زنان و زایمان

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

قرص اورژانسی

قرص اورژانسی یک روش پیشگیری از بارداری پس از رابطه‌ی جنسی بدون استفاده از متد‌های کنتراپتیو روزانه است. این قرص ‌ها حاوی هورمون‌هایی مانند لوونورژسترل و یا پروژسترون هستند که به تنظیم سیکل تخمک گذاری و جلوگیری از تخمک ‌رسانی کمک می‌کنند. از این قرص‌ها معمولاً در مواردی استفاده می ‌شود که روش‌های کنتراپتیو اصلی از دسترس خارج شده یا به‌طور ناخواسته بدون استفاده از کنتراپتیو جنسی انجام شده است. توجه داشته باشید که این قرص‌ها باید در زمان مشخصی پس از رابطه‌ی جنسی مصرف شوند تا کارایی خود را از دست ندهند. همچنین، این قرص‌‌ها تنها برای مواقع اضطراری مناسب هستند و باید از روش‌های کنتراپتیو مداوم به‌عنوان راه‌حل اصلی استفاده کنید. قرص اورژانسی برای پریود شدن سریع؟ و اینکه آیا عوارضی هم بر پریود شدن دارد یا خیر!، پریودی بعد از قرص اورژانسی ، خوردن قرص اورژانسی در پریودی بخوانید و برای داشتن مشاوره آنلاین دکتر زنان، اپلیکیشن ازپزشک را نصب کنید.

 

درباره قرص اورژانسی و پریود

مصرف قرص اورژانسی در زمان پریودی می‌تواند تأثیری بر روی الگوی پریود شما داشته باشد. معمولاً پریود بعد از قرص پیشگیری به طور معمول در دوره‌ های مختلفی به مدت ۷ تا ۱۴ روز از تاریخ مصرف قرار می‌گیرد. این مدت زمان ممکن است از پریود معمولی شما متفاوت باشد. در صورتی که پریود شما تا ۳ هفته پس از مصرف قرص اورژانسی شروع نشود یا ناراحتی‌های غیرمعمولی در دوره پریودی تجربه کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، توجه داشته باشید که استفاده از قرص تنها برای مواقع اضطراری مناسب است و نباید به عنوان یک روش کنتراپتیو روزانه مورد استفاده قرار گیرد.

 

نحوه عملکرد قرص اورژانسی بر بدن چگونه است؟

تاثیر قرص اورژانسی بر پریود چون یک هورمون پروژستون است از تخمک گذاری در دوران قاعدگی جلوگیری می کند.   این قرص ها با سفت کردن مایع واژینال از رسیدن اسپرم به تخمک جهت انجام فرآیند لقاح جلوگیری کرده و مانع شکل گیری جنین در رحم می شوند. باید بدانید که استفاده از قرص پیشگیری در همه افراد ممکن است پاسخ درست ندهد و در موارد خاص مثل داشتن اضافه وزن زیاد و یا تداخلات دارویی با قرص اورژانسی ممکن است حتی عملکرد درستی نداشته باشد. البته در این موارد هم راه های جلوگیری از بارداری بسیار متعددی وجود دارد که بهتر است با مشورت پزشک و مشاوره آنلاین دکتر زنان در سامانه ازپزشک از آنها استفاده کنید.

 

تعداد مصرف قرص اورژانسی

تعداد مصرف قرص اورژانسی

 

چه تعداد از قرص اورژانسی باید مصرف کرد؟

تعداد قرص‌های پیشگیری که باید مصرف کنید، به نوع قرص و مارک آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، یک دوز از قرص پیشگیری بعد از رابطه‌ی جنسی کافی است. اما، برخی از محصولات ممکن است نیاز به دو دوز داشته باشند که با فاصله ‌ای از ۱۲ یا ۲۴ ساعت از یکدیگر مصرف می‌شوند. به هر حال، برای اطمینان از دستورات دقیق مصرف و نحوه استفاده، به بهنگامی بستگی دارد. بهتر است پیش از استفاده از هر قرص پیشگیری، دستورالعمل‌های مربوط به آن را به دقت مطالعه و دنبال کنید یا از یک متخصص زنان به صورت آنلاین مشورت بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم در پیشگیری از خونریزی در بارداری

 

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

استفاده از قرص پیشگیری ممکن است تأثیراتی بر روی الگوی پریود شما هم داشته باشد. برخی از مضرات قرص اورژانسی در زمان قاعدگی که ممکن است بر پریود تاثیر گذارند عبارتند از:

  • چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود میشویم: مصرف قرص اورژانسی ممکن است باعث تغییر در زمان شروع پریود شما شود. پریود ممکن است زودتر یا دیرتر از موعد معمول شروع شود.
  • تغییر در شدت و مدت زمان پریودی: پریود ممکن است به صورت متفاوتی نسبت به معمول در شدت یا مدت مدت خود تجربه شود.
  • خونریزی نامتعادل: مصرف قرص اورژانسی ممکن است باعث تغییر در خونریزی پریودی شود، از جمله خونریزی بیشتر یا کمتر از معمول.
  • ناراحتی ‌های معده‌ای : ممکن است بعضی از افراد پس از مصرف قرص اورژانسی ناراحتی معده‌ای مانند تهوع یا استفراغ را تجربه کنند.
  • تغییر در احتمال حدوث پریود: در برخی موارد، مصرف قرص اورژانسی ممکن است باعث تخمک ‌ریزی تاخیری شود و در نتیجه باعث تغییر در زمان احتمال بروز پریودی شود.
  • بیماری های پوستی مثل کهیر
  • تهوع و استفراغ
  • سرگیجه و سردردهای میگرنی
  • بی حالی و خستگی
  • خون ریزی های رحمی
  • درد سینه و یا تغیر شکل پستان ها
  • التهاب در قسمت بیرونی رحم و خونریزی

