داروها

عوارض کمبود ویتامین D3 در سیستم ایمنی بدن

عوارض کمبود ویتامین D3 در سیستم ایمنی بدن

ویتامین D3

کمبود ویتامین D3 زمانی اتفاق می افتد که بدن ویتامین D کافی از نور خورشید یا رژیم غذایی دریافت نمی کند. کمبود ویتامین D می تواند باعث کاهش تراکم استخوان، پوکی استخوان و شکستگی استخوان شود. اغلب به کمک تغذیه و قرص ویتامین د۳ برطرف می شود. ویتامین D گاهی اوقات ویتامین آفتاب نامیده می شود زیرا بدن شما آن را از کلسترول زمانی که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد تولید می کند.

این ویتامین اخیراً به دلیل نقشش در سلامت سیستم ایمنی، به ویژه در مورد COVID-19 توجه زیادی را به خود جلب کرده است. همچنین برای سلامت استخوان و بسیاری از عملکردهای مهم در سراسر بدن شما حیاتی است.

بیشتر بزرگسالان باید روزانه 1500 تا 2000 واحد بین المللی ویتامین D3 دریافت کنند. در حالی که غذاهای خاصی مانند ماهی های چرب و محصولات لبنی غنی شده حاوی این ویتامین هستند، دریافت کافی از طریق رژیم غذایی دشوار است.

بنابراین، جای تعجب نیست که کمبود ویتامین D یکی از شایع ترین کمبودهای تغذیه ای در سراسر جهان است.

 

چرا ویتامین D3 اینقدر مهم است؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در عملکرد مناسب بدن شما از جمله سلامت استخوان و ایمنی دارد. حتی ممکن است به پیشگیری از سرطان و محافظت در برابر چندین بیماری مزمن کمک کند مثل:

  • از دست دادن استخوان
  • افسردگی
  • دیابت نوع 2
  • بیماری قلبی
  • اسکلروز چندگانه

تخمین زده می شود که 1 میلیارد نفر در سراسر جهان دارای سطوح پایین این ویتامین در خون هستند.

 

کمبود ویتامین D3

کمبود ویتامین D3

 

ویتامین D3 چگونه بر سلامت سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد؟

ویتامین D برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن – که اولین خط دفاعی بدن شما در برابر عفونت و بیماری است – ضروری است.

این ویتامین نقش مهمی در تقویت پاسخ ایمنی دارد. این ماده دارای خواص ضد التهابی و تنظیم کننده سیستم ایمنی است و برای فعال کردن سیستم دفاعی سیستم ایمنی بسیار مهم است. هچنین برای تقویت عملکرد سلول های ایمنی، از جمله سلول های T و ماکروفاژها، که از بدن شما در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کنند، شناخته شده است.

در واقع، این ویتامین برای عملکرد سیستم ایمنی به قدری مهم است که سطوح پایین ویتامین D3 با افزایش حساسیت به عفونت، بیماری و اختلالات مرتبط با ایمنی مرتبط است.

به عنوان مثال، سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر بیماری‌های تنفسی، از جمله سل، آسم، و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، و همچنین عفونت‌های تنفسی ویروسی و باکتریایی مرتبط است).

علاوه بر این، کمبود ویتامین D با کاهش عملکرد ریه مرتبط است، که ممکن است بر توانایی بدن شما برای مبارزه با عفونت های تنفسی تأثیر بگذارد.

 

چه چیزی باعث کمبود ویتامین D3 می شود؟

کمبود ویتامین D معمولاً به صورت داشتن سطوح خونی زیر 20 نانوگرم در میلی لیتر تعریف می شود، در حالی که سطوح بین 21 تا 29 نانوگرم در میلی لیتر ناکافی در نظر گرفته می شود. در حالی که هیچ دلیل واحدی برای کمبود وجود ندارد، خطر کلی شما ممکن است در نتیجه برخی شرایط اساسی یا عوامل سبک زندگی بیشتر باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

رایج ترین عوامل خطر برای کمبود ویتامین D:

  • داشتن پوست تیره
  • سن بالا
  • داشتن اضافه وزن یا چاقی
  • ماهی یا لبنیات نخوردن
  • زندگی دور از خط استوا یا در مناطقی با نور خورشید کم در تمام سال
  • ماندن یا کار در داخل خانه
  • کار در شیفت های شبانه
  • داشتن بیماری مزمن کلیوی، بیماری کبد یا هیپرپاراتیروئیدیسم
  • داشتن یک وضعیت سلامتی که بر جذب مواد مغذی تأثیر می گذارد، مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک
  • انجام جراحی بای پس معده

استفاده از داروهای خاصی که بر متابولیسم ویتامین D3 تأثیر می گذارند، مانند استاتین ها و استروئیدها

افرادی که در نزدیکی خط استوا زندگی می کنند و مکررا در معرض نور خورشید قرار می گیرند، کمتر دچار کمبود می شوند، زیرا پوست آنها ویتامین D کافی تولید می کند

در حالی که افرادی که اغلب در خارج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده می کنند نیز در معرض خطر کمبود قرار دارند، استفاده از کرم ضد آفتاب برای کاهش آسیب پوست و خطر ابتلا به سرطان به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید مهم است.

