دارویی

علائم کمبود ویتامین ب 1 300

علائم کمبود ویتامین ب 1 300

ویتامین ب 1 300

ویتامین یا ویتامین ب 1 یکی از ویتامین های گروه B است. ویتامین ب 1 300 به رشد و نمو، عملکرد سلولی، تبدیل غذا به انرژی و حفظ سلامت سیستم عصبی کمک می کند. بدن قادر به تولید تیامین برای خود نیست. ویتامین ب 1 مانند سایر ویتامین های گروه B محلول در آب است. این بدان معناست که در آب حل می شود و در بدن ذخیره نمی گردد. بنابراین باید به طور منظم آن را با رژیم غذایی مناسب تامین کرد. در واقع، بدن فقط می‌تواند حدود 20 روز ویتامین ب 1 300 را ذخیره نماید. قرص  ویتامین ب 1 300 را می توان برای درمان یا پیشگیری از کمبود ویتامین B1 استفاده کرد.

گاهی اوقات برای درمان کودکان مبتلا به بیماری‌های نادر مانند بیماری ادرار شربت افرا و اسیدوز لاکتیک مادرزادی نیز توسط پزشک متخصص تجویز می‌گردد. برای کمبود شدید ویتامین ب1، معمولاً در بیمارستان تزریق انجام می شود. مکمل های ویتامین ب 1 300 شامل قرص های ویتامین B کمپلکس و قرص های مولتی ویتامین می شود که تیامین به عنوان یکی از اجزای آن ذکر شده است.

 

منابع غذایی

غلظت بالایی از ویتامین B1 در پوسته بیرونی و جوانه غلات و همچنین در مخمر، گوشت گاو، آجیل، غلات کامل و حبوبات وجود دارد. همچنین جگر، تخم مرغ، مخمر آبجو، و ملاس سیاه منابع دیگر این ویتامین می‌باشند. میوه ها و سبزیجات حاوی آن عبارتند از گل کلم، پرتقال، سیب زمینی، مارچوبه و کلم پیچ.

گاهی اوقات غلات صبحانه و محصولات تهیه شده با آرد سفید یا برنج سفید با ویتامین ب 1 300 غنی می‌شوند. غلات صبحانه غنی شده 1.5 میلی گرم تیامین را فراهم می کند که بیش از 100 درصد و یک تکه نان سبوس دار حاوی 0.1 میلی گرم یا 7 درصد از نیاز روزانه است. پنیر، مرغ و سیب فاقد تیامین هستند. حرارت دادن، پختن، فرآوری غذاها و جوشاندن آنها در آب، ویتامین ب 1 300 را از بین می برد.

 

خواص ویتامین ب 1

خواص ویتامین ب 1

 

خواص ویتامین ب 1 300

از خواص ویتامین ب 1 300 یا تیامین به پیشگیری از عوارض در سیستم عصبی، مغز، ماهیچه‌ها، قلب، معده و روده می توان اشاره کرد. همچنین از دیگر خواص ویتامین ب 1 این است که در جریان الکترولیت ها به داخل و خارج سلول های عضلانی و عصبی نقش دارد. این خواص به پیشگیری از بیماری هایی مانند بری بری که شامل اختلالات قلب، اعصاب و دستگاه گوارش است کمک منجر می‌گردد.

 

موارد استفاده در پزشکی

بیماران مبتلا به نوریت محیطی که التهاب اعصاب خارج از مغز یا پلاگر دارند معمولا برای درمان سطوح پایین تیامین، قرص ویتامین ب1 300 دریافت می‌کنند.

 

پیشنهاد مقاله: برای کمبود ویتامین ب چه بخوریم؟

علائم کمبود ویتامین ب 1 300

علائم و نشانه‌های کمبود تیامین را می‌توان به راحتی نادیده گرفت، زیرا می‌توانند غیراختصاصی و مبهم باشند و گاهی علائم بیماری‌های دیگر را تقلید کنند. در اینجا برخی از شایع ترین علائم کمبود این ویتامین آورده شده است.

از دست دادن اشتها

از دست دادن اشتها می تواند یکی از اولین علائم کمبود ویتامین ب 1 300 باشد. این مشکل (عدم احساس گرسنگی) می تواند منجر به کاهش وزن ناخواسته شود. یکی از نظریه‌ها این است که تیامین ممکن است نقش کلیدی در تنظیم علائم گرسنگی و سیری در مغز داشته باشد. ذخایر ناکافی ویتامین ب 1 300 عملکرد این فرآیند را مختل کرده و باعث احساس سیری می‌شود. در نتیجه، به دلیل کمبود اشتها، ممکن است کمتر از حد معمول غذا بخورید که می تواند باعث از دست رفتن بالقوه مواد مغذی حیاتی شود.

 

خستگی

کمبود تیامین می تواند به صورت خستگی ظاهر شود. برخی منابع نشان می‌دهند که خستگی می‌تواند در عرض چند هفته پس از کمبود رخ دهد. با توجه به نقش تیامین در تبدیل غذا به انرژی، این علامت منطقی است. کمبود این ویتامین در بدن به این معنی است که بدن نمی تواند به اندازه کافی انرژی تولید کند. در حالی که خستگی یک علامت گسترده است که می‌تواند نشان‌دهنده تعدادی دیگر از مشکلات سلامتی باشد، بسیاری از مطالعات آن را با کمبود تیامین مرتبط می‌دانند.

