مادر و کودک

علت گریه نوزاد در شب و راه متوقف کردن آن

علت گریه نوزاد در شب و راه متوقف کردن آن

علت گریه نوزاد در شب

شایع ترین علت گریه نوزاد در شب این است که گرسنه هستند یا نیاز به تعویض پوشک دارند. دلایل دیگر می تواند این باشد که آنها احساس ناراحتی یا ناخوشی می کنند. دانستن اینکه چه چیزی می تواند کودک شما را ناراحت کند یا احساس ناخوشایندی داشته باشد، ممکن است به آسان تر کردن علت گریه و روان شناسی گریه نوزاد کمک کند. آیا نوزاد شما شب ها گریه می کند و دلیل آن را نمی دانید؟ شما به آنها غذا داده اید، پوشک آنها را عوض کرده اید، به آنها آرامش داده اید، سعی کرده اید آنها را آرام کنید، و هر استراتژی دیگری که در گذشته موثر بوده است، اما کودک شما همچنان گریه می کند.

چرا نوزادان شب ها بدون دلیل قابل تشخیص گریه می کنند؟ زمانی که مطمئن نیستید چه چیزی باعث گریه کودک شده یا چگونه به او کمک کنید تا گریه اش را متوقف کنید، تلاش برای اینکه کودکتان دوباره بخوابد، می تواند ناامید کننده باشد. کودک شما و شما هم به خواب نیاز دارید.

 

علت گریه های شبانه نوزاد یکماهه و دوماهه

از علل گریه نوزادان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرسنگی
  • پوشک کثیف
  • کولیک
  • دندان درآوردن
  • بیماری
  • تحریک بیش از حد
  • درد و ناراحتی
  • احساس گرما یا سردی بیش از حد
  • اضطراب جدایی
  • مسائل گوارشی
  • کسالت
  • یبوست

 

گریه کودک

گریه کودک

 

علت گریه نوزاد در شب

برخی از دلایلی که باعث می شود نوزادان، به ویژه در شب گریه کنند، عبارتند از:

گرسنگی

نوزادان خردسال باید مرتباً تغذیه شوند زیرا شکم آنها کوچک است. اگرچه فاصله بین غذاها ممکن است تغییر کند، تغذیه هر 2-3 ساعت در ابتدا غیر معمول نیست. نوزادان تازه متولد شده برای تغذیه به همان اندازه در شب بیدار می شوند که در طول روز انجام می دهند و الگوی خواب آنها بین روز و شب تفاوت چندانی ندارد. آنها در حدود 3 ماهگی بیشتر می خوابند و فاصله بیشتری بین تغذیه های شبانه دارند.

 

باد به دام افتاده

کودک شما ممکن است برای خلاص شدن از شر باد به دام افتاده نیاز به کمک داشته باشد. گاهی اوقات نوزادان هنگام شیر خوردن هوا را می بلعند که باعث ناراحتی آنها می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، کودک خود را در هنگام شیر دادن به حالت عمودی بنشینید یا نگه دارید. شما همچنین می توانید باد را پس از شیر دادن، با نگه داشتن کودک خود به صورت عمودی روی شانه یا روی پاهای خود و در حالی که به آرامی پشت او را مالش دهید تا هوا از لوله غذا خارج شود، تسکین یابد.

 

پیشنهاد مقاله: همه چیز در مورد اولین غذای کمکی نوزاد

دندان درآوردن

دندان درآوردن می تواند یکی دیگر از دلایل گریه نوزادان باشد. معمولاً در حدود 6 ماهگی شروع می شود، اما می تواند در هر زمانی در سال اول کودک شما شروع شود. دندان درآوردن می تواند برای نوزاد دردناک و ناراحت کننده باشد و ممکن است باعث تب شود که می تواند باعث گریه و بیدار نگه داشتن آنها در شب شود. راه های مختلفی برای کمک به تسکین دندان درآوردن کودک وجود دارد، مانند دادن حلقه دندان درآوردن، داروی درد و تب کودکان مانند پاراستامول یا ایبوپروفن، یا می توانید با مالش ملایم انگشت تمیز خود لثه های آنها را آرام کنید.

