عمومی

عوارض بی حسی نخاعی چیست؟

عوارض بی حسی نخاعی چیست؟

عوارض بی حسی نخاعی

زایمان کار سخت و دردناکی است. برای راحت‌تر کردن آن، زنان چند گزینه برای تسکین درد دارند، از جمله بی حسی اپیدورال و بلوک‌ نخاع. در اینجا تفاوت آنها آمده است:

 

بلوک اپیدورال

این رایج ترین شکل تسکین درد در طول زایمان است.در این روش مسکن های ضد درد و بیهوشی را ترکیب می کنند که از طریق لوله ای به پشت شما منتقل می شود. این دارو سیگنال های درد را قبل از رسیدن به مغز شما مسدود می کند.

 

بلوک ستون فقرات

بلوک ستون فقرات شما را از کمر به پایین بی حس می کند، اما دارو از طریق تزریق به مایع اطراف نخاع شما وارد می شود. این به سرعت عمل می کند، اما اثر ان تنها برای یک یا دو ساعت باقی می ماند. بلوک ترکیبی اسپاینال-اپیدورال. این گزینه مزایای هر دو نوع بیهوشی را ارائه می دهد. هم بلوک‌ اپیدورال و هم بلوک‌ ترکیبی اسپاینال-اپیدورال، زایمان را تجربه‌ای با درد کمتر میکند، اما بدون خطر نیستند. عوارض بی حسی نخاعی می تواند شامل فشار خون پایین، خارش و سردرد باشد.

 

عوارض بی حسی نخاعی در زنان

انجام بی حسی می تواند مدت زمانی را که در مرحله دوم زایمان می گذرانید افزایش دهد. این مرحله زمانی شروع می شود که دهانه رحم شما به طور کامل گشاد شده است و با تولد نوزاد به پایان می رسد. زنانی که بی حسی نخاعی دارند می توانند یک ساعت اضافه در این مرحله از زایمان بمانند.

 

عوارض آمپول بی حسی کمر

عوارض آمپول بی حسی کمر

 

چشم انداز عوارض آمپول بی حسی کمر چیست؟

به یاد داشته باشید که برای تسکین درد، گزینه های دیگری به جز بی حسی نخاعی در عمل دارید. برخی از تکنیک ها شامل دارو هستند، در حالی که برخی دیگر طبیعی هستند. گزینه های تسکین درد زایمان عبارتند از:

  • تکنیک تنفس عمیق
  • طب سوزنی
  • تمرینات آرامش بخش
  • غوطه وری در آب
  • داروهای ضد درد استنشاقی، مانند اکسید نیتروژن
  • مواد افیونی

در مورد مزایا و معایب هر تکنیک با پزشک خود صحبت کنید. دارو بیشترین تسکین درد را فراهم می کند، اما می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. تکنیک های طبیعی به شما کمک می کند از عوارض جانبی جلوگیری کنید، اما ممکن است درد شما را کاهش ندهند. بر اساس ترجیحات شخصی و توانایی تحمل درد تصمیم بگیرید.

 

عوارض بی حسی نخاعی در مردان

  • واکنش آلرژیک
  • خونریزی در اطراف ستون فقرات (هماتوم)
  • مشکل در ادرار کردن
  • افت فشار خون
  • عفونت در ستون فقرات
  • آسیب عصبی
  • تشنج
  • سردرد شدید

 

عوارض بی حسی نخاعی بعد از عمل

خارش

برخی از داروهای مورد استفاده در اپیدورال – از جمله مواد افیونی – می توانند باعث خارش پوست شما شوند. تغییر دارو می تواند این علامت را تسکین دهد. همچنین ممکن است پزشک متخصص عمومی برای تسکین خارش به شما دارو بدهد.

 

تهوع و استفراغ

مسکن‌های اپیوئیدی گاهی اوقات می‌توانند باعث ناراحتی معده شما شوند.

 

پیشنهاد مقاله: علت قولنج کمر چیست و شکستن قولنج عوارضی دارد؟

تب

زنانی که بی حسی نخاعی می شوند گاهی تب می کنند. طبق گزارش PubMed HealthTrusted Source، حدود 23 درصد از زنانی که اپیدورال می‌شوند، تب دارند، در مقایسه با زنانی که اپیدورال نمی‌شوند. دلیل دقیق افزایش دما مشخص نیست.

 

علت کمر درد بعد از بی حسی نخاعی

پس از تولد نوزاد، ممکن است کمر شما درد بگیرد، اما این احساس باید تنها چند روز ادامه داشته باشد. کمردرد نیز یکی از عوارض بی حسی نخاعی و یا خود بارداری است، زیرا وزن شکم فشار بیشتری به کمر شما وارد می کند. گاهی اوقات تشخیص اینکه علت درد شما اپیدورال است یا فشار باقیمانده ناشی از وزن اضافه بارداری دشوار است.

 

درمان کمردرد بعد از بی حسی نخاعی

شامل استراحت و صبوری تا چند روز برای از بین رفتن اثرات بی حسی است.مسکن خوراکی و مایعات فراوان می تواند کمک کننده باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

فشار خون پایین

حدود 14 درصد از زنانی که دچار بلوک اپیدورال می شوند، افت فشار خون را تجربه می کنند، اگرچه معمولاً مضر نیست. بلوک اپیدورال بر رشته های عصبی که انقباضات عضلانی داخل رگ های خونی را کنترل می کنند، تأثیر می گذارد. این باعث شل شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود. اگر فشار خون خیلی پایین بیاید، می تواند بر جریان خون کودک شما تأثیر بگذارد. برای کاهش این خطر، بیشتر زنان قبل از قرار دادن اپیدورال، مایعات داخل وریدی (IV) دریافت می کنند. فشار خون شما نیز در حین زایمان بررسی می شود. در صورت نیاز، دارویی برای اصلاح آن دریافت خواهید کرد.

