پوست و مو

انواع راش بارداری و درمان آن

انواع راش بارداری و درمان آن

پزشک متخصص پوست

تغییرات پوستی در دوران بارداری: تعدادی از تغییرات ممکن است در پوست، مو و ناخن های خود در دوران بارداری مشاهده کنید. برخی در پاسخ به تغییرات در سطوح هورمونی یا محرک‌های خاص رخ می‌دهند. پزشک متخصص می تواند در تشخیص و درمان آن به شما کمک کند. در این مقاله در مورد انواع بثورات بارداری و تغییرات پوستی در دوران بارداری صحبت می کنیم.

 

 

آیا بثورات بارداری می تواند روی جنین تاثیر بگذارد؟

راش پوستی در بارداری می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند. برخی از بثورات بارداری خوش خیم هستند، به این معنی که هیچ تهدیدی برای شما یا کودک شما ایجاد نمی کنند. برخی دیگر ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشد که برای ایمن نگه داشتن شما و کودک نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

 

انواع بثورات یا راش بارداری:

 

پاپول ها و پلاک های کهیر خارش دار بارداری (PUPPP)

خارش کهیر پاپول و پلاک بارداری (PUPPP) بثوراتی است که به طور معمول در سه ماهه سوم ایجاد می شود. حدود 1 نفر از 130 تا 300 نفر PUPPP را تجربه می کنند. ممکن است ابتدا به صورت لکه های قرمز خارش دار روی شکم ظاهر شود و ممکن است به بازوها، پاها و باسن گسترش یابد.

 

درمان های PUPPP شامل کورتیکواستروئیدهای موضعی، آنتی هیستامین های خوراکی و پردنیزون خوراکی است. PUPPP در حاملگی های اول یا چندقلو شایع تر است و بعد از زایمان از بین می رود. این روی کودک شما تأثیری ندارد. برای نحوه درمان با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

تغییرات پوستی در دوران بارداری

تغییرات پوستی در دوران بارداری

 

پریگوی بارداری

پروریگوی بارداری ممکن است در سه ماهه اول، دوم یا سوم بارداری اتفاق بیفتد. تقریباً 1 نفر از هر 300 نفر ممکن است این راش را تجربه کنند و ممکن است هفته ها تا ماه ها پس از زایمان ادامه داشته باشد. ممکن است برجستگی هایی با خارش یا پوسته پوسته شدن روی بازوها، پاها یا شکم مشاهده کنید.

 

درمان خارش بارداری شامل استروئیدهای موضعی و آنتی هیستامین های خوراکی است. مرطوب کننده ها نیز ممکن است کمک کنند. در حالی که بثورات باید به زودی پس از زایمان از بین بروند، برخی از افراد ممکن است همچنان علائم داشته باشند. این وضعیت ممکن است در بارداری های بعدی نیز ظاهر شود.

 

کلستاز داخل کبدی بارداری

کلستاز داخل کبدی حاملگی بیشتر در سه ماهه سوم دیده می شود. این نشانه بیماری کبد ناشی از هورمون ها است. تخمین زده می شود که از هر 146 تا 1293 نفر 1 نفر ممکن است در دوران بارداری دچار کلستاز شوند.

در حالی که لزوماً راش وجود ندارد، خارش می تواند در کل بدن بسیار شدید باشد، به ویژه در کف دست ها و کف پا. حتی ممکن است متوجه زردی پوست و چشم شوید و به دلیل خارش دچار مشکل خواب شوید.

در حالی که این وضعیت معمولا پس از زایمان برطرف می شود، مراجعه به پزشک متخصص برای درمان در دوران بارداری بسیار مهم است. ممکن است شما را در معرض خطر زایمان زودرس قرار دهد. همچنین می تواند کودک شما را در معرض خطر مرده زایی یا مشکلات ریوی ناشی از تنفس مکونیوم قرار دهد.

چه در حال تلاش برای باردار شدن هستید، چه در سه ماهه سوم بارداری خود، تغذیه بدن خود را با Ritual انتخاب کنید. فقط 2 کپسول روزانه 12 ماده طبیعی را فقط با 35 دلار در ماه تغذیه می کند.

 

تبخال حاملگی

هرپس حاملگی که به آن پمفیگوئید حاملگی نیز می‌گویند، یک اختلال پوستی خودایمنی نادر است که از هر 50000 نفر 1 نفر را در سه ماهه دوم یا سوم بارداری تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بثورات کهیر مانند ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود و ابتدا روی تنه و شکم ظاهر شود.