 

رفلاکس

رفلاکس یا برگشت شیر ​​ممکن است باعث شود کودک شما بعد از شیر خوردن شیر بالا بیاورد و همچنین ممکن است باعث سکسکه شود. همچنین ممکن است آنها را در شب بیدار نگه دارد، به خصوص بعد از غذا خوردن. اگر فکر می کنید که کودک شما به دلیل رفلاکس گریه می کند، برای مشاوره با پزشک متخصص کودکان خود صحبت کنید.

 

کولیک

اگر کودک شما به طور کلی سالم است اما شب ها بی دلیل گریه می کند، بیش از 3 ساعت در روز و حداقل 3 روز در هفته گریه می کند، ممکن است کولیک داشته باشد. کولیک می تواند از هر 5 نوزاد 1 نفر را تحت تاثیر قرار دهد. علت آن مشخص نیست اما احتمالاً ناشی از گرفتگی روده یا سایر ناراحتی‌های شکمی است. یک نوزاد کولیکی می تواند برای والدین ناراحت کننده باشد، اما این مشکل در نهایت زمانی برطرف می شود که نوزاد در حدود 3 تا 4 ماهگی باشد و معمولاً جای نگرانی نیست.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

یبوست

یبوست می تواند باعث گریه نوزادان شود، اما معمولاً پس از دفع مدفوع متوقف می شود. نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند بیشتر در معرض یبوست هستند. علائمی که نشان می دهد کودک شما یبوست دارد، عبارتند از: گریه کردن کودک، تحریک پذیری یا درد قبل از مدفوع کردن، خشک کردن گلوله سفت مانند مدفوع در پوشک که به سختی دفع می شود، بوی بد باد (گاز) و شکم سفت. برای جلوگیری از یبوست کودک تغذیه شده با شیر خشک، بررسی کنید که از مقدار مناسب پودر شیر خشک و آب همانطور که روی بسته بندی توصیه شده است استفاده کنید. پودر زیاد یا آب کم می تواند باعث یبوست کودک شما شود.

 

بیماری

اگر کودک شما به دلیل عفونت یا درد احساس بیماری می کند، ممکن است بیش از حد معمول گریه کند. اگر علائم دیگری مانند تب داشته باشند، این نیز می تواند نشانه ای از بیماری باشد. اگر نگران علائم هستید یا فکر می کنید ممکن است کودکتان بیمار باشد، با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

 

چگونه گریه نوزاد را آرام کنیم؟

کودک خود را بپوشید

پوشیدن نوزاد نه تنها دستان شما را برای انجام کارهای آخر روز آزاد می کند، بلکه نزدیک بودن به ضربان قلب برای کودک شما بسیار راحت است.

 

قدم زدن

نه تنها تغییر محیط می تواند برای کودک شما خوب باشد، بلکه ریتم راه رفتن نیز اغلب باعث تغییر بازی می شود.

 

علت بی قراری و گریه شدید نوزاد

علت بی قراری و گریه شدید نوزاد

 

کاهش تحریک

چراغ ها را خاموش کنید، صداها را کاهش دهید و کودک خود را قنداق کنید تا سیستم عصبی او راحت تر آرام شود. انجام این کار حتی ممکن است کودک شما را متقاعد کند که یک چرت کوتاه داشته باشد.

 

کودک را ماساژ دهید

لمس یک راه عالی برای آرامش و پیوند با کودک شما است. در حالی که می‌توانید از روغن‌ها یا انواع خاصی از لمس استفاده کنید، ماساژ زمانی که بسیار ابتدایی باشد همچنان موثر است. حمام کردن می‌تواند برای بچه‌های کوچک بسیار آرام‌بخش باشد و حواس‌شان را پرت کند. حتی بهتر از آن، بعد از آن یک بچه تمیز خواهید داشت!