 

مشکل در ادرار کردن

بعد از بی حسی، اعصابی که به شما کمک می کنند بفهمید مثانه شما پر است، بی حس می شوند. ممکن است یک کاتتر برای تخلیه مثانه برای شما قرار داده شود. پس از از بین رفتن بی حسی، باید کنترل مثانه را به دست آورید.

 

بی حسی نخاعی

بی حسی نخاعی

 

مشکلات تنفسی

در موارد نادر، داروی بی‌حسی می‌تواند بر ماهیچه‌های سینه که تنفس را کنترل می‌کنند، تأثیر بگذارد. این می تواند منجر به کند شدن تنفس یا سایر مشکلات تنفسی شود.

 

سردرد شدید

اگر سوزن بی حسی به طور تصادفی غشای پوشاننده نخاع را سوراخ کند و مایع به بیرون نشت کند، می تواند باعث سردرد شدید شود. به گفته انجمن بیهوشی آمریکا، این تنها در حدود 1 درصد از بی حسی های اپیدورال اتفاق می افتد. سردرد با مسکن های خوراکی، کافئین و مایعات فراوان درمان می شود.

 

پیشنهاد ویژه: ورزش های مفید و مضر برای دیسک کمر

 

عفونت

هر زمان که سوراخی در پوست ایجاد می‌کنید – مثلاً با سوزن – باکتری‌ها می‌توانند به داخل پوست نفوذ کرده و باعث عفونت شوند. عفونت ناشی از اپیدورال نادر است. زیرا سوزن استریل است و پوست شما قبل از وارد کردن آن تمیز می شود. با این حال، ممکن است اتفاق بیفتد. عفونت می تواند به سایر قسمت های بدن شما نیز سرایت کند، اما این امر حتی نادرتر است.

 

تشنج

در موارد نادر،از عوارض بی حسی نخاعی تشنج است. اگر داروی مسکن وارد رگ شما شود، بی حسی می‌تواند باعث تشنج شود. تشنج عبارت است از لرزش یا تشنج ناشی از فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز.

 

آسیب عصبی

سوزنی که برای بی حسی استفاده می شود می تواند به عصب برخورد کند و منجر به از دست دادن موقت یا دائمی احساس در قسمت پایین بدن شما شود. خونریزی اطراف ناحیه نخاع و استفاده از داروهای اشتباه در اپیدورال نیز می تواند باعث آسیب عصبی شود. این عارضه جانبی بسیار نادر است. بر اساس گزارش انجمن بیهوشی منطقه ای آمریکا و طب درد، این بیماری تنها 1 نفر از هر 4000 تا 1 نفر از هر 200000 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد که دارای بلوک اپیدورال هستند. اگر پس از از بین رفتن اپیدورال علائمی مانند بی حسی یا سوزن سوزن شدن دارید، فوراً به متخصص بیهوشی خود اطلاع دهید.

 

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر فرید سنگین آبادی

فرید سنگین آبادی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر اشکان خانی رباطی

اشکان خانی رباطی

عمومی

تصویر دکتر الهام امانی

الهام امانی

عمومی

تصویر دکتر نادر فتحی

نادر فتحی

عمومی

تصویر دکتر سیده طیبه قاضوی

سیده طیبه قاضوی

عمومی

تصویر دکتر آرین احمدزاده مجاوری

آرین احمدزاده مجاوری

عمومی

تصویر دکتر شاهین حاج ملک

شاهین حاج ملک

عمومی

تصویر دکتر زهرا پور امان اللهی

زهرا پور امان اللهی

عمومی

تصویر دکتر زهرا زارع

زهرا زارع

عمومی

تصویر دکتر محمدرضا کریمی

محمدرضا کریمی

عمومی

تصویر دکتر مهدی جهاندار

مهدی جهاندار

عمومی

تصویر دکتر شقایق محمدی

شقایق محمدی

عمومی

تصویر دکتر زهرا میری

زهرا میری

عمومی

تصویر دکتر الهه میرزایی

الهه میرزایی

عمومی

تصویر دکتر ملیکا محمد زاده

ملیکا محمد زاده

عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/pregnancy/pain-risks-epidurals#outlook
  2. https://medlineplus.gov/ency/article/007413.htm

2 دیدگاه در “عوارض بی حسی نخاعی چیست؟

  1. مصطفی علیزاده گفت:

    سلام ، عمل کیست مویی بر روی خواهرزاده ام انجام شد الان بیست روز از عمل میگذره اما هر دو روز یکبار بصورت ناخداگاه بیهوش میشه اونم در حالت ایستاده ، و به زمین می‌افته ،

    لطفاً راهنمایی کنید چه کنیم ممنونم

    1. سلام وقتتون بخیر
      به خاطر بیهوشی ناگهانی حتما به پزشک متخصص نورولوژیست مراجعه کنید و دستورات پزشک رو‌انجام بدید🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.