روانشناسی

روش های موثر بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

روش های موثر بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

اعتماد به نفس اصطلاحی است که در بسیاری از زمینه ها ظاهر می شود از بهبود سلامت روان گرفته تا کمک به افراد برای رسیدن به اهداف تجاری و موارد دیگر. اعتماد به نفس چیزی فراتر از یک کلمه است. این یک مفهوم واقعی است که با سلامت روان، رفاه، و روشی مثبت برای بودن در جهان مرتبط است. اعتماد به نفس هم شامل احساس و هم انجام دادن است. روش های زیادی برای بالا بردن اعتماد به نفس در جمع و یا افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران وجود دارد.

اعتماد به نفس یک ایده واحد نیست بلکه فرآیندی است که شامل نحوه تفکر فرد در مورد خود و دیگران و همچنین عملکرد او با وجود چالش ها و عدم اطمینان است. اعتماد به نفس در دنیای درونی و خصوصی شخصی و دنیای بیرونی اطرافش صدق می کند. حال که تعریف کلی از اعتماد به نفس را متوجه شدیم، در ادامه میخواهیم به روش های موثر بالا بردن اعتماد به نفس در جمع بپردازیم.

 

تمرین اعتماد به نفس

ایجاد یا رفع اعتماد به نفس پایین اغلب زمان می برد. اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای محافظت از سلامت روانی خود و در عین حال اقداماتی برای بهبود و بالا بردن اعتماد به نفس در جمع انجام دهید.

 

با اعتماد به نفس کامل بایستید یا بنشینید

وضعیت بدن پیام هایی را به مغز می فرستد که در واقع می تواند احساس شما را تغییر دهد. بنابراین، اگر می‌خواهید احساس قدرت بیشتری داشته باشید، صاف بنشینید، لبخند بزنید یا در یک «ژست قدرت» بایستید، و این پیام به مغز شما ارسال می‌شود. این حالت باعث بالا بردن اعتماد به نفس در جمع میشود.

 

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

 

ذهن آگاهی را تمرین کنید

ثابت شده است که ذهن آگاهی مزایای قابل توجهی برای سلامت جسمی و روانی شما دارد . شما می توانید ذهن آگاهی را در هر زمان و هر مکان تمرین کنید.

 

به طور منظم ورزش کنید

ورزش تاثیر قوی بر اعتماد به نفس دارد. هنگامی که به طور منظم ورزش می کنید نه تنها از نظر بدنی بهتر می شوید بلکه انگیزه بیشتری خواهید داشت تا به روش هایی عمل کنید که اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

 

پیشنهاد مقاله: حرف زدن با خود در تنهایی نشانه چیست

اهداف خود را روشن کنید

پیشرفت در جهت اهداف شخصی معنادار داربستی است که اعتماد به نفس سالم بر روی آن ساخته می شود.

 

با خودتان خوب ی کنید

با خود با دلسوزی ، مهربانی و تشویق صحبت کنید . به هر حال مهمترین رابطه ای که در زندگی تان دارید با خودتان است. آن را به یک رابطه خوب تبدیل کنید.

این راهکارها علاوه بر افزایش اعتماد به نفس و ایجاد حس خوب در شما باعث بالا بردن اعتماد به نفس در جمع میشود.

 

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس بر عوامل متعددی استوار است مانند توانایی‌ها، روابط و نحوه درک کودکان توسط دنیای اطرافشان. اعتماد به نفس مثبت عامل مهمی در داشتن یک زندگی سالم و موفق است بنابراین شروع به پرورش آن در کودک خود در اسرع وقت بسیار خوب است. به ویژه کودکانی که دارای اختلالات یادگیری، مشکلات توجه یا تأخیر در رشد هستند اغلب در معرض خطر ابتلا به عزت نفس پایین هستند. با ایجاد زمینه ای برای ایجاد اعتماد به نفس سالم به کودک با نیازهای ویژه خود کمک کنید تا رشد کند. راهکارهای زیر برای کودکان میتواند باعث بالا بردن اعتماد به نفس در جمع شود:

 

تلاش های کودکان را تحسین کنید

تحسین شفاهی به کودک شما کمک می کند تا بداند کار خوبی انجام داده است و حتی او را تشویق می کند که آن را ادامه دهد.

