دارویی

آیا قرص شیردهی باعث افزایش شیر می شود؟

آیا قرص شیردهی باعث افزایش شیر می شود؟

قرص شیردهی

تغذیه با شیر مادر به عنوان بهترین نوع تغذیه برای نوزادان توصیه می شود. تغذیه با شیر مادر مزایای زیادی برای سلامتی مادر و نوزاد دارد. قرص های شیردهی ممکن است به افزایش شیر مادر در هنگام شیردهی کمک کنند . معمولاً مکمل های شیردهی حاوی ترکیبات گیاهی یا گیاهی هستند. تحقیقات کمی در مورد اثربخشی یا ایمنی مکمل های شیردهی وجود دارد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که این فواید بیشتر روانی هستند تا فیزیکی. قبل از استفاده از قرص شیردهی باید سعی شود علل کاهش تولید شیر مادر مشخص شود .

تصور مادر از کمبود شیر شایع ترین دلیل قطع شیردهی است. استرس یا درد مادر نیز می تواند میزان شیر را کاهش دهد. عواملی مانند سلامت نوزاد و مادر، مهارت مکیدن نوزاد، تعداد دفعات شیردهی، می توانند میزان تولید شیر را تحت تاثیر قرار دهند. این مقاله به بررسی داروهای شیر افزا و اثربخشی بالقوه آنها در افزایش شیر مادر می پردازد.

 

قرص شیردهی چیست؟

مکمل‌های شیردهی نوعی گالاکتاگوگ هستند که ممکن است باعث بهبود یا افزایش تولید شیر مادر شوند. گالاکتاگوگ ها به اشکال مختلف از جمله ترکیبات دارویی و مکمل های گیاهی یا غذایی در دسترس هستند.

بسیاری از مکمل های شیردهی از ترکیبات گیاهی استفاده می کنند مانند:

  • زغال اخته
  • رازیانه
  • سیاه دانه
  • شنبلیله
  • زنجبیل
  • شیره خرما
  • خار مریم

 

داروی شیرافزا

داروی شیرافزا

 

انواع مکمل های شیردهی:

مکمل های شیردهی فرم های دارویی مختلفی دارند از جمله:

  • قرص شیر افزا
  • پودر شیر افزا
  • کپسول شیرافزا
  • قطره شیر افزا

بیشتر مکمل های شیردهی به صورت قرص یا کپسول در دسترس هستند که فرد به صورت خوراکی مصرف می کند.

 

پیشنهاد مقاله: پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی

عملکرد و تاثیر قرص شیردهی در افزایش شیر مادر:

قرص های شیردهی از نظر تئوری تولید شیر را در مادران شیرده با تعامل با گیرنده های دوپامین و افزایش سطح پرولاکتین، افزایش می دهند. یک بررسی نشان داده که شنبلیله می تواند میزان شیر را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به طور کلی، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی قرص های شیردهی نیازاست. مادران باردار و شیرده قبل استفاده از قرص های شیردهی باید با پزشک خود مشورت کنند و از ایمن بودن و تداخلات دارویی آن‌ها مطلع شوند

کسانی که ممکن است از قرص شیردهی سود نبرند: مادران شیردهی که در شیردهی مشکلی ندارند و شیر کافی دارند و کودک شان به اندازه کافی وزن اضافه می کند و رشد می کند، از داروی شیر افزا سودی نخواهند برد.

 

نکات قابل توجه در انتخاب قرص شیردهی:

  • هنگام انتخاب قرص شیردهی باید دو عامل اصلی را در نظر بگیرید: ایمنی و اثربخشی گزارش شده.
  • باید از مکمل هایی که ممکن است با دارو یا شرایط سلامتی شما تداخل داشته باشند اجتناب کنید، به عنوان مثال، مادران باردار باید از شنبلیله اجتناب کنند.
  • به دنبال محصولاتی با آزمایش و گواهینامه های آزمایشگاهی تایید شده باشید. این نشان می دهد که محصولات تحت ارزیابی های کنترل کیفیت قرار می گیرند.
  • قبل از مصرف داروی شیرافزا با یک پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که آیا مکمل های شیردهی برای شما مناسب است یا نه و‌کدام نوع برای شما بهتر است .

