داخلی

روشهای سم زدایی بدن

روشهای سم زدایی بدن

سم زدایی بدن

سم زدایی بدن عملی است که برخی افراد معتقدند می تواند سموم مختلف را از بدن دفع کند و ممکن است شامل پیروی از یک رژیم غذایی خاص، روزه گرفتن، مصرف مکمل ها یا استفاده از سونا باشد. مواد سم زدا می توانند عاداتی را تقویت کند که فرآیندهای سم زدایی طبیعی بدن را بهتر کند، مانند خوردن مطابق یک رژیم غذایی سالم، ورزش کافی و مصرف مقدار مناسب آب. با این حال، خطراتی نیز وجود دارد و برخی از محصولات سم‌زدایی می‌توانند مضر باشند. این مقاله به سم زدایی بدن، مزایا و خطرات بالقوه و چگونگی دنبال کردن ایمن سم زدایی می پردازد.

 

سم زدایی کامل بدن شامل چیست؟

سم زدایی بدن یا پاکسازی، برنامه ای است که افراد در تلاش برای دفع سموم از بدن در پیش می‌گیرند. مواد مضر، مانند سموم یا آلاینده ها، موادی هستند که بر سلامتی تأثیر منفی می گذارند. بدن می‌تواند این مواد را به تنهایی از طریق کبد، کلیه ها، سیستم گوارشی و پوست دفع کند. طرفداران این روش‌ها ادعا می کنند که سم زدایی می تواند به این روند کمک کند. هیچ تعریف واحدی از آنچه سم‌زدایی بدن شامل آن ‌شود وجود ندارد، اما ممکن است نیاز باشد که:

  • رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید.
  • روزه بگیرید.
  • بیشتر آب یا آبمیوه بنوشید.
  • از مکمل‌ها استفاده کنید.
  • از تنقیه یا ملین استفاده نمایید.
  • به سونا بروید.
  • قرار گرفتن در معرض سموم محیطی را کاهش دهید.

بسیاری از برنامه های سم زدایی محبوب به تغییرات شدید در شیوه زندگی نیاز دارند که برای سلامت بدن مناسب نیستند. بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند برنامه‌های سم‌زدایی بدن اغلب شامل الگوهای غذایی محدود می‌شوند و معمولا کالری را به حداقل می‌رسانند. مشکل این سم زدایی‌ها در بهترین حالت این است که خیلی موثر نیستند و در بدترین حالت خطرناک می‌باشند.

 

سم زدایی بدن در طب سنتی

سم زدایی بدن در طب سنتی

 

مزایای بالقوه

در حالی که سم زدایی بدن از نظر پزشکی برای اکثر افراد ضروری نیست، تحت شرایط خاص، ممکن است برخی از مزایای سلامتی را به دنبال داشته باشد مانند:

  • کاهش وزن: رژیم‌های سم زدایی می توانند منجر به کاهش وزن شوند. با این حال، محققان خاطرنشان می‌کنند که این امر احتمالاً به دلیل محدودیت شدید کالری در برخی رژیم ها است.
  • میوه ها و سبزیجات: بسیاری از این رژیم ها ممکن است شامل مصرف میوه ها و سبزیجات باشد. در حالی که تقریباً سه چهارم مردم میوه و سبزیجات کافی مصرف نمی کنند.
  • آبرسانی: بسیاری از روش‌های سم زدایی، مصرف آب را افزایش می دهند. آب منبعی حیاتی برای سلامتی است و به بدن کمک می کند مواد زائد را از طریق تعریق، ادرار و مدفوع دفع کند.
  • آنتی اکسیدان ها: برخی از مطالعات نشان داده اند که رژیم های سم زدایی خاص می توانند به عملکرد کبد در حذف سموم مانند فلزات سنگین از بدن کمک کنند.

یکی از این رژیم‌ها، رژیم سم‌زدایی بدن در یک روز است که می‌توان از این رژیم در ماه فقط یکبار استفاده کرد. در طول این رژیم با استفاده از خوراکی‌های طبیعی و اغلب با میوه و سبزیجات، بدن را سم‌زدایی کرده و به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک نمود. با این حال، بسیاری از فواید بالقوه سم زدایی بدن مدت زیادی دوام نمی‌آورند و زمانی که فرد رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرد پایان می یابند. در حال حاضر، منابع معتبر تحقیقاتی استفاده از رژیم‌های سم‌زدایی را برای مدیریت وزن یا حذف سموم تایید نمی‌کنند.

