیم می کند. در صورت عدم تعادل هورمونی، باید دارو مصرف کنید تا عادت ماهانه شما منظم شود.

 

یائسگی

شروع یائسگی برای اکثر زنان بین 45 تا 55 سالگی است. پس از یائسگی، دوره های شما به طور کامل متوقف می شود. بسیاری از زنان 10 تا 15 سال قبل از یائسگی، علائم آن را همراه با عقب افتادن پریود تجربه می کنند که به عنوان پیش یائسگی شناخته می شود. در دوران پیش از یائسگی، سطح استروژن شما شروع به نوسان می کند که می تواند چرخه عادت ماهانه شما را تغییر دهد. معمولاً برای زنانی که در دوران پیش از یائسگی هستند، عادت ماهانه نامنظم یا عقب افتاده دارند. سایر علائم پیش از یائسگی شامل گرگرفتگی، بی خوابی، تغییرات خلقی، تعریق شبانه و خشکی واژن است.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.chemistclick.co.uk/news/how-late-can-a-period-be-before-you-should-start-to-worry
  2. https://www.yourperiod.ca/abnormal-pain-and-menstrual-bleeding/irregular-or-absent-periods/
  3. https://www.medicinenet.com/how_late_can_period_be_before_know_youre_pregnant/article.htm
  4. https://www.webmd.com/women/why-is-my-period-so-random
  5. https://www.nhs.uk/conditions/missed-or-late-periods/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.