آنکولوژی

علائم ابتدایی سرطان روده در زنان و درمان آن

علائم ابتدایی سرطان روده در زنان و درمان آن

سرطان روده

سرطان روده از جمله بیماری هایی است که افراد زیادی را امروزه درگیر کرده است. با توجه به تغییرات پایه ای که در شیوه غذا خوردن مردم و نوع غذاهای مصرفی ایجاد شده است و همینطور افزایش آگاهی افراد نسبت به چک کردن وضعیت سلامتی خود، نمونه های زیادی از این بیماری در سراسر دنیا شناخته می شود. درمان سرطان روده نیازمند پیگیری ها و بررسی های جدی می باشد. بخش هایی از روده انسان با نام روده کوچک و روده بزرگ درگیر این بیماری می شوند. در این بیماری رشد غیر طبیعی و بیش از حد سلول های این ناحیه می باشد. از آن جایی که سیستم گوارش نقش مهمی را در کیفیت زندگی ایفا می کند، وقتی دچار مشکل شود دردسر های زیادی را برای بیمار فراهم می آورد.

این بیماری بیشتر در سنین بالا افراد را درگیر می کند. اما لازم به ذکر است که در هر سنی می تواند رخ دهد. این فرآیند معمولا در ابتدا به صورت توده تجمعی از سلول ها به نام پولیپ شروع می شود. پولیپ به تنهایی به عنوان عامل سرطان روده نیست اما می تواند زمینه ساز شروع آن باشد. پولیپ ها معمولا علائم خاصی را از خود بروز نمی دهند به همین دلیل پزشکان تست های غربالگری و بررسی های سالیانه را در افراد توصیه می کنند. یافتن و از بین بردن پولیپ ها در زمان مشخص در جلوگیری از پیشروی از این بیماری موثر است.

در ذهنیت عوام شاید این تصور که مردان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند قرار داشته باشد. اما سرطان روده در زنان مقام سوم را در سرطان ها به خود اختصاص می دهد. طی تحقیقاتی که در ایالات متحده صورت گرفته بوده است سالانه 64000 خانم متوجه وجود این بیماری در خود می شوند.

 

درمان سرطان روده

درمان سرطان روده

 

علائم سرطان روده در زنان

بسیاری از افراد وقتی به این بیماری مبتلا می شوند علامت خاصی را ندارند و زمانی که علائم ظاهر می شوند متناسب با اندازه و درجه درگیری علائم متفاوت است.

از علائمی که ایجاد می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرا در نحوه اجابت مزاج از جمله علائمی است که ایجاد می شود. برای مثال در مواردی فرد مدام اسهال دارد و در مواردی یبوست های طولانی پیدا می کند.
  • خونریزی قسمت انتهایی روده و یا مشاهده خون در مدفوع نیز از علائمی است که به هنگام ابتلا به سرطان روده افراد مشاهده خواهند کرد.
  • درد های مبهم شکمی که به صورت دوره ای کم و زیاد می شوند.
  • احساسی که فرد پیدا می کند و به این صورت است که احساس تخلیه کامل را ندارد.
  • ضعف و خستگی مداوم که با استراحت بهبود پیدا نمی کند.
  • کاهش وزن بدون اینکه فرد رژیم بگیرد و یا ورزش سختی را آغاز کند.

 

پیشنهاد مقاله: خطر ابتلا به سرطان روده در جوانان

مواردی که احتمال ابتلا به سرطان روده را بیشتر می کند.

در هر بیماری مواردی وجود دارند که احتمال ابتلا یا به عبارتی وجود آن ها ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می دهند. این بیماری نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد، حال برخی از این عوامل عبارت اند از:

سنین بالا

این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد اما احتمال وقوع آن در سنین بالا بیشتر است. برای مثال در افراد بالای 50 سال موارد ابتلا به سرطان روده بیشتر مشاهده می شود. لازم به ذکر است طی چند سال اخیر آمار افرادی که در سنین قبل از 50 سالگی به این بیماری مبتلا می شوند نیز در حال افزایش است، محققان علت این رشد را هنوز به درستی بیان نکرده اند.

 

نژاد سیاهپوست

تحقیقات نشان می دهد که افراد سیاه پوست نسبت به سفید پوستان بیشتر به سرطان روده مبتلا می شوند.

