دارویی

فواید ویتامین d3 و استفاده از مکمل آن

فواید ویتامین d3 و استفاده از مکمل آن

ویتامین d3

ویتامین d3 که معمولاً به عنوان “ویتامین آفتاب” شناخته می شود فواید سلامتی زیادی دارد. این ویتامین به جذب کلسیم و فسفر در جریان خون شما کمک می کند که به قوی نگه داشتن استخوان ها منجر میشود. از فواید قرص ویتامین D3 به داشتن ایمنی ذاتی سالم و همچنین بهبود خلق و خو، سلامت قلب و حتی کاهش وزن میتوان اشاره کرد. این مکملی است که توسط افرادی که ویتامین D  کافی در وعده های غذایی خود دریافت نمی کنند تا سالم بمانند مصرف می شود. اگر مدام از ضد آفتاب استفاده می کنید یا زیاد در معرض نور خورشید قرار نمی گیرید ویا رنگدانه های پوست تیره تری دارید ممکن است ویتامین D کافی دریافت نکنید. پس برای شما واجب است از آمپول ویتامین d3 یا قرص آن استفاده کنید. در ادامه میخواهیم به فواید ویتامین D3 و آمپول ویتامین d3 و استفاده از مکمل آن بپردازیم.

 

نقش ویتامین d3 در بدن

مکمل ها ممکن است جایگزین مفیدی برای برخی افراد باشند زیرا غذاهای کمی به طور طبیعی حاوی این ویتامین هستند. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که به جذب کلسیم و فسفر در بدن کمک می کند. دریافت ویتامین D، کلسیم و فسفر کافی برای ساخت و حفظ استخوان‌های قوی ضروری است. ویتامین D  یک ماده مغذی است که برای درمان و پیشگیری از مشکلات استخوانی (مانند راشیتیسم، استئومالاسی) استفاده می شود. هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد، بدن ویتامینD3  تولید می کند.

 

فواید قرص ویتامین D3

فواید قرص ویتامین D3

 

ویتامین D3 نقش های متعددی در بدن دارد.

 

فواید قرص ویتامین D3:

  1. حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها
  2. از سیستم ایمنی مغز و سیستم عصبی حمایت میکند.
  3. تنظیم سطح انسولین و مدیریت دیابت
  4. برای عملکرد ریه و سلامت قلب و عروق مفید است.
  5. بر رشد ژن های دخیل در ایجاد سرطان تاثیر میگذارد.
  6. ویتامین d3 هم برای عضلات و هم برای استخوان ها مفید است.

کلسیم را در روده کوچک بهبود می بخشد. اگر ویتامینD کافی دریافت نکنید بدن شما کلسیم را از استخوان های شما استخراج می کند تا آن را جذب کند. این امر باعث ضعیف شدن استخوان ها و افزایش خطر شکستگی و پوکی استخوان می شود.

 

پیشنهاد مقاله: 7 نکته مھم درباره ویتامین d3

چرا باید این ویتامین را مصرف کنیم؟

اگر بخواهیم علت اینکه چرا باید از این ویتامین ضروری استفاده کنیم میتوانیم دلایل زیادی را بگوییم که به تعدادی از آنها در ادامه اشاره شده است:

  • از مزایای این ویتامین چنین است که در برابر عفونت های حاد تنفسی و ذات الریه از ما محافظت می کند. در طول همه گیری COVID-19، تحقیقات اولیه نشان داد که کمبود آن ممکن است احتمال عفونت و همچنین بیماری شدید را افزایش دهد.
  • بر اساس تحقیقات چاقی و فشار خون بالا با کاهش سطح ویتامین d3 مرتبط است. طبق برخی مطالعات، ویتامین ها می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.

گرچه برخی از محققان دریافته‌اند که افرادی که سطح ویتامینD بالاتری دارند بیشتر در معرض خطر سکته مغزی و حمله قلبی هستند آزمایش‌های بالینی ثابت نکرده‌اند که مکمل ویتامین D این خطر را کاهش می‌دهد.

