زنان و زایمان

قرص ال دی چگونه از پریود شدن جلوگیری می کند؟

قرص ال دی چگونه از پریود شدن جلوگیری می کند؟

قرص ال دی

 

توقف قاعدگی با قرص های ضد بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود. شما می توانید انتخاب کنید که پریود نباشید یا مقدار پریود کاهش یافته داشته باشید. استفاده از روش های پیشگیری از بارداری برای متوقف کردن پریودها یک چیز بسیار رایج است. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید پریود خود را عقب بندازید. ممکن است هر ماه دچار دردهای قاعدگی شوید یا احساس خستگی و تحریک پذیری کنید. دلیل هرچه که باشد، بدانید که همه گزینه های کنترل بارداری به یک اندازه در پیشگیری از پریود موثر نیستند. شاید برایتان سوال باشد مصرف قرص ال دی در روز اول ضرر دارد؟ و طریقه مصرف قرص ال دی برای پریود نشدن چیست؟ و قطع خونریزی پریود با قرص ال دی چگونه است؟ و نحوه گذاشتن قرص ال دی در واژن چیست؟ و طریقه مصرف قرص ال دی برای پریود شدن چیست؟ که در این مقاله به بررسی همه این موضوعات پرداخته ایم.

 

نحوه مصرف قرص ال دی برای جلوگیری از پریودی

قرص های ضدبارداری ترکیبی یا قرص ال دی اغلب رایج ترین راه برای توقف پریود هستند. به این دلیل که برنامه‌ای که برای مصرف آن‌ها استفاده می‌کنید می‌تواند منجر به پریودهای کمتر یا عدم پریود می شود. به عنوان مثال، ممکن است به طور مداوم هر روز یک قرص حاوی استروژن و پروژسترون مصرف کنید

پیشنهاد مقاله: عقب انداختن پریود .روش های طبیعی و پزشکی

 

نحوه مصرف قرص ld برای قطع پریود و خونریزی

قرص های پیشگیری از بارداری انواع مختلفی دارند. انواع مختلف قرص ها حاوی انواع و مقادیر متغیری از هورمون های استروژن و پروژسترون می باشند. قرص ال دی یکی از انواع قرص های ضد بارداری می باشد که حاوی ۳۰ میکروگرم اتینیل استرادیول و ۱۵۰ میکروگرم لوونورژسترل می باشد. جهت تهیه قرص ال دی، دو بسته رایج در بازار دارویی ایران، بسته های حاوی 21 قرص و بسته های حاوی 28 قرص می باشند.

  • قرص ال دی 28 تایی: در هر بسته 21 قرص فعال و 7 قرص غیر فعال وجود دارد. پس از اتمام هر بسته قرص، بسته بعدی شروع می شود. خونریزی قاعدگی اغلب بین روزهای 21 الی 28 رخ می دهد.
  • قرص الی دی 21 تایی: هر بسته حاوی 21 قرص فعال می باشد. پس از اتمام هر بسته، یک هفته مصرف قرص قطع می گردد. پس از گذشت 7 روز، بسته بعدی آغاز می گردد. خونریزی قاعدگی طی یک هفته ای که دارو قطع است، رخ می دهد.

توجه داشته باشید که صرف نظر از این که خونریزی در چه روزی از هفت روزی که دارو قطع است رخ می دهد، شما یک هفته بعد باید بسته بعدی را شروع کنید. به طور مثال ممکن است خونریزی در روز پنجم از قطع دارو شروع شود و شما حین شروع بسته بعدی همچنان پریود باشید؛ هیچ اشکالی ندارد و مصرف بسته بعدی قرص ال دی را به محض اتمام 7 روز شروع می کنید. بهتر است قرص را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید. فراموش کردن حتی یک نوبت مصرف دارو با خطر رها شدن تخمک و بارداری همراه می باشد. لذا چنانچه مصرف قرص خود را فراموش کردید، با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید. در صورتی که قرص ال دی به طور صحیح مصرف شود، تا 99 درصد از وقوع بارداری جلوگیری می کند.