پزشک متخصص ممکن است کورتیکواستروئیدهای موضعی یا خوراکی را برای درمان تبخال بارداری تجویز کند. در غیر این صورت، پس از زایمان به خودی خود از بین می رود.

با پزشک متخصص خود در مورد اینکه چه چیزی برای شما بهتر است صحبت کنید، زیرا می تواند منجر به وزن کم هنگام تولد یا زایمان زودرس کودک شما شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین متخصص پوست بیمار توسط دکتر پوست آنلاین است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

فولیکولیت خارش دار

فولیکولیت خارش دار به عنوان ضایعات روی تنه شروع می شود و ممکن است به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. ضایعات حاوی چرک هستند، بنابراین ممکن است شبیه آکنه باشند. این وضعیت نادر در دو سوم آخر بارداری ظاهر می شود و معمولا بین دو تا سه هفته طول می کشد. این تاثیری در رشد کودک شما ندارد.

 

 

ایمپتیگو هرپتیفورمیس

پسوریازیس پوسچولار، به ویژه زردی هرپتی فرمیس، عموماً در نیمه دوم بارداری رخ می دهد. بثورات می تواند در هر قسمت از بدن ایجاد شود و ممکن است بسیار قرمز، ملتهب و پوسته پوسته باشد. سایر علائم احتمالی عبارتند از:

 

درمان شامل کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون و آنتی بیوتیک ها در صورت عفونی شدن ضایعات است. در حالی که زائده به طور کلی پس از زایمان بدون خطر زیادی برای نوزاد از بین می رود،

 

کهیرها

کهیر برجستگی های برجسته ای هستند که به تنهایی یا به صورت دسته ای از لکه های قرمز ظاهر می شوند. آنها می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند و خارش دارند. حتی ممکن است احساس کنید که آنها می سوزند

کهیر ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود و به همان سرعت یا در عرض چند روز تا شش هفته از بین برود. آنها توسط هیستامین در بدن در پاسخ به چیزهایی مانند استرس عاطفی، تغییرات هورمونی یا عفونت ایجاد می شوند. گاهی اوقات ممکن است نشانه ای از واکنش آلرژیک به غذا، نیش حشرات، گرده گل یا سایر محرک ها باشد.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی کهیر

 

مهم است که واکنش آلرژیک با کهیر را رد کنید، به خصوص اگر علائم دیگری از آنافیلاکسی دارید، مانند:

  • نبض سریع
  • زبان متورم
  • سوزن سوزن شدن در دست ها، پاها یا پوست سر
  • مشکل در تنفس

درمان ممکن است شامل مصرف آنتی هیستامین ها، کورتیکواستروئیدها یا مصرف داروهایی برای کمک به التهاب باشد. با این حال، اگر شما نیز علائم آنافیلاکسی دارید، فورا به اورژانس مراجعه کنید.

 

درمان خانگی بثورات بارداری

درمان خانگی بثورات بارداری

 

درمان های خانگی ایمن بارداری برای تسکین خارش

آنتی هیستامین مصرف کنید

قبل از مصرف خودسرانه با پزشک متخصص خود در مورد این گزینه ها صحبت کنید:

ستیریزین (زیرتک)، فکسوفنادین (آلگرا) و لوراتادین (کلاریتین) خواب‌آلود نیستند و بهتر است در طول روز مصرف شوند.

بنادریل بهتر است در شب برای کمک به خارش و خواب مصرف شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

برای شرایطی مانند بثورات گرمایی، خنک کردن هوا، جلوگیری از عرق کردن و گرمازدگی بسیار مهم است. این نکات ممکن است کمک کند:

  • لباس های گشاد از الیاف طبیعی مانند پنبه بپوشید.
  • ملافه سبک بردارید
  • دوش بگیرید و حمام کنید با آب خنک نه داغ.
  • با نوشیدن آب و سایر مایعات بدون کافئین هیدراته بمانید.
  • پوست را مرطوب کنید

 

هیدراته نگه داشتن پوست – به ویژه نواحی حساس، مانند اطراف ترک های پوستی – کلیدی است. صابون بدون عطر را انتخاب کنید.

می توانید با درمان های خانگی تسکین پیدا کنید یا برای داروهای خوراکی و موضعی ایمن بارداری به پزشک متخصص مراجعه کنید. در این مقاله به بررسی تغییرات پوستی در دوران بارداری پرداخته ایم.

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله خشکی پوست در بارداری و نحوه درمان آن

 

منابع علمی این مطلب

  1. What Causes Rashes During Pregnancy and How to Treat Them

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.