  • زنانی که سطح ویتامین دی کافی داشتند چربی بدن را کاهش دادند و دور کمر کمتری داشتند و همچنین وزن بیشتری کاهش دادند.
  • از فواید قرص‌ این ویتامین میتوان به کاهش خطرات آنفولانزا اشاره کرد.
  • کمبود این ویتامین در کودکان می تواند باعث راشیتیسم شود. در بزرگسالان کمبود ویتامین D به صورت استئومالاسی یا پوکی استخوان ظاهر می شود.
  • مطالعات رابطه معکوس بین غلظت خون و D3 در بدن و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را نشان داده اند.
  • ویتامین d3 برای سلامت نوزادان مفید است. این کمبود با خطر و شدت بیشتر بیماری های دوران کودکی و بیماری های آلرژیک، آسم، درماتیت آتوپیک همراه است.
  • به نظر می رسد زنان باردار مبتلا به این کمبود بیشتر در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی و نیاز به سزارین هستند. همچنین این کمبود با دیابت بارداری و واژینوز باکتریایی در زنان باردار همراه است.
  • برای پیشگیری از سرطان مفید است. چنین ویتامینی برای تنظیم رشد سلولی و ارتباط سلول به سلول بسیار مهم است. ویتامین دی با کاهش رشد و توسعه عروق خونی جدید در بافت سرطانی، افزایش مرگ سلولی سرطانی، و با کاهش تکثیر سلولی و متاستاز به کاهش پیشرفت سرطان کمک می‌کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

بهبود سلامت روان

در حالی که فواید قرص ویتامین D3 برای بدن ممکن است تا حدی آشکار باشد، فواید آن برای ذهن اغلب یک واقعیت ناشناخته است. رابطه ای بین سطوح پایین این ویتامین در بدن و بروز افسردگی بالینی وجود دارد و مشخص شده است که افراد مبتلا به افسردگی بالینی اغلب عادات غذایی نامنظمی دارند که ممکن است منجر به کاهش سطح ویتامین d3 در بدن شود. این منجر به کمبود ویتامین دی می شود که می تواند علت سایر بیماری های همراه باشد.

 

آمپول ویتامین d3

آمپول ویتامین d3

 

علاوه بر این برخی از محققان تجربی در حال حاضر به دنبال مزایای این ویتامین  در درمان افسردگی بالینی هستند . همه اینها دلیل کافی برای اضافه کردن این ریزمغذی ضروری به رژیم غذایی شماست.

 

کمبود ویتامین d3

افراد بسیار زیادی هستند که کمبود این ویتامین را تجربه میکنند. این افراد نشانگان زیر را از خود بروز می‌دهند:

  1. ضعف و درد عضلانی
  2. استخوان های ضعیف
  3. خستگی
  4. ریزش مو
  5. افسردگی
  6. فشار خون
  7. التهاب
  8. آرتروز
  9. اگزما

 

پیشنهاد ویژه: عوارض کمبود ویتامین D3 در سیستم ایمنی بدن

منابع ویتامین D3

برای به دست آوردن این فواید سلامتی باید شروع به اضافه کردن غذاهای غنی از این ویتامین  به رژیم غذایی خود کنید. به عنوان مثال یک وعده غذایی سالم از غلات و زرده تخم مرغ برای صبحانه می تواند حدود 10٪ و 6٪ از مقدار توصیه شده ویتامین D3 را به شما بدهد. به طور مشابه یک وعده ماهی مانند سالمون، ساردین، ماهی قزل آلا یا تن در طول ناهار می تواند به ترتیب 71، 45، 6، 81 و 5 درصد از ویتامین بدن شما را تامین کند.

 

حرف پایانی

با وجود این همه مزایای چنین ویتامینی برای سلامتی، فکر می کنید که مصرف روزانه قرص ویتامین  بهترین کار است. با این حال باید عوارض جانبی قرص ویتامین d3 و آمپول ویتامین d3 را نیز درک کنید و همیشه از خود درمانی اجتناب کنید. اگر فکر می کنید کمبود این ویتامین را دارید اولین قدم این است که همیشه با دکتر مشورت کنید که دوره مناسب دارویی را برای شما پیشنهاد کند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24179588/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19770647/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.