روانشناسی

علت و روش های درمان جویدن ناخن

علت و روش های درمان جویدن ناخن

درمان جویدن ناخن

هرکسی که ناخن هایش را می جود می داند ترک این عادت چقدر سخت است. جویدن ناخن معمولا از دوران کودکی شروع می شود و تا بزرگسالی ادامه می یابد. در حالی که خوردن ناخن یک مشکل رایج است اما می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد از ژنتیک گرفته تا استرس و اضطراب را شامل می شود. اگرچه درمان جویدن ناخن ساده به نظر میرسد اما بسیاری از افرادی که تلاش کرده اند این عادت را ترک کنند موفق نشده اند. درعوض ناخن‌های ناخوشایند، درد اطراف ناخن‌ها و خطر آسیب به پوست، کوتیکول‌ها و بستر ناخن را تجربه می‌کنند. این مقاله علت و روش های درمان جویدن ناخن را مورد بحث قرار می دهد.

 

علت جویدن ناخن در نوجوانان

جویدن ناخن در کودکان و نوجوانان شایع است. این اختلال در 20 تا 33 درصد از کودکان و تقریباً نیمی از نوجوانان رخ می دهد، حود 45 درصد). اگرچه این مشکل با نزدیک شدن به بزرگسالی بسیار کاهش می یابد اما متاسفانه در برخی از افراد همچنان ادامه دارد. دلایل جویدن ناخن چیست؟ تحقیقات دلایل رایج زیر را برای این رفتار نشان داده است.

  • عصبی بودن: به دلیل استرس و اضطراب. در این مثال، ناخن جویدن به دلیل اثر آرام بخشی که بر سیستم عصبی دارد، موقتاً جذاب است.
  • احساسات: آرایش عاطفی ما برای این که چرا به ناخن جویدن روی می آوریم، جدایی ناپذیر است. کمرویی و عزت نفس پایین می تواند علاوه بر درد ناشی از حوادث بسیار آسیب زا در زندگی مانند مرگ یا طلاق تأثیر داشته باشد.
  • کمال گرایی: افرادی که این ویژگی را دارند تحمل کمی در برابر کسالت و ناامیدی نشان می دهند که با ناخن جویدن کاهش می یابد.
  • بی حوصلگی: به دلیل بی تحرکی برای یافتن کاری بهتر برای انجام دادن.
  • تقلید: کودکان از رفتار بزرگسالان کپی می کنند.
  • روان تنی: معمولاً در خانواده های پرخاشگر دیده می شود.

و این فهرست ما را به روانشناسی ناخن جویدن نزدیک تر میکند. رفتاری که اغلب با شرایط سلامت روان مرتبط است و به وضوح با نوع خاصی از شخصیت مرتبط است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

کمبود چه ویتامینی باعث جویدن ناخن میشود؟

گاهی اوقات کمبود بعضی از ویتامین ها در بدن علت جویدن ناخن میشود. کمبود ویتامین A و همچنین کمبود ویتامین B7یا همان بیوتین میتواند عالی برای جویدن ناخن باشد.

 

خوردن ناخن

خوردن ناخن

 

خوردن ناخن باعث چه بیماری میشود؟

همه ما می دانیم که ناخن جویدن کار خوبی نیست. این اختلال چه عوارضی برای ما دارد؟

عواقب جویدن ناخن در زیر آمده است:

  1. می تواند خطر عفونت اطراف ناخن را افزایش دهد به خصوص اگر کوتیکول یا بافت نرم اطراف آن را گاز بگیرید.
  2. می تواند به دندان های شما آسیب برساند.
  3. می تواند میکروب ها را روی دست ها و انگشتان شما به دهان منتقل کند و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. این موردی است که از زمان شروع همه گیری کووید-19 بدترین گزینه بوده است. ویروسی که به آسانی منتشر می شود واقعاً می تواند به شما بفهماند که هر روز چند چیز و سطوح را لمس می کنید.
  4. مشکلات دندانی مانند نامرتبی و شکستگی دندان
  5. عفونت های قارچی در بستر ناخن
  6. عفونت های پوستی
  7. آسیب بافتی به انگشتان، ناخن ها و کوتیکول ها

 

پیشنهاد مقاله: علت شکستن ناخن و راه های پیشگیری از آن

درمان ناخن جویدن در بزرگسالان

ممکن است یک شبه تغییری را مشاهده نکنید اما با کمی زمان و تلاش می توانید عادت ناخن جویدن خود را از بین ببرید و درمان جویدن ناخن را در گزینه های زیر پیدا کنید.

این نکات را امتحان کنید:

  • ناخن ها را کوتاه کنید.
  • ناخن را با طعم بد بپوشانید: لاک های مخصوص ناخن با طعم تلخ وجود دارد که می توانید روی ناخن های خود رنگ کنید. طعم وحشتناک باعث می شود قبل از جویدن به این طعم فکر کنید.
  • انجام مانیکور: صرف هزینه و زمان در یک سالن ناخن هم به شما ناخن هایی خوش ظاهر و هم دلیلی برای حفظ آن ها می دهد.
  • دست کش بپوش: ممکن است احمقانه به نظر برسد اما اگر نتوانید به ناخن های خود دست پیدا کنید نمی توانید آنها را بجوید. اگر پوشیدن دستکش‌ها برای برنامه روزانه‌تان سخت است می‌توانید به دنبال برچسب‌هایی باشید که برای پوشاندن ناخن‌ها ساخته شده‌اند آنها می‌توانند همان اثر دستکش را داشته باشند.
  • محرک های خود را پیدا کنید: توجه داشته باشید که وقتی ناخن هایتان را می جوید چه احساسی دارید یا چه کاری انجام می دهید. هنگامی که فهمیدید چه چیزی شما را به سمت جویدن سوق می دهد می توانید سعی کنید راه های دیگری برای مقابله پیدا کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

داروی ترک ناخن جویدن

علاوه بر داروهای ضد استرس و ضد افسردگی میتوانید از محلول ها و لاک های تلخ برای جلوگیری این اختلال کمک بگیرید. این محصولات به شدت تلخ هستند و جلوی رفتار جویدن ناخن را میگیرند و رفته رفته باعث ترک این فرایند میشوند.