 

تحریک پذیری

کمبود تیامین ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در خلق و خوی شما شود، مانند اینکه شما را تحریک پذیرتر یا زودرنج‌تر کند. احساس تحریک پذیری اغلب یکی از اولین نشانه های کمبود تیامین است و ممکن است در عرض چند هفته همراه با خستگی ظاهر شود. نوزادان مبتلا به کمبود تیامین اغلب تحریک پذیری را به عنوان یک علامت نشان می دهند.

 

آسیب عصبی

از جمله شناخته شده ترین عوارض جانبی کمبود طولانی مدت و شدید تیامین (بری بری) آسیب به اعصاب است که به عنوان نوروپاتی نیز شناخته می شود. دو نوع بری بری ممکن است رخ دهد: بری بری مرطوب و بری بری خشک.

 

کمبود ویتامین ب

کمبود ویتامین ب

 

بری بری مرطوب شامل نارسایی قلبی است، در حالی که بری بری خشک بدون نارسایی قلبی رخ می دهد. بری بری مرطوب به عنوان یک اورژانس در نظر گرفته می شود و در صورت عدم درمان می تواند در عرض چند روز منجر به مرگ شود.

علائم بری بری می تواند شامل این موارد باشد:

  • سوزن سوزن شدن اندام ها
  • از دست دادن حساسیت در پاها و انگشتان
  • ضعف عضلانی
  • ضربان قلب سریع
  • مشکل در بیدار شدن
  • سردرگمی ذهنی
  • مشکلات هماهنگی و تعادل
  • فلج پایین تنه (ناتوانی در حرکت دادن پاها)

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سوزن سوزن شدن دست ها و پاها

احساس گزگز و سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها که پارستزی نیز نامیده می شود هم می تواند نشانه بیماری بری بری شدید و هم از علائم اولیه کمبود تیامین باشد. تیامین برای عملکرد اعصاب بازوها و پاها مورد نیاز است. وقتی ویتامین ب 1 300 کافی وجود نداشته باشد، پارستزی می تواند ایجاد شود. با گذشت زمان، کمبود ویتامین ب1 درمان نشده می تواند منجر به آسیب جدی تری به این اعصاب محیطی گردد.

 

تاری دید

به دلیل نقش تیامین در حفظ سلامت اعصاب، کمبود آن می‌تواند بر عصب بینایی چشم تأثیر بگذارد. به طور خاص، این می تواند باعث تورم عصب بینایی شود که منجر به تاری دید می‌گردد. در صورت عدم درمان، آسیب عصب بینایی می تواند در نهایت منجر به از دست دادن بینایی شود؛ با این حال، این مورد بسیار نادر است.

 

کمبود ویتامین ب

کمبود ویتامین ب

 

حالت تهوع و استفراغ

مانند خستگی و تحریک پذیری، حالت تهوع و استفراغ می تواند علائم غیر اختصاصی بسیاری از بیماری ها از جمله کمبود تیامین باشد. این علائم گوارشی در میان افراد مبتلا به بیماری مرتبط با کمبود تیامین به نام انسفالوپاتی ورنیکه شایع‌تر است. با این حال، حتی در موارد خفیف کمبود تیامین می‌توانند یک علامت اولیه باشند.

 

دلیریوم

کمبود تیامین می تواند منجر به هذیان شود، یک وضعیت جدی که علایم آن عباتند از:

  • گیجی
  • کاهش آگاهی از محیط
  • ناتوانی در تفکر واضح

کمبود شدید تیامین می تواند منجر به ایجاد سندروم ورنیکه – کورساکوف شود که با آسیب مغزی همراه است و دارای علائم زیر است:

  • هذیان
  • گیجی
  • توهمات
  • از دست دادن حافظه

این سندروم اغلب با مصرف بیش از حد الکل همراه می‌باشد.

 

دوز مورد نیاز:

کمبود خفیف

دوز معمول ویتامین ب 1 300 برای بزرگسالان بین 25 تا 100 میلی گرم است که یک بار در روز مصرف می شود.

 

پیشنهاد ویژه: علت بی حالی بدن کمبود کدام ویتامین است؟

کمبود شدید

دوز معمول برای بزرگسالان 100 میلی گرم است که 2 یا 3 بار در روز مصرف می شود (معادل یک قرص ویتامین ب 1 300).

 

دوز برای کودکان

پزشک از وزن کودک برای تعیین دوز مناسب استفاده می کند. مصرف ویتامین ب 1 300 در بارداری و شیردهی مجاز می‌باشد. می توان تیامین را با غذا یا بدون غذا مصرف کرد.

 

عوارض جانبی

رایج

  • احساس بیماری
  • اسهال
  • معده درد

غیر رایج

در موارد نادر، قرص ویتامین ب 1 300 می تواند واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) ایجاد کند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/nutrition/thiamine-deficiency-symptoms#8-symptoms
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/219545#benefits
  3. https://www.nhs.uk/medicines/thiamine-vitamin-b1/about-thiamine/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.