 

سابقه بیماری قبلی از جهت ابتلا به پولیپ یا سرطانی که بهبود یافته

افرادی که پولیپ های متعدد در روده خود داشته اند و همینطور در گذشته مبتلا به سرطان شده بوده و در حال حاضر بهبود پیدا کرده اند، مجدد بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

 

بیماری IBD یا بیماری التهابی روده

در این بیماری که درد شکم و التهاب روده ها وجود دارد احتمال ابتلا به بیماری کنسر زیاد است .دو بیماری کرون و کولیت اولسراتیو در این بخش قرار می گیرند.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

زمینه ژنتیک مثبت

برخی از ژن ها در بروز این بیماری فعال تر هستند بنابراین در صورتی که سابقه خانوادگی مثبت از جهت ابتلا به این نوع بیماری ها را دارید بهتر است بررسی های لازم را در سنین کمتر انجام دهید. بیماری های سندرومیک همانند آدنوماتوز پولیپوزیس و سندروم لینچ نیز از جمله بیماری هایی هستند که وجود آن ها نیازمند هوشیاری و نگرانی های ویژه خود است.

 

رژیم غذایی کم فیبر، پر چرب

رژیم غذایی که شامل غذاهای چرب باشد و سبزیجات کمتری باشد احتمال ابتلا به سرطان روده در آن بیشتر است. برخی تحقیقات نشان می دهند که افرادی که در دوران زندگی خود غذا های فست فود و بسیار پر چرب استفاده می کنند احتمال ابتلا به انواع بیماری های گوارشی در آن ها بیشتر است.

 

عدم ورزش کافی و مناسب

فعالیت مناسب و کافی در هفته می تواند منجربه هضم و جذب کافی مواد غذایی شود و فرایند سیستک گوارش نیز با نظم بهتری صورت گیرد.

 

سرطان روده در زنان

سرطان روده در زنان

 

دیابت

بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند احتمال ابتلا به سرطان روده در آن ها بیشتر است.

 

استعمال سیگار و مصرف الکل

استعمال سیگار و مصرف الکل احتمال ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد.

 

رادیوتراپی

اگر بیماری به دنبال ابتلا قبلی به سرطان، شیمی درمانی و رادیوتراپی شده باشد احتمال ابتلا به دیگر موارد و بیماری ها نیز شایع است.

 

پیشنهاد ویژه: علائم سرطان روده در زنان

درمان بیماری سرطان روده در زنان

درمان بسیار به مراحل بیماری و شدت آن بستگی دارد. معمولا درمان بیماری با جراحی و خارج کرده توده یا قسمت درگیر شده همراه است. درمان های همراه مانند رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز برای این بیماری انتخاب می شوند. انتخاب روش برای هر فرد اختصاصی است و وابسته به محل درگیر و شدت درگیری می باشد. مسئله مهم در ارتباط با این بیماری این است که علائم خطر و نشانه ها را به خوبی بشناسید و در زمان درست به پزشک برای انجام اقدامات پیشرفته تر مراجعه کنید.

 

تصویر دکتر مریم پورکار جدید

مریم پورکار جدید

داخلی

تصویر دکتر گل شید اجلالی

گل شید اجلالی

داخلی

تصویر دکتر آروین امیری

آروین امیری

داخلی

تصویر دکتر غزل اسدی گرمارودی

غزل اسدی گرمارودی

داخلی

تصویر دکتر محمدجواد میردامادی

محمدجواد میردامادی

داخلی

تصویر دکتر سیده آناهیتا انوری

سیده آناهیتا انوری

داخلی

تصویر دکتر معصومه پولادی

معصومه پولادی

داخلی

تصویر دکتر مهتاب رنگ چی

مهتاب رنگ چی

داخلی

تصویر دکتر اعظم موحدی

اعظم موحدی

داخلی

تصویر دکتر آذین پیکری

آذین پیکری

داخلی

تصویر دکتر الناز صاحبی راغب

الناز صاحبی راغب

داخلی

تصویر دکتر امید نعمتی

امید نعمتی

داخلی

تصویر دکتر حفیظی لطف آبادی

حفیظی لطف آبادی

داخلی

تصویر دکتر علی اکبر قربانی

علی اکبر قربانی

داخلی

تصویر دکتر احمد خطیبی نژاد

احمد خطیبی نژاد

داخلی

تصویر دکتر مصطفی ناد علی نژاد

مصطفی ناد علی نژاد

داخلی

تصویر دکتر الهه رشیدی

الهه رشیدی

داخلی

تصویر دکتر مونا آذرخشی

مونا آذرخشی

داخلی

تصویر دکتر حسین حلالخور

حسین حلالخور

داخلی

تصویر دکتر فرشته سدادی

فرشته سدادی

داخلی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/colon-cancer/diagnosis-treatment/drc-20353674
  2. https://www.lancastergeneralhealth.org/health-hub-home/2021/february/women-and-colon-cancer-know-the-symptoms

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.