زنان و زایمان

پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی

پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی

دوران شیردهی

بهترین روش جلوگیری در شیردهی: شاید شنیده باشید که شیردهی پس از زایمان، از بارداری جلوگیری می‌کند. با این حال، شیردهی به تنهایی نمی‌تواند یک روش قابل اعتماد برای کنترل بارداری در نظر گرفته شود. اینکه تغذیه با شیر مادر چگونه به عنوان یک روش  پیشگیری از بارداری عمل می‌کند به عوامل مختلفی بستگی دارد. شیردهی تنها در صورتی شانس باردار شدن شما را در دوران شیردهی کاهش می‌دهد که نوزاد شما فقط از شیر مادر تغذیه کند.به عبارت دیگر،شما باید حداقل هر چهار ساعت یک بار در روز، هر شش ساعت در شب به کودکتان شیر بدهید و هیچ مکملی به او ندهید. این بدان معنی است که کودک شما به جز شیر شما چیزی نخورد. بنابراین، این روش تنها تا شش ماه پس از زایمان قابل اعتماد است.

در یک چرخه قاعدگی، دو هفته پس از تخمک گذاری در صورت عدم بارداری قاعدگی رخ می‌دهد. بنابراین در دوران شیردهی تا زمانی که اولین قاعدگی پس از زایمان_ دو هفته پس از اولین تخمک گذازی بعد از بارداری- رخ ندهد، شما متوجه بازگشت امکان باروری خود نخواهید شد و همین موضوع شانس بارداری ناخواسته را افزایش می‌دهد. اگر نگران پیشگیری از بارداری در شیردهی هستید، بهتر است که در مورد روش‌های ممکن، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است بخواهید از روشهای کنترل بارداری با کمک داروهای حاوی هورمون استروژن اجتناب کنید. زیرا استروژن منجر به کاهش عرضه شیر در مادران شیرده می‌شود با این حال، گزینه‌های زیاد دیگری برای جلوگیری از بارداری در شیردهی  و محافظت از شما در برابر عفونت‌های مقاربتی (STI) وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

IUD در دوران شیردهی

دستگاه های داخل رحمی (IUD) بیش از 99 درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر هستند و می‌توان گفت موثرترین روش کنترل بارداری هستند. IUD ها یک روش پیشگیری از بارداری برگشت پذیر طولانی اثر هستند که در دو نوع هورمونی و غیر هورمونی در دسترس هستند. آی یو دی‌های هورمونی حاوی پروژستین هستند که شکل مصنوعی هورمون پروژسترون است. این هورمون مخاط دهانه رحم را غلیظ می‌کند تا از رسیدن اسپرم به رحم جلوگیری کند. آی یو دی غیرهورمونی یا مسی با تداخل در حرکت اسپرم از لقاح و لانه گزینی تخمک جلوگیری می‌کند.

 

پیشگیری از بارداری در شیردهی

پیشگیری از بارداری در شیردهی

 

IUD را می‌توان بلافاصله پس از زایمان به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری و در دوران شیردهی به کار برد، با این حال بهتر است از پزشک خود در رابطه با مناسب‌ترین روش پیشگیری از بارداری در شیردهی خود مشورت کنید. بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند تا بهبودی و توقف خونریزی پس از زایمان به مدت دو تا شش هفته صبر کنند. زیرا اگر IUD خیلی زود قرار داده شود، ممکن است از جای خود خارج شود و خطر عفونت بیشتر شود عوارض جانبی این روش جلوگیری شامل گرفتگی پس از قرار دادن IUD،  خونریزی نامنظم یا شدید و لکه بینی بین قاعدگی است. این عوارض جانبی معمولاً در شش ماه اول پس از قرار دادن IUD کاهش می‌یابد. اگر به باردار ی مجدد دارید، می‌توانید IUD خود را بردارید و بلافاصله برای بارداری اقدام کنید.

 

قرص مینی پیل در دوران شیردهی

قرص های ضد بارداری سنتی حاوی ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند. برخی از زنان ممکن است در هنگام استفاده از قرص‌های ترکیبی، کم شدن شیر و در نتیجه مدت شیردهی کوتاه‌تری را تجربه کنند. احتمالا کم شدن شیر مادر پس از مصرف این قرص‌ها به دلیل استروژن موجود در قرص باشد. اگر می‌خواهید از یک قرص جلوگیری در دوران شیردهی استفاده کنید، قرص مینی پیل یک گزینه مناسب است. این قرص فقط حاوی پروژسترون است، بنابراین برای پیشگیری از بارداری در شیردهی ایمن‌تر است. مانند بسیاری دیگر از داروهای ضد بارداری حاوی پروژسترون، شما می‌توانید شش تا هشت هفته پس از زایمان، مصرف قرص مینی پیل را شروع کنید.

عوارض استفاده از قرص مینی پیل، می‌تواند شامل سردرد، خونریزی نامنظم گرفته، کاهش میل جنسی و کیست تخمدان باشد اگر بعد از مصرف قرص تصمیم به بارداری مجدد دارید، با پزشک خود مشورت کنید. در برخی از زنان، باروری ممکن است بلافاصله پس از قطع قرص بازگردد و در برخی دیگر ممکن است چند ماه طول بکشد.