 

کندن ناخن

کندن ناخن

 

درمان قطعی ناخن جویدن

کنار گذاشتن عادت دوران کودکی پیچیده است و گاهی اوقات ناتوانی در درمان جویدن ناخن نشانه یک مسئله روانی یا عاطفی جدی تری است. اگر بارها و بارها سعی کرده اید که جویدن ناخن را ترک کنید اما موفق نشدید با پزشک متخصص روانشناسی خود صحبت کنید. درمان‌های متمرکزی وجود دارد. هم پزشکی و هم روان‌شناختی که می‌توانند کمک کنند. مانند درمان شناختی رفتاری و استراتژی‌های جداسازی.

در این بین مراقب قرمزی، درد، تورم، پوسته شدن یا تغییرات در ناخن باشید. ایجاد حفره، تغییر رنگ و رشد غیر طبیعی ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی باشد. اگر مورد غیرعادی در حال رخ دادن است با پزشک مشورت کنید. همیشه بهترین کار این است که مشکلات ناخن را ارزیابی کنید.

 

درمان ناخن جویدن کودکان

اگر جویدن ناخن به طور ناگهانی شروع شده است در نظر بگیرید که آیا کودک شما ممکن است اضطراب یا استرس را تجربه میکند. عادت جویدن ناخن در کودکان بسیار رایج است و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. این چند نکته به شما کمک می کند تا از جویدن ناخن های کودکان خود جلوگیری کنید.

  1. آنها را از عادت بد آگاه کنید: اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است مثلا بین 5 تا 6 سالگی و عادت به جویدن ناخن دارد به آرامی به او توضیح دهید که این یک عادت بد است.
  2. ناخن های او را کوتاه کنید: کودک نوپای شما نمی تواند وقتی ناخن هایش را کوتاه می کنید آنها را بجود. بنابراین سعی کنید ناخن های او را کوتاه نگه دارید.
  3. کودکتان را آرام کنید: اگر کودکتان به دلیل استرس بیشتر ناخن‌هایش را می‌جوید برای جلوگیری از جویدن ناخن به او یک توپ لاستیکی یا حتی یک تکه پارچه نرم بدهید. جدای از این با فرزندتان صحبت کنید و سعی کنید منبع استرس را پیدا کنید.
  4. جایگزینی پیدا کنید: هر زمان که دیدید فرزندانتان ناخن هایشان را می جوند یک جایگزین پیشنهاد دهید. یک جایگزین می تواند غذاهای سالم باشد. همچنین می توانید به آنها کمک کنید تا در فعالیت های داخل خانه یا خارج از خانه مشارکت کنند تا دستان آنها با گزینه های خوب دیگر مشغول شود.
  5. به فرزندتان پاداش دهید: به خاطر نجویدن ناخن ها به او جایزه بدهید. این به انگیزه دادن به آنها کمک می کند تا آنها را از آن عادت بد دور نگه دارند.

 

پیشنهاد ویژه: ۱۰ بیماری که با کاشت ناخن به آن مبتلا می شوید

 

داروی ناخن جویدن کودکان

دارو درمانی خط دوم درمان جویدن ناخن در کودکان و نوجوانان است. فلوکستین یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)، در موارد متعددی برای درمان جویدن ناخن تجویز میشود. ثابت شده است که SSRIها بر اساس این که ناخن جویدن مزمن یک رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن است اجبارها را کاهش می دهند. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند کلومیپرامین نیز در موارد متعددی برای تسکین ذکر شده است. آنتی اکسیدان و تعدیل کننده گلوتامات N-استیل سیستئین نتایج مثبتی را در درمان اختلالات تکراری از جمله جویدن ناخن نشان داده است.

 

سخن پایانی

جویدن ناخن معمولا از دوران کودکی شروع می شود و ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. اگرچه جویدن ناخن یک عادت رایج است، اما ممکن است یک اختلال وسواسی-اجباری نیز باشد. برای ترک این عادت ممکن است از روش‌های خوش‌خیم مانند مشغول نگه‌داشتن دست‌هایتان استفاده کنید اما اگر احساس می‌کنید عادت‌تان از کنترل خارج شده است ممکن است نیاز به درمان داشته باشید تا مشخص شود چه چیزی باعث شروع این فعالیت می‌شود.پس به دنبال درمان جوین ناخن باشید.

 

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه ضیافر

فاطمه ضیافر

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعید موسوی

سعید موسوی

روانشناسی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3556753/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7497389/
  3. https://www.psychologytoday.com/us/blog/minority-report/202301/a-cure-for-nail-biting?amp
  4. https://www.psychologytoday.com/us/conditions/onychophagia-nail-biting?amp

3 دیدگاه در “علت و روش های درمان جویدن ناخن

  1. Pary گفت:

    چقدر عالی بود ممنونم ✨ مطالب عال

  2. Pary گفت:

    چقدر عالی بود ممنونم ✨

  3. لیلی گفت:

    درود برشماخانم دکتر عزیز،بسیار عالی وپرمحتوا،پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.