 

نوزاد را با صدای آرام صدا کنید

صدای آرام، موسیقی ملایم و نویز سفید همگی می توانند راه های موثری برای آرام کردن کودک شما باشند. از آزمایش کردن انواع مختلف موسیقی و انواع مختلف خوانندگان نترسید. ممکن است از آنچه کودکتان دوست دارد شگفت زده شوید و ممکن است روز به روز تغییر کند!

 

پیشنهاد ویژه: علائم حساسیت به لبنیات در نوزادان چیست؟

موقعیت های شیردهی را تغییر دهید

اگر کودک شما گرسنه است و مدام می خواهد شیر بخورد، سعی کنید وضعیت خود را تغییر دهید. حتی تغییرات ساده در وضعیت شما می تواند بر جریان شیر و راحتی کودک شما تأثیر بگذارد.

 

با بچه ای که زیاد گریه می کند چه کنیم ؟

  • ابتدا مطمئن شوید که کودک شما تب ندارد.
  • مطمئن شوید که کودک شما گرسنه نیست و یک پوشک تمیز دارد.
  • با کودک تکان بخورید یا راه بروید.
  • با کودک خود آواز بخوانید یا صحبت کنید.
  • به کودک پستانک بدهید.
  • کودک را سوار کالسکه کنید.
  • کودک خود را نزدیک بدن خود نگه دارید و آرام و آهسته نفس بکشید.
  • به نوزاد حمام آب گرم بدهید.
  • به پشت نوزاد ضربه بزنید یا مالش دهید.
  • کودک خود را روی پاهای خود روی شکم او بگذارید و پشت او را بمالید.
  • کودک خود را در یک تاب یا صندلی لرزان قرار دهید. حرکت ممکن است آرامش بخش باشد.
  • پخش موسیقی :  برخی از نوزادان به صدا و همچنین حرکت پاسخ می دهند.

اگر کودک شما گریه اش را متوقف نمی کند برای حمایت یا مراقبت از کودک در حین استراحت با یک دوست یا خویشاوند تماس بگیرید. اگر به نظر می رسد هیچ چیزی به کودک کمکی نمی کند، در صورتی که دلیل پزشکی برای گریه وجود داشته باشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

تصویر دکتر محمد شیرازی

محمد شیرازی

کودکان

تصویر دکتر محمد طاهری

محمد طاهری

کودکان

تصویر دکتر سپیده قدری

سپیده قدری

کودکان

تصویر دکتر احمدرضا رسولی نژاد

احمدرضا رسولی نژاد

کودکان

تصویر دکتر داود قنبری

داود قنبری

کودکان

تصویر دکتر سیده صابره موسوی خورشیدی

سیده صابره موسوی خورشیدی

کودکان

تصویر دکتر نگین نهان مقدم

نگین نهان مقدم

کودکان

تصویر دکتر علیرضا پوستی

علیرضا پوستی

کودکان

تصویر دکتر آرزو صفاآبادی

آرزو صفاآبادی

کودکان

تصویر دکتر فریبا نادری

فریبا نادری

کودکان

تصویر دکتر نادیا محبی

نادیا محبی

کودکان

تصویر دکتر بهروز مقدادی

بهروز مقدادی

کودکان

تصویر دکتر علی هنرپیشه

علی هنرپیشه

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا درخشان

محمدرضا درخشان

کودکان

تصویر دکتر سودابه حقیقی

سودابه حقیقی

کودکان

تصویر دکتر سید حسین میر لوحی

سید حسین میر لوحی

کودکان

تصویر دکتر هما ایران پور

هما ایران پور

کودکان

تصویر دکتر مژگان بیگلری

مژگان بیگلری

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا نقیبی سیستانی

محمدرضا نقیبی سیستانی

کودکان

تصویر دکتر غلامرضا خادمی

غلامرضا خادمی

کودکان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.nurofen.co.uk/children/articles/why-do-babies-cry-at-night-7-ways-to-soothe-night-time-crying/
  2. https://www.healthline.com/health/baby/fussy-baby-at-night
  3. https://kidshealth.org/en/parents/babies-cry.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.