 

نقاط قوت کودکان را تقویت کنید

بچه ها وقتی استعدادها و توانایی های طبیعی شان نمایان می شود احساس خوبی نسبت به خودشان دارند. اگر فرزند شما در کاری مهارت خاصی دارد به او اجازه دهید تا این علاقه را کشف و توسعه دهد. نواختن ساز، ساختن هنر یا ورزش کردن، همه سرگرمی‌های عالی برای دنبال کردن هستند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

کودکان را تشویق کنید تا چیزهای جدید را امتحان کنند

همانطور که کودک شما باید در زمینه هایی که قبلاً در آنها مهارت دارد جشن بگیرد به او کمک می کند گهگاه از مناطق راحتی خود خارج شود. هنگامی که کودکان چالش های جدید حتی چالش های بسیار کوچک را قبول می کنند اعتماد بیشتری به توانایی های خود پیدا می کنند.

 

به آنها در ایجاد اهداف معقول کمک کنید

اهداف راه بسیار خوبی برای اجازه دادن به فرزند شما هستند که احساس کنند کنترل دارند که برای ایجاد اعتماد به نفس عالی است. این ایده خوبی است که فرزندتان را به آرامی راهنمایی کنید اما به او اجازه دهید تصمیم بگیرد که هدفش چیست.

 

افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر

از آنجایی که دختران نوجوان زمان بیشتری را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی می گذرانند، دائماً در معرض اطلاعات و بازخورد دیگران در مورد ظاهر، موفقیت ها، شکست ها، درگیری ها و موارد دیگر قرار می گیرند، چالش های زندگی که ممکن است اتفاقات جزئی بوده باشند، می توانند بزرگتر شوند و بر روی آنها تأثیر بگذارند. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که اعتماد به نفس مادام العمر را در نوجوان شما ایجاد می کند:

  • ارتقای خودسازی: برای ارتقای خودسازی در نوجوان خود به او کمک کنید تا نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف خود را شناسایی کند. این روش باعث بالا بردن اعتماد به نفس در جمع برای نوجوان شما میشود.
  • تلاش را به جای نتیجه تحسین کنید: به جای اینکه نوجوان خود را به خاطر کسب نمره خوب در امتحان تحسین کنید او را به خاطر تمام مطالعه ای که انجام داده است تحسین کنید.
  • مهارت قاطعیت را آموزش دهید: نوجوانان باید بدانند که چگونه برای خود به شیوه ای مناسب صحبت کنند. یک  نوجوان قاطع می‌تواند زمانی که مطالب مدرسه را نمی‌فهمد درخواست کمک کند، نه اینکه به خود اجازه دهد عقب بماند.
  • فرصت های جدید را تشویق کنید: انجام فعالیت های جدید کشف استعدادهای پنهان و به چالش کشیدن خود می تواند به افزایش اعتماد به نفس نوجوانان کمک کند.

 

بالا بردن اعتماد به نفس در جمع دوستان

بالا بردن اعتماد به نفس در جمع دوستان

 

افزایش اعتماد به نفس در زنان

اعتماد به نفس یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که می توانیم پرورش دهیم. زنان با اعتماد به نفس تأثیر بیشتری دارند و در محل کار موفق ترند و زندگی شادتری دارند.  اگر می خواهید اعتماد به نفس پایداری به جای نماهای ساختگی ایجاد کنید چند عادت ساده و تغییر طرز فکر می تواند شما را وارد سطوح جدیدی از عشق به خود کند و باعث بالا بردن اعتماد به نفس در جمع برای شما شود:

  • مراقبت از خود را اولویت اصلی خود قرار دهید: زنان با اعتماد به نفس بی‌نقص از نظر جسمی، عاطفی و روحی مراقبت می‌کنند.
  • از وضعیت بدنی گسترده استفاده کنید: وضعیت بدنی یکی از راه‌های کلیدی غیرکلامی است که افراد تصویر خود را به دیگران منتقل می‌کنند.
  • پیاده روی کنید
  • دست از عذرخواهی های افراطی بردارید.
  • به جای مقایسه با دیگران، با خودتان رقابت کنید.
  • اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید

 