 

خطرات احتمالی

برخی از روش‌های سم زدایی بدن با تشویق افراد به موارد زیر خطرات سلامتی را به همراه دارند:

  • محدود کردن مصرف غذا، منجر به کمبود مواد مغذی لازم می شود.
  • نوشیدن مقادیر زیادی آب میوه یا چای، که ممکن است منجر به عدم تعادل الکترولیت خطرناک شود.
  • نوشیدن آبمیوه هایی که حاوی مقادیر زیادی اگزالات هستند و می‌تواند خطر مشکلات کلیوی را افزایش دهد.
  • استفاده از محصولات سم زدایی که حاوی ملین هستند و ممکن است منجر به اسهال شدید و کم آبی بدن شود.
  • پیروی از برنامه های غذایی که مشکلات زمینه ای مانند دیابت را تشدید می کند.

همیشه باید قبل از امتحان مکمل ها، محصولات سم زدایی و رژیم های غذایی جدید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کرد.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر ویتامین سی بر بهبود سیستم ایمنی بدن

معجون سم زدایی بدن چیست؟

این معجون از سرکه سیب، آبلیمو، زنجبیل، دارچین و فلفل قرمز تهیه می‌شود و سرشار از انواع آنتی‌ اکسیدان است که با خوردن آن سموم موجود در بدن دفع می‌شوند. یک قاشق سرکه سیب و یک قاشق آبلیمو را در یک لیوان آب بریزید. سپس یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده، یک قاشق چایخوری دارچین و نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز را به مخلوط سرکه و آبلیمو اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. سپس معجون را در یک شیشه نگهداری نمایید.

بهتر است این معجون را سه بار در روز به مدت دو هفته مصرف کنید. برای بهتر جذب شدن آن سعی کنید، ۲۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی این معجون را بنوشید. این ترکیب یک نوشیدنی بهداشتی محبوب است و بسیاری از مردم اثربخشی آن را تأیید می کنند. استفاده از آن در دوزهای کمتر از 2 قاشق غذاخوری در روز نسبتاً بی خطر در نظر گرفته می شود. اما، اکثر رژیم های سم زدایی مصرف بیش از این را توصیه می کنند.

 

سم زدایی بدن از مواد مخدر

مصرف مواد مخدر باعث ورود بسیاری از سموم به بدن می‌شود؛ با انجام سم زدایی بدن به روش‌های درست و اصولی، علائم ترک مواد مخدر بهبود سریع‌تری خواهند داشت. بدون سم زدایی به روش‌های درست و اصولی، این امکان وجود دارد که فرد مجدداً به مصرف مواد مخدر روی بیاورد و بهترین راه، انجام آن تحت نظر یک پزشک متخصص است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سم زدایی بدن در طب سنتی

برای سم زدایی کلی بدن در طب سنتی از روشهای مختلفی استفاده می‌شود:

  • استفاده از زیره به صورت دمنوش یا به همراه غذا برای سم زدایی بدن در طب سنتی
  • مصرف میوه‌هایی مانند لیمو ترش، انگور، آناناس، تمشک و سیب ترش
  • مصرف دو گرم گیاه گِنه گِنه همراه با عسل صبح‌ها به صورت ناشتا
  • ترکیب زنجبیل، لیموترش، زوفا و جوی دوسر به صورت دمنوش
  • گیاه زنیان به صورت دمنوش همراه با عسل

ترکیب آویشن، سیر و جوزهندی در غذا، دارای خواص مفیدی برای سم زدایی معده است. مصرف دمنوش ترکیبی گیاه خارمریم و قاصدک برای کبد‌های آسیب دیده و افراد مبتلا به هپاتیت موثر است.

 

سم زدایی ایمن و طبیعی بدن

برای سم زدایی بدن جهت احساس سلامتی، راه‌های مطمئن تری وجود دارد. درواقع ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی یا شیوه زندگی سلامت عمومی را بهبود می‌بخشد.

 

سم زدایی بدن از مواد مخدر

سم زدایی بدن از مواد مخدر

 

سیگار و الکل را کنار بگذارید

دود تنباکو و الکل هر دو به روشهای مختلف بر بدن فشار وارد می کنند. الکل به طور خاص بر روی کبد، که ارگان اصلی سم زدایی بدن از مواد مخدر است، تأثیر می گذارد. با کاهش این عادات یا ترک کامل آنها می‌توان سم زدایی را آغاز کرد.

 

هیدراته بمانید

نوشیدن آب کافی برای سلامت عمومی و همچنین برای سم زدایی مهم است. میزان آب مورد نیاز یک فرد به میزان فعالیت بدنی، سن و سایر عوامل بستگی دارد.

 

رژیم غذایی غنی از مواد مغذی داشته باشید

تغذیه کافی به سیستم سم زدایی بدن اجازه می دهد تا به طور موثر عمل کند. افراد باید از کربوهیدرات‌های تصفیه شده، قندهای افزوده و غذاهای فرآوری شده اجتناب کرده و مواد مغذی را جایگزین نمایند، ازجمله:

  • غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان، مانند انواع توت ها و آجیل
  • سبزی‌های دارای برگ تیره مانند کلم پیچ، اسفناج و شاتوت
  • کربوهیدرات‌های پیچیده، مانند سیب زمینی شیرین یا کینوا
  • گیاهان و ادویه جات تازه مانند زنجبیل، زردچوبه یا گشنیز
  • ماهی‌های روغنی منبع دیگری از مواد مغذی مفید هستند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که برخی از ماهی های روغنی مانند ماهی تن می توانند حاوی جیوه باشند. FDA توصیه می کند در هفته 2 تا 3 وعده ماهی یا غذاهای دریایی با جیوه کم بخورید.

