ریه

علت و درمان بیماری خروسک

علت و درمان بیماری خروسک

بیماری خروسک

بیماری خروسک یا کروپ شایعترین عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی کودکان است که راه های هوایی آنها را متورم می کند. آن‌ها سرفه‌ای «پارس» (که اغلب با صدای پارس سگ مقایسه می‌شود) و صدایی خشن دارند و هنگام نفس کشیدن صدایی با صدای بلند و جیغ از خود تولید می‌کنند. اکثر کودکان مبتلا به کروپ در یک هفته یا بیشتر بهبود می یابند. این بیماری تنفسی بیشتر در فصل پاییز و زمستان رخ می‌دهد و میزان ابتلا در کودکان پسر کمی بیشتر از دختران است

 

شایع ترین علت علائم کروپ

ویروس ها شایع ترین علت علائم کروپ هستند. بسیاری از ویروس های تنفسی می توانند ناحیه تارهای صوتی را آلوده کرده و باعث باریک شدن آنها شوند. حتی آنفولانزا می تواند این کار را انجام دهد. تب اغلب همراه با سرفه وجود دارد. سرفه ممکن است در شب تشدید شود و تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد. کروپ برای بزرگسالان بسیار نادرتر است، و ممکن است در مقایسه با یک کودک مبتلا به کروپ، درمان با علائم آن آسان‌تر باشد

چندین ویروس می توانند باعث کروپ شوند، از جمله ویروس های سرماخوردگی معمولی، آنفولانزا، RSV و COVID. بزرگسالان معمولاً به کروپ مبتلا نمی شوند زیرا نای بزرگتری دارند. اما در موارد نادری که یک بزرگسال مبتلا به کروپ می شود، می تواند بسیار بیمار شود. اکثر بزرگسالان مبتلا به کروپ نیاز به مراقبت در بیمارستان یا بخش مراقبت های ویژه دارند. کروپ یک بیماری خود محدود شونده است که اکثر موارد ظرف چند روز بهبود می یابند. عوارض غیر معمول ممکن است شامل تراکئیت باکتریایی، ذات الریه، ادم ریوی و به ندرت مرگ باشد.

 

خروسک چیست

 

علائم بیماری خروسک

  • سرفه بلند و پارس که در شب بدتر می شود
  • تنفس سخت، پر سر و صدا یا “سوت”
  • تب شدید
  • صدای خشن
  • تحریک
  • خستگی

 

پیشنهاد مقاله: قوی ترین داروی گیاهی برای درمان سرفه کودکان

علائم شدیدتر در کودکان زیر 3 سال

کودکان زیر ۳ سال در مقایسه با بزرگسالان سیستم تنفسی باریک‌تر و کوچک‌تری دارند و ممکن است علائم شدیدتری داشته باشند.

  • تب بالای ۳۸ درجه
  • سرفه‌هایی شبیه صدای سگ
  • عطسه و آبریزش بینی
  • صدای خشن
  • تنفس دشوار همراه با صداسرفه‌های خشن
  • درد
  • ریزش اشک از چشم‌ها
  • مشکلات تنفسی شدید در خروسک یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود در صورت وجود این علایم (مشکل در بلعیدن یا قورت دادن
  • تغییر رنگ پوست (مشاهده رنگ آبی یا خاکستری در اطراف بینی، دهان و ناخن‌ها یعنی کاهش سطح اکسیژن در بدن کودک تنفس صدادار)

سریعا به مرکز درمانی و پزشک متخصص عمومی مراجعه کنید. اکثر موارد کروپ در عرض 48 ساعت برطرف می شود. با این حال، در برخی موارد علائم ممکن است تا دو هفته ادامه داشته باشد. بسیار نادر است که کودکی بر اثر کروپ فوت کند. تعدادی از بیماری‌ها می‌توانند به دنبال کروپ ایجاد شوند، مانند ذات‌الریه و عفونت گوش میانی. مدت زمان کروپ بسته به شدت بیماری و سن و سلامت کلی فرد مبتلا می تواند متفاوت باشد. کروپ به طور کلی می تواند چندین روز تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد. علائم کروپ ممکن است در روز دوم یا سوم به اوج خود برسد و به تدریج طی چند روز آینده بهبود یابد.