 

پیشنهاد مقاله: غلظت خون در دوران شیردهی و بارداری

کاندوم در دوران شیردهی

کاندوم باعث جلوگیری از ورود اسپرم به داخل واژن می شود. کاندوم‌ها انواع مختلفی دارند، از جمله:

  • مردانه و زنانه
  • لاتکس و غیر لاتکس
  • بدون لوبریکانت و لوبریکانت
  • اسپرم کش

کاندوم تنها روش پیشگیری از بارداری است که به محافظت در برابر بیماری های مقاربتی نیز کمک می‌کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره انلاین با دکتر زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت و مشاوره رایگان دریافت نمائید . برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ایمپلنت در دوران شیردهی

ایمپلنت یک وسیله کوچک میله‌ای شکل به اندازه یک چوب کبریت است. پزشک ایمپلنت را در زیر پوست روی بازوی قرار می‌دهد. هنگامی که ایمپلنت در جای خود قرار گرفت، می‌تواند تا چهار سال از بارداری جلوگیری کند. ایمپلنت حاوی هورمون پروژستین است. این هورمون به جلوگیری از آزاد شدن تخمک توسط تخمدان‌ها کمک می‌کند. همچنین به غلیظ شدن مخاط دهانه رحم کمک کرده و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می‌کند. ایمپلنت را بلافاصله پس از زایمان می‌توان قرار داد. همچنین در صورت تصمیم به بارداری مجدد، می‌توان آن را خارج  کرد. اگرچه عوارض ناشی از استفاده از ایمپلنت نادر است، اما در صورت بروز موارد زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

  • درد بازوی طولانی که از بین نمی‌رود
  • علائم عفونت، مانند تب یا لرز
  • خونریزی غیرعادی و شدید واژینال

 

قرص جلوگیری در دوران شیردهی

 

پیشگیری از بارداری به روش طبیعی در دوران شیردهی

روش تنظیم خانواده طبیعی (NFP) یک روش جلوگیری از بارداری بدون عقیم سازی یا استفاده از ابزار و داروهای هورمونی است.، اما نیازمند توجه دقیق به سیگنال‌های بدن شما دارد. به عنوان مثال، شما باید به ریتم طبیعی بدن خود و مدت زمان چرخه قاعدگی خود توجه کنید. برای بسیاری از زنان، این طول این چرخه بین 26 تا 32 روز است. همچنین شما می‌توانید دمای پایه بدن خود را هر روز صبح با استفاده از یک دماسنج مخصوص اندازه گیری کنید. این  امر می‌تواند به شما کمک کند به دنبال افزایش یا کاهش دمای بدنتان، زمان تخمک گذاری را پیش‌بینی کنید. با این حال، پیش بینی زمان بازگشت باروری شما پس از زایمان می‌تواند دشوار باشد. زیرا اکثر زنانی که زایمان کرده اند، قبل از شروع مجدد تخمک گذاری، قاعدگی را تجربه نمی‌کنند.

چند چرخه اول قاعدگی که پس از زایمان تجربه می‌کنید ممکن است نامنظم و متفاوت از آنچه شما به آن عادت کرده اید‌ باشد. این روش جلوگیری از بارداری، برای خانم‌هایی که همیشه پریودهای نامنظم داشته‌اند انتخاب مناسبی نیست. همچنین، سیکل شما ممکن است در دوران شیردهی تا حدودی غیرقابل پیش‌بینی باشد. به همین دلیل، بهتر است برای پیشگیری از بارداری در شیردهی از یک روش پشتیبان مانند کاندوم نیز استفاده کنید.

 

عقیم سازی در دوران شیردهی

اگر نمی‌خواهید فرزند دیگری داشته باشید، عقیم سازی می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. عقیم‌سازی زنان با نام‌های دیگری از جمله عقیم‌سازی لوله‌ها یا بستن لوله‌ها نیز شناخته می‌شود. این روش جلوگیری، یک شکل دائمی پیشگیری از بارداری است که در آن لوله های فالوپ برای جلوگیری از بارداری قطع یا مسدود می‌شوند. بستن لوله ها بر چرخه قاعدگی شما تأثیری ندارد. برخی از زنان ترجیح می‌دهند این عمل را بعد از زایمان طبیعی یا در طی سزارین انجام دهند خطرات این روش مانند هر عمل جراحی بزرگ دیگری شامل واکنش به بیهوشی، عفونت و درد لگن یا شکم است.

 

پیشنهاد ویژه: 10 نکته طلایی برای وزن گیری نوزاد در ماه اول

قرص اورژانسی در دوران شیردهی

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که فکر می‌کنید روش جلوگیری از بارداری انتخابی شما شکست خورده است، استفاده از قرص اورژانسی در دوران شیردهی بی‌خطر است که به عنوان قرص جلوگیری در دوران شیردهی نیز نام برده می شود. این قرص فقط باید به عنوان آخرین راه حل استفاده شود نه به عنوان یک روش منظم پیشگیری از بارداری. دو نوع قرص اورژانسی وجود دارد: یکی حاوی ترکیبی از استروژن و پروژسترون و دیگری فقط حاوی پروژسترون است.

 

سخن پایانی

روش‌های زیادی برای جلوگیری از  بارداری وجود دارد. انتخاب اینکه کدام روش برای شما مناسب است یک تصمیم شخصی است. به طور کلی، مادران شیرده باید از داروهای ضد بارداری حاوی استروژن اجتناب کنند، زیرا ممکن است بر میزان شیر شما تأثیر بگذارد. اگر سؤالات بیشتری در مورد باروری خود در دوران شیردهی و روش‌های ایمن پیشگیری از بارداری در شیردهی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر سمانه جلالی

سمانه جلالی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/birth-control/birth-control-while-breastfeeding#iud
  2. https://www.health.harvard.edu/blog/can-breastfeeding-really-prevent-pregnancy-202203022697

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.