 

خطر کمبود ویتامین D3

خطر کمبود ویتامین D3

 

چگونه کمبود ویتامین D را درمان کنیم؟

کمبود ویتامین D3 معمولا با مکمل ها و قرص ویتامین د۳  درمان می شود. اگر یک متخصص مراقبت های بهداشتی متوجه شود که شما کمبود دارید، ممکن است گزینه های زیر را توصیه کند.

 

مکمل

مکمل های خوراکی بهترین درمان برای کمبود ویتامین D هستند. شما به راحتی می توانید اینها را بدون نسخه بخرید، اما باید از پزشک برای توصیه دوز بپرسید. قبل از ان به آزمایش ویتامین D3 برای تشخیص سطح ویتامین دی بدن خود نیاز دارید.

 

منیزیم به فعال شدن ویتامین D کمک می کند، بنابراین ممکن است بخواهید از این ماده معدنی نیز استفاده کنید.

برای کمبود شدید، پزشک ممکن است قرص ویتامین د۳ را تجویز کند که در دوزهای بسیار قوی تر تا 50000 IU ارائه می شود. پزشک شما ممکن است تزریق ویتامین D را نیز در نظر بگیرد.

 

منابع غذایی

اگر بعد از آزمایش ویتامین D3 متوجه کمبود آن در بدن خود شدید  خوردن بیشتر غذاهای غنی از ویتامین D نیز ممکن است سطح آن را افزایش دهد. گزینه ها عبارتند از

  • ماهی چرب
  • زرده تخم مرغ
  • غلات غنی شده
  • شیر و آب میوه های غنی شده
  • ماست
  • جگر گاو

 

از آنجایی که نور خورشید منبع طبیعی ویتامین D است، پزشک ممکن است بیشتر اوقات بیرون رفتن از خانه را توصیه کند. با این حال، با توجه به اثرات منفی قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش، مهم است که با محدود کردن کل زمان زیر نور خورشید و استفاده از کرم ضد آفتاب، اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

 

آزمایش ویتامین D3

آزمایش ویتامین D3

 

آزمایش ویتامین D3

در واقع آزمایش خون ساده می تواند به تشخیص کمبود ویتامین D کمک کند. این ویتامین به دو شکل در خون شما وجود دارد

  • 25-هیدروکسی ویتامین D (25-OH D) یا کلسیدیول
  • 1,25-دی هیدروکسی ویتامین D یا کلسیتریول

رایج ترین آزمایش ویتامین D3 ، آزمایش 25 هیدروکسی است. این به این دلیل است که 25-هیدروکسی، یا کلسیدیول، غلظت های بالاتری دارد و مدت بیشتری در خون شما باقی می ماند، که تشخیص آن را آسان تر می کند

 

خلاصه

شما می توانید وضعیت ویتامین D خود را از طریق آزمایش ویتامین D3 خون در مطب پزشک یا کلینیک مراقبت های بهداشتی و آزمایشگاه تعیین کنید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

تشخیص کمبود ویتامین D ممکن است دشوار باشد، زیرا علائم ممکن است کم باشند..

به عنوان یک قاعده کلی، در صورت مشاهده علائم احتمالی و به خصوص اگر شما دارای هر گونه فاکتور خطر هستید، از پزشک بخواهید که کمبود ویتامین D را بررسی کند.

کمبود ویتامین D به طور شگفت انگیزی رایج است، اما علائم آن اغلب جزئی هستند

برای درمان آن و یا پیشگیری از آن باید قرص ویتامین د۳ استفاده کنید.

پیشنهاد مقاله : 7 نکته مھم درباره ویتامین d3

سوالات متداول

از کجا بدانیم که کمبود ویتامین د داریم؟

با آزمایش ویتامین دی یا توجه به علایم کمبود

درمان کمبود ویتامین دی چیست؟

مکمل ها و قرص ویتامین د۳

آیا ویتامین دی بر روی سیستم ایمنی اثر گذار است؟

بله نقش آن در بهبود سیستم ایمنی ثابت شده است

منابع علمی این مطلب

  1. Vitamin D Deficiency: Symptoms, Causes, and Treatments

  2. Can Vitamin D Lower Your Risk of COVID-19?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.