در برخی موارد، کروپ می تواند به یک بیماری تنفسی جدی تر مانند ذات الریه یا برونشیولیت تبدیل شود، به ویژه در کودکان خردسال یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. اگر علائم شما یا فرزندتان به مرور زمان باقی ماند یا بدتر شد، دوباره باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

بیماری خروسک در بزرگسالان چیست؟

بزرگسالان معمولاً به کروپ مبتلا نمی شوند زیرا قطر نای بزرگتری دارند. اما در موارد نادری که یک بزرگسال مبتلا به کروپ می شود، می تواند بسیار بدحال شود و باید در بخش مراقبت های ویژه بستری شود. علائم حدود سه تا پنج روز طول می کشد. بارزترین نشانه کروپ سرفه ای است که شبیه پارس با صدای بلند و سوت هنگام نفس کشیدن است. در صورت داشتن این نشانه های بیماری به پزشک مراجعه کنید. علائم معمولا در بزرگسالان بدتر از کودکان است.

 

علائم بیماری خروسک

علائم بیماری خروسک

 

بزرگسالان مبتلا به کروپ معمولاً علائمی شبیه سرماخوردگی از جمله آبریزش بینی، گلودرد و تب را تجربه می کنند. آنها همچنین ممکن است به سرفه‌های خشن و «پارس» مبتلا شوند که می‌تواند با خس‌خس سینه یا مشکل در تنفس همراه باشد. سرفه ممکن است در شب تشدید شود و تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد. کروپ برای بزرگسالان بسیار نادرتر است، و ممکن است در مقایسه با یک کودک مبتلا به کروپ، درمان با علائم آن آسان‌تر باشد. در برخی موارد، کروپ در بزرگسالان ممکن است به دلیل عوامل دیگری مانند آلرژی، رفلاکس اسید یا عفونت های باکتریایی ایجاد شود.

درمان کروپ در بزرگسالان بستگی به علت زمینه‌ای دارد و ممکن است شامل داروهایی برای کاهش التهاب، تسکین سرفه و کاهش علائم دیگر باشد.

 

درمان خروسک در بزرگسالان

کروپ در بزرگسالان معمولا متوسط و شدید رخ میدهد. درمان آن به شرح زیر است:

  • وریدی یا عضلانی دگزامتازون خوراکی در صورت عدم تحمل مصرف خوراکی به صورت
  • بودزونید نبولیزه شده یک جایگزین است.
  • اپی نفرین نبولیزه شده
  • در صورت نیاز اکسیژن تکمیلی.
  • مراقبت حمایتی هوای مرطوب یا اکسیژن. کاهش دهنده تب مصرف مایعات کافی

 

پیشنهاد ویژه: درمان سرفه خشک

درمان سریع خروسک در کودکان

اکثر موارد کروپ خفیف است و در خانه قابل درمان است. راست نشستن کودک و دلداری دادن به او در صورت ناراحتی بسیار مهم است، زیرا گریه ممکن است علائم را بدتر کند. کودک شما همچنین برای جلوگیری از کم آبی بدن باید مایعات زیادی بنوشد. معمولاً یک دوز از یک داروی کورتیکواستروئید خوراکی به نام دگزامتازون یا پردنیزولون نیز برای کمک به کاهش تورم گلو تجویز می شود. بخار سرد هم در نزدیکی کودک در حین خواب به بهبود تنفس وی کمک میکند. دوری از دود سیگار و دخانیات هم ضروری است.

 

خروسک تا چند روز واگیر دار است؟

دوره نهفتگی ویروس ایجاد کننده کروپ یا خروسک معمولاً بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. کودک در روزهای ابتدایی دچار تب می‌شود و به‌راحتی می‌تواند عفونت را به سایرین منتقل کند. بهتر است تا وقتی علامت دار است از خانه خارج نشود. افرادی که به کروپ مبتلا می شوند در 3 روز اول بیماری خود مسری هستند. اما می توانند تا 6 روز مسری باشند. پس از 3 روز، افراد می توانند با خیال راحت به محل کار، مدرسه و مراقبت روزانه بازگردند تا زمانی که علائم آنها بهتر شود و دیگر تب نداشته باشند.

 

با کروپ از چه چیزهایی باید اجتناب کنیم؟

وقتی والدین اکثر قندها، آبمیوه ها و میان وعده های آخر بعد از ظهر/شب/وقت خواب را حذف کردند، اکثر کودکان این دوره های «کروپ اسپاسمیک» یا کروپ مکرر یا هر نوع کروپ دیگری را متوقف می کنند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/croup-in-adults#symptoms
  2. https://www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/lungs-and-airways/croup/
  3. https://www.westsidemedatl.com/blog/how-long-does-croup-last-a-guide-for-parents
  4. https://www.emedicinehealth.com/how_do_you_get_rid_of_croup_cough/article_em.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.