داروها

تاثیر ویتامین سی بر بهبود سیستم ایمنی بدن

تاثیر ویتامین سی بر بهبود سیستم ایمنی بدن

ویتامین سی

ویتامین سی فواید زیادی برای سلامتی دارد. به عنوان مثال از جمله خواص ویتامین c میتوان به تقویت سیستم ایمنی بدن ما و کمک به کاهش فشار خون اشاره کرد. در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. ویتامین C یک ویتامین ضروری است، به این معنی که بدن شما نمی تواند آن را تولید کند. با این حال، نقش های زیادی دارد. محلول در آب است و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج یافت می شود.

 

مصرف روزانه توصیه شده برای زنان 75 میلی گرم و برای مردان 90 میلی گرم است. در حالی که معمولاً توصیه می شود ویتامین C دریافتی خود را از غذاها دریافت کنید، بسیاری از افراد برای رفع نیازهای خود به مکمل ها روی می آورند.

 

خواص ویتامین C

ممکن است خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش دهد. یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند دفاع طبیعی بدن شما را تقویت کند.

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که سیستم ایمنی را تقویت می کنند. آنها این کار را با محافظت از سلول ها در برابر مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد انجام می دهند.

هنگامی که رادیکال های آزاد تجمع می کنند، می توانند حالتی به نام استرس اکسیداتیو را ایجاد کنند که با بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط است.

مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین c می تواند سطح آنتی اکسیدان خون شما را تا 30 درصد افزایش دهد. این به دفاع طبیعی بدن در مبارزه با التهاب کمک می کند.

 

ویتامین c

ویتامین c

 

دلیل مصرف مکمل ویتامین سی

یکی از دلایل اصلی مصرف مکمل های ویتامین سی برای افراد تقویت سیستم ایمنی است، زیرا ویتامین C در بسیاری از قسمت های سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

  1. این ویتامین به تشویق تولید گلبول‌های سفید موسوم به لنفوسیت‌ها و فاگوسیت‌ها کمک می‌کند، که به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می‌کند
  2. دوم، ویتامین c به این گلبول‌های سفید کمک می‌کند تا عملکرد مؤثرتری داشته باشند و در عین حال از آسیب مولکول‌های بالقوه مضر مانند رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.
  3. سوم، ویتامین C یک بخش ضروری از سیستم دفاعی پوست است. این به طور فعال به پوست منتقل می شود، جایی که می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و به تقویت موانع پوست کمک کند

مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف این ویتامین ممکن است زمان بهبود زخم را کوتاه کند. علاوه بر این، سطوح پایین آن با پیامدهای بد سلامتی مرتبط است.

به عنوان مثال، افرادی که به ذات الریه مبتلا هستند، سطح ویتامین C کمتری دارند و مکمل های ویتامین سی نشان داده شده است که زمان بهبودی را کوتاه می کنند

 

نشانه های کمبود

کمبود این ویتامین در کشورهای توسعه یافته نادر است، اما ممکن است با یک رژیم غذایی ، رخ دهد. در کشورهای توسعه یافته، شرایطی که بیشترین خطر کمبود را دارند شامل خوردن یک رژیم غذایی محدود در میوه ها و سبزیجات، سیگار کشیدن یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار و سوء مصرف مواد مخدر و الکل است. موارد زیر شایع ترین علائم کمبود هستند.

اسکوربوت، بیماری مشخصه کمبود شدید ویتامین c، علائمی را نشان می دهد که ناشی از از دست دادن کلاژن است که بافت های همبند را ضعیف می کند:

  • لکه های پوستی ناشی از خونریزی و کبودی ناشی از شکستگی رگ های خونی
  • تورم یا خونریزی لثه و در نهایت از دست دادن دندان
  • ریزش مو
  • تاخیر در بهبود زخم های پوستی
  • خستگی، بی حالی
  • کم خونی فقر آهن به دلیل کاهش جذب آهن غیر هم

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آیا دریافت ویتامین سی بیشتر واقعاً شما را از بیمار شدن باز می دارد؟

علیرغم محبوبیت این ویتامین به عنوان دارویی برای سرماخوردگی، در واقع هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد دوز زیاد می تواند واقعاً از یک یا هر نوع بیماری دیگری پیشگیری کند.

و در حالی که ممکن است شنیده باشید که دوز زیاد ویتامین سی می تواند مدت زمان سرماخوردگی را کمی کاهش دهد، این فقط در صورتی صدق می کند که آن دوز زیاد را هر روز از سال مصرف کنید – حتی زمانی که بیمار نیستید. این بدان معناست که اگر بسته ویتامین C را پس از شروع علائم باز کنید، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد در واقع طول سرماخوردگی شما را کوتاه می کند.

 

آیا مصرف مقدار زیادی ویتامین سی برای من مضر است؟

ویتامین C یک ماده مغذی مهم است، اما – به قول قدیمی ها – مقدار زیاد یک چیز خوب می تواند چیز بدی باشد.

پس از مصرف بیش از حد ویتامین ، ممکن است علائمی مانند:

  • اسهال
  • سردرد
  • سوزش سردل
  • بیخوابی
  • حالت تهوع
  • گرفتگی معده

را تجربه کنید.

 

خواص ویتامین C

خواص ویتامین C

 

چرا دریافت ویتامین C از طریق رژیم غذایی مهم است؟

ویتامین C یک ماده مغذی مهم برای بدن شما است زیرا:

  • به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند
  • به بهبود زخم کمک می کند
  • به جذب آهن کمک می کند
  • خلق و خو را بهبود می بخشد
  • باعث سلامت پوست می شود
  • از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می کند

 

تاثیر و  خواص ویتامین c بر سلامت بدن

اثرات مفیدی بر سلامت کلی شما دارد، از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و شایع‌ترین علل نا بینایی (دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن و آب مروارید).

مقدار مورد نیاز شما به سن و جنسیت شما بستگی دارد، اما، به طور کلی، بزرگسالان باید بین 65 تا 90 میلی گرم ویتامین C در روز دریافت کنند.

شما می توانید تمام ویتامین C مورد نیاز خود را با مصرف یک لیوان آب پرتقال یا یک فنجان توت فرنگی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، کلم بروکسل یا کلم پیچ دریافت کنید.

علاوه بر این، برخی از گیاهانی که معمولاً با آنها طبخ می کنید، حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C نیز هستند، از جمله آویشن و جعفری.

 

جذب از طریق رژیم غذایی

دلیل دیگر برای دریافت از طریق رژیم غذایی به جای مکمل، این است که غذاهای سالم و کامل حاوی سایر ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند.

با این حال، همیشه می‌توانید از یک مولتی ویتامین استفاده کنید – زیرا اکثر آنها حاوی مقدار توصیه شده ویتامین C مورد نیاز روزانه هستند.

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله ویزیت دکتر در منزل برای درمان بیماری های خود ایمنی پوست

سوالات متداول

آیا مصرف ویتامین سی مکمل برای همه لازم است؟

اگر دریافت از طریق منابع غذایی دارید خیر

آیا این ویتامین در بهبود عملکرد ایمنی بدن نقش دارد؟

بله باعث بهبود آن می شود

علائم کمبود ویتامین سی چیست؟

ریزش مو تاخیر در بهبود زخم های پوستی خستگی، بی حالی لک پوستی

منابع علمی این مطلب

  1. 7 Impressive Ways Vitamin C Benefits Your Body

  2. Vitamin C

  3. Does Getting More Vitamin C Really Keep You From Getting Sick?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.