 

پیشنهاد ویژه: سالم ترین روغن ھای سرخ کردنی

به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی بخشی ضروری از سم زدایی بدن می‌‌باشد زیرا به مغز این امکان را می دهد که مواد زائد سمی را که در طول روز انباشته می‌شوند حذف کند.

 

کیفیت هوای داخل ساختمان را بهبود دهید

در حالی که همیشه برای افراد امکان کنترل آلودگی در فضای باز وجود ندارد، کارهایی وجود دارد که می‌توان برای کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی در داخل خانه انجام داد، مانند:

  • درخواست از اعضای خانواده برای سیگار کشیدن در فضای باز
  • اجتناب از محصولاتی که حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات آلی فرار مانند ذرات معلق در هوا و خوشبو کننده هوا هستند.
  • تهویه ماسب هنگام استفاده از حلال ها و رنگ های خانگی
  • انتخاب فرش‌ها، کاناپه‌ها و تشک‌هایی که ذرات معلق منتشر نمی‌کنند.
  • برطرف نمودن رطوبت و کپک
  • گردگیری منظم
  • استفاده از دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا

 

تصویر دکتر آروین امیری

آروین امیری

داخلی

تصویر دکتر مریم پورکار جدید

مریم پورکار جدید

داخلی

تصویر دکتر معصومه پولادی

معصومه پولادی

داخلی

تصویر دکتر غزل اسدی گرمارودی

غزل اسدی گرمارودی

داخلی

تصویر دکتر محمدجواد میردامادی

محمدجواد میردامادی

داخلی

تصویر دکتر سیده آناهیتا انوری

سیده آناهیتا انوری

داخلی

تصویر دکتر گل شید اجلالی

گل شید اجلالی

داخلی

تصویر دکتر مهتاب رنگ چی

مهتاب رنگ چی

داخلی

تصویر دکتر اعظم موحدی

اعظم موحدی

داخلی

تصویر دکتر آذین پیکری

آذین پیکری

داخلی

تصویر دکتر الناز صاحبی راغب

الناز صاحبی راغب

داخلی

تصویر دکتر امید نعمتی

امید نعمتی

داخلی

تصویر دکتر حفیظی لطف آبادی

حفیظی لطف آبادی

داخلی

تصویر دکتر علی اکبر قربانی

علی اکبر قربانی

داخلی

تصویر دکتر احمد خطیبی نژاد

احمد خطیبی نژاد

داخلی

تصویر دکتر مصطفی ناد علی نژاد

مصطفی ناد علی نژاد

داخلی

تصویر دکتر الهه رشیدی

الهه رشیدی

داخلی

تصویر دکتر مونا آذرخشی

مونا آذرخشی

داخلی

تصویر دکتر حسین حلالخور

حسین حلالخور

داخلی

تصویر دکتر فرشته سدادی

فرشته سدادی

داخلی

سوالات متداول

آیا سم زدایی یک روزه وجود دارد؟

در حالی که چیزی به عنوان راه حل معجزه آسای یک روزه برای سم زدایی وجود ندارد، برخی از راهکارهای مطرح شده می‌تواند هر چند وقت یکبار به تنظیم مجدد بدن برای پاکسازی، رفع نفخ و تنظیم رژیم غذایی و سلامتی کمک کند.

چگونه می توانم بدنم را یک شبه سم زدایی کنم؟

تحقیقات نشان می‌دهد که خوابیدن به پهلو می‌تواند به شما کمک کند تا از سم‌زدایی شبانه خود بیشترین بهره را ببرید. به این دلیل که سیستم لنفاوی که مسئول حذف سموم و ذرات زائد است، در سمت چپ شما قرار دارد. خوابیدن به پهلوی چپ می تواند روند دفع سموم و مواد زائد را تسریع کند.

آیا قهوه کبد را سم زدایی می کند؟

این اعتقاد وجود دارد که هنگامی که بدن شما کافئین را هضم می کند، با تولید ماده شیمیایی به نام پاراکسانتین رشد بافت اسکار درگیر در فیبروز را کند می‌نماید؛ اما این الزاما" به معنی سم زدایی کبد نیست.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/full-body-detox#how-to-try
  2. https://www.healthline.com/nutrition/how-to-detox-your-body#2.-Focus-on-sleep
  3. https://www.health.com/weight-loss/how-to-detox
  4. https://www.nccih.nih.gov/health/detoxes-and-cleanses-what-you-need-to-know

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.