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوامل تاثیر گذار در کاهش شیردهی مادر:

  • کاهش دفعات شیردهی به کودک
  • استفاده از شیر خشک بجای شیر مادر
  • شروع غذاهای جامد قبل از 4 تا 6 ماهگی کودک
  • برخی از قرص های ضدبارداری
  • تغذیه و خواب ناکافی (بی خوابی)
  • مصرف الکل یا سیگار

 

افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر

 

روش های طبیعی برای افزایش شیرمادر:

  • قبل از امتحان قرص شیردهی، تعداد دفعات شیردهی خود را افزایش دهند. غدد پستانی اغلب تولید شیر را در پاسخ به تقاضای شیردهی کودک افزایش می دهند. استفاده از پمپ سینه و شیر دوش نیز ممکن است به تحریک تولید شیر کمک کند.
  • استراحت کافی و رژیم غذایی مغذی داشته باشید و به طور منظم آب بنوشید .
  • انتخاب سبک زندگی سالم در افزایش شیر مادر کمک کننده است .

 

چند نمونه از قرص های شیردهی:

متوکلوپرامید:

متوکلوپرامید سطح پرولاکتین را افزایش می دهد و می تواند باعث افزایش شیر مادر شود. در نتیجه به عنوان یک داروی شیرافزا می توان از این دارو اسم برد. عوارض جانبی مادر شامل اسهال و افسردگی است. پیامدهای نامطلوب در نوزادان گزارش نشده است. اگر متوکلوپرامید به صورت ناگهانی قطع شود، باعث کاهش قابل توجه در تولید شیر می شود .

 

پیشنهاد ویژه: 10 نکته طلایی برای وزن گیری نوزاد در ماه اول

دومپریدون:

دومپریدون موثرترین دارویی است که برای بهبود شیر مادر استفاده می شود و به عنوان یکی از داروهای شیرافزا می توان از آن نام برد. این دارو برای درمان تهوع، استفراغ، سوء هاضمه و رفلاکس معده ساخته شده است، اما مشخص شده است که زمانی که برای افزایش شیر مصرف می شود موثر است.دومپریدون یک آنتاگونیست محیطی دوپامین است و اثربخشی بهتری نسبت به متوکلوپرامید در افزایش شیر مادر دارد. البته سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هشدار داده که دومپریدون می تواند باعث آریتمی قلبی شود.

 

جایگزین های قرص های شیردهی:

یک جایگزین محبوب برای قرص های شیردهی، کوکی های شیردهی است. ترکیبات معمولی شامل جو دوسر، بذر کتان و مخمر آبجو است. هیچ نگرانی ایمنی و خطرات سلامتی برای کوکی های شیردهی وجود ندارد. اکثر دستور العمل ها از مواد معمول آشپزخانه استفاده می کنند.

 

خلاصه:

شیردهی یک فرآیند طبیعی است که برای مادر و کودک فواید دارد. برخی از زنان برای شیر دادن مشکل دارند، اما با اطمینان و حمایت می توان بر بسیاری از مشکلات غلبه کرد. مکمل های گیاهی شیردهی ممکن است به مادران کمک کند تا میزان شیر خود را افزایش دهند. گیاهان محبوب در این مکمل ها عبارتند از: شنبلیله، زنجبیل، شیره خرما، رازیانه. تحقیقات زیادی در مورد ایمنی یا اثربخشی قرص های شیردهی  وجود ندارد.

افراد باید قبل از مصرف مکمل شیردهی با پزشک خود صحبت کنند. پزشک می‌تواند گزینه‌های جایگزین مانند : مشاوره شیردهی، تغییر شیوه زندگی و دارو را پیشنهاد کند. دومپریدون و متوکلوپرامید جزء قرص های تاثیر گذار در افزایش شیردهی شناخته شده اند  البته باید عوارض آن ها را نیز در نظر گرفت.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/breastfeeding-supplements-to-increase-milk-supply
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5828930/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.