علائم کمبود اعتماد به نفس

اگرچه اعتقاد به نفس ضعیف یک بیماری روانی نیست اما همچنان می تواند بر افکار، احساسات و الگوهای رفتاری فرد تأثیر بگذارد. گاهی اوقات علائم آن می تواند نسبتاً آشکار باشد. در موارد دیگر علائم اعتماد به نفس پایین بسیار ظریف تر است. به عنوان مثال برخی از افراد با اعتماد به نفس پایین، در مورد خود منفی صحبت می کنند، در حالی که برخی دیگر تلاش می کنند تا مطمئن شوند دیگران از آنها راضی هستند. در هر صورت فقدان ارزش و ارزش شخصی می تواند تأثیر منفی بر زندگی و سلامتی داشته باشد.

از علائم یا نشانه های رایج اعتماد نفس پایین عبارتند از:

  • منبع کنترل خارجی
  • مقایسه های اجتماعی منفی
  • مشکل در درخواست کمک
  • نگرانی و تردید
  • مشکل در پذیرش تعارف
  • خودگویی منفی
  • ترس از شکست
  • چشم انداز ضعیف از آینده
  • فقدان مرز
  • خوشایند مردم بودن

رفع موارد بالا میتواند به بالا بردن اعتماد به نفس در جمع کمک کند.

 

پیشنهاد ویژه: درمان افسردگی ناشی از تنهایی

تست اعتماد به نفس

در جامعه امروز اعتماد به نفس نقش مهم و اساسی زندگی هر فردی را ایفا میکند. بعضی از راهکارها میتواند میزان این احساس مهم در مارا بسنجد که یکی از این راهکارها استفاده از تست های سنجش اعتماد به نفس است. معمولا این گونه تست ها متشکل از تعدادی سوال می‌باشد که با پاسخ دهی صادقانه میتوان میزان اعتماد به نفس افراد را سنجید.تفسیر و تحلیل این گونه تست ها توسط روانشناس و افراد متخصص می‌تواند نتیجه صحیح تری را ارائه دهند. چنین تست هایی را میتوانید در مراکز معتبر سلامت روان یا با مراجعه به متخصص روانشناسی انجام دهید.

 

کتاب برای افزایش اعتماد به نفس

تقویت اعتماد به نفس از طرق روش های مختلفی امکان پذیر است یکی از ساده ترین این روشها مطالعه و خواندن کتاب های با موضوع اعتماد به نفس است که در ادامه به تعدادی از عناوین این کتاب ها میپردازیم:

  • کتاب« جرأت داشته باش» نوشته فرندیک فانژه
  • کتاب «نیروی اعتماد به نفس» نویسنده برایان تریسی
  • کتاب «بر کمرویی خود غلبه کنید» نویسنده پل ژاکو

 

چگونه با اعتماد به نفس حرف بزنیم

ارتباط خوب کلید موفقیت است چه در حال صحبت در مقابل یک مخاطب بزرگ باشید و چه در تلاش برای انتقال یک نقطه به یک دوست جدید. اگر می خواهید بدانید که چگونه خوب و با اعتماد به نفس صحبت کنید باید به خودتان ایمان داشته باشید، آهسته و با دقت صحبت کنید و در مورد آنچه می گویید اعتقاد قوی داشته باشید.

 

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعید موسوی

سعید موسوی

روانشناسی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شانی احمدی

شانی احمدی

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

سوالات متداول

علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟

نگرانی و تردید، ترس از شکست، خودگویی منفی، مقایسه اجتماعی منفی از نشانه های کمبود اعتماد به نفس است.

کتاب برای افزایش اعتماد به نفس چه نقشی دارد؟

خواندن کتاب یکی از راهکارها برای افزایش اعتماد به نفس است.

چگونه با اعتماد به نفس حرف بزنیم؟

باید اول از همه به خود ایمان داشته باشید، آهسته و با قدرت صحبت کنید و به مطالب تسلط کافی داشته باشید.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/prescriptions-life/201912/five-essentials-help-you-speak-more-confidence?amp
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4275552/
  3. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-power-women/201001/the-truth-about-women-and-self-esteem?amp
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16982384/
  5. https://www.psychologytoday.com/gb/blog/the-venn-diagram-life/202106/confidence-coaching-adolescent-girls?amp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.