توجه داشته باشید که این تغییرات معمولاً موقتی هستند و پس از چند دوره‌ی پریودی به حالت عادی باز می‌گردند. اگر نگران عوارض محتمل بر پریود خود هستید یا تغییراتی غیرمعمول در پریود خود مشاهده می‌کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

پریود بعد از قرص اورژانسی

پریود بعد از قرص اورژانسی

 

راه های پیشگیری از عوارض قرص اورژانسی

حتما با پزشک متخصص زنان در رابطه با تجویز هر گونه قرص ضد بارداری مشورت کنید. از این طریق می توانید در صورت داشتن تداخل دارویی با قرص پیشگیری و یا بیماری های زمینه ای که با استفاده از این قرص ها در تضاد است مطلع شوید. سپس در نظر داشته باشید که در صورت تجویزپ زشک برای این قرص ها از تغییر در دوز تجویزی آن خودداری کنید. استفاده کم خطرتر از این قرصها حداکثر ۲ الی ۳ قرص درسال است. قرص های اورژانسی معمولا حاوی پروژسترون هستند و عوارض کمتری از قرص های LD  دارند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره انلاین با دکتر زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی       مشاوره انلاین رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اما باید در نظر داشته باشید که مورد استفاده آنها از بلافاصله بعد از رابطه جنسی تا حداکثر 72 ساعت بعد از آن است. کاهش عوارض قرص های اورژانسی می توان با مشورت پزشک از قرص های کنترل کننده نیز استفاده کرد. در هر حال عوارض استفاده از قرص های ضد بارداری حداکثر تا ۲ الی سه هفته بعد از استفاده، از بین می رود. اما برای جلوگیری از التهاب پستان می توان راهکارهایی از جمله کاهش استفاده از نمک، کافئین و سوتین مناسب را پیشنهاد کرد.

 

نکات مهم در مورد مصرف قرص اورژانسی

بطور کلی مصرف قرص های پیشگیری و وسایل بهداشت جنسی و حتی مراجعه به سکس تراپیست می تواند در سلامت جسم و روان شما و خانواده تان کمک شایانی داشته باشد. اما نوع و شرایط استفاده از قرص های اورژانسی نیز بسیار متفاوت از قرص های ضد بارداری است.  قرص اورژانسی همانطور که از اسمش پیداست باید به صورت اورژانسی و بلافاصله بعد از رابطه جنسی و حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد از آن مصرف شود تا بتواند اثردهی درستی داشته باشد. چند نکته مهم در رابطه با مصرف این قرص ها وجود دارد که در ادامه عنوان می کنیم:

  • از این قرص ها به هیچ عنوان درزمان بارداری نباید مصرف شود.
  • قرص های اورژانسی هیچ تاثیری در جلوگیری از ابتلا به بیماری های عفونی و مقاربتی ندارند و باید از وسایل حفاظتی مربوطه برای پیشگیری از بیماری ها استفاده شود.
  • تداخلات دارویی با قرص اورژانسی ازمهمترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود و حتما قبل از آن با پزشک معالج مشورت شود.
  • اگر با تجویز پزشک متخصص زنان این قرص ها را مصرف می کنید هرگز در دوز تجویزی تغییری ایجاد نکنید. در غیر این صورت شما مجاز به استفاده حداکثری سالی ۳ الی ۴ قرص بارداری هستید.
  • در دوران شیردهی و پس از زایمان، این قرص ‌ها برای سلامتی کودک خطر آفرین هستند و باید با نظر پزشک استفاده شوند.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

سوالات متداول

چند نوع قرص ضدبارداری اورژانسی داریم؟

در حال حاضر دو روش برای جلوگیری اورژانسی از بارداری وجود دارد: یکی قرص های ضدبارداری و دیگری روش آ یو دی است.

چندبار می توان از قرص اورژانسی استفاده کرد؟

قرص ضدبارداری اورژانسی یک روش پیشگیری نیست، شما باید اول یک روش پیشگیری مثل کاندوم، قرص ضدبارداری و یا روش طبیعی را انتخاب کنید و در صورت پاره شدن کاندوم و یا ایجاد مشکلی در پیشگیری از روش اورژانسی استفاده کنید. شما در هر سال مجاز به استفاده از این روش 2 تا 3 بار هستید و در هر سیکل حداکثر یکبار می تونید از این روش استفاده کنید.

اگر قرص اورژانسی را بخوریم و بعد بفهمیم باردار هستیم، برای جنین ضرر دارد؟

خیر، این قرص ها برای جنین ضرر ندارد.

چه زمانی از قرص اورژانسی مصرف کنیم؟

دقیقا بعد از داشتن رابطه جنسی مشکوک باید از این قرص ها استفاده کنید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.