 

نحوه مصرف قرص ال دی برای اولین بار

اگر برای اولین بار است که می خواهید قرص ال دی را شروع کنید، حتما ابتدا با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید. اگرچه که مصرف قرص ال دی به طور کلی روشی ایمن و کم ضرر برای پیشگیری از بارداری و عقب انداختن خونریزی های قاعدگی می باشد، اما مصرف آن همانند بسیاری از داروهای دیگر دارای عوارض جانبی و ممنوعیت هایی می باشد که بهتر است با آن ها آشنا شوید. چنانچه سابقه هریک از موارد زیر را دارید، بهتر است پیش از تصمیم قطع پریودی با قرص ال دی با پزشک خود مشورت کنید:

  • فشار خون بالای کنترل نشده
  • سن بالای 35 سال
  • استعمال بیشتر از روزی 15 نخ سیگار
  • سرطان سینه
  • بیماری قلبی عروقی
  • سردردهای میگرنی
  • سرطان آندومتر
  • سیروز کبدی یا تومور کبدی
  • سابقه سکته قلبی یا مغزی
  • سابقه بیماری های خونی مستعد تشکیل لخته
  • سابقه آمبولی ریه یا وجود لخته خون در پا
  • بیماری های دریچه ای قلب
  • دیابت
  • جراحی های بزرگ نیازمند استراحت طولانی مدت در منزل

در بسیاری از این موارد، پزشک ممکن است سایر روش های پیشگیری از بارداری را به شما پیشنهاد کند.

 

تاثیر قرص ال دی بعد از چند روز است؟

شما می توانید هر زمان که قرص جلوگیری از پریودی را تهیه کردید، مصرف آن را بلافاصه شروع کنید. اما تاثیر آن در پیشگیری از بارداری به زمان شروع آن بستگی دارد. بهترین زمان برای شروع قرص ال دی، 5 روز اول شروع خونریزی های قاعدگی می باشد. با این روش پس از اتمام خونریزی قاعدگی، شما در برابر بارداری ایمن هستید. اما چنانچه قرص ال دی را در غیر از این زمان شروع کردید، 7 روز طول می کشد تا اثر قرص در بدن شما به طور کامل شروع گردد. لذا به مدت 7 روز بهتر است از سایر روش های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم نیز در کنار قرص استفاده کنید. توجه داشته باشید که این قرص ها نقشی در پیشگیری از انتقال بیماری های مقاربتی ندارند.

 

چند روز بعد از خوردن قرص ال دی پریود می شویم؟

هر بسته قرص ال دی اغلب حاوی 21 قرص فعال (دارای هورمون) می باشد. پس از اتمام بیست و یک روز، شما به مدت یک هفته قرص را قطع می کنید. طی این هفته خونریزی قاعدگی شروع می شود. در برخی روز اول قطع دارو و در برخی روز وسط و در برخی روز آخر خونریزی اتفاق می اوفتد. این که اوایل قطع قرص خونریزی شروع شود یا اواخر آن اهمیتی در نتیجه ندارد. ولی چنانچه خونریزی قاعدگی رخ نداد، حتما پیش از شروع بسته بعدی از عدم بارداری خود اطمینان حاصل کنید.

 

گذاشتن قرص ال دی در واژن

مصرف خوراکی قرص ال دی، شایع ترین و مورد قبول ترین روش مصرف این قرص ها می باشد. برخی تحقیقات از گذاشتن قرص ال دی در واژن برای کسانی که عوارض گوارشی مانند تهوع، درد شکم یا سردرد متعاقب مصرف قرص آن ها را اذیت می کند، حمایت کرده است. باید توجه نمود که گذاشتن قرص ال دی در واژن با جذب کمتر قرص همراه می باشد و نیاز به مصرف دوزهای بالاتری دارد.

به طور مثال ممکن است متخصص زنان به شما پیشنهاد کند تا به جای یک قرص، دو عدد قرص را در واژن جایگذاری کنید. همچنین تعبیه قرص و دستکاری واژن ممکن است با افزایش ترشحات تناسلی همراه باشد. به طور کلی امروزه و با ظهور روش های جدید و متنوع جهت پیشگیری از بارداری، کاهش خونریزی های واژینال، کاهش در درد قاعدگی و … کمتر از این روش استفاده می گردد.

 

چند ساعت بعد از رابطه میتوان قرص ال دی خورد؟

طریقه مصرف قرص ال دی بعد از رابطه: گاهی حین رابطه جنسی مشکلات ناخواسته ای مانند پارگی کاندوم و … پیش می آید که منجر به افزایش نگرانی در رابطه با وقوع بارداری ناخواسته می گردد. در این موارد بهترین روش، استفاده از قرص های اورژانسی حاوی لوونورژسترول است. با این حال اگر به قرص های اورژانسی دسترسی ندارید، از قرص ال دی هم می توانید استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که خطر شکست این روش بیشتر است.

اگر قصد استفاده از ال دی برای موارد اورژانسی دارید، بهتر است 8 قرص در یک روز و طی 72 ساعت پس از وقوع رابطه استفاده کنید. جهت کاهش عوارض گوارشی بهتر است 4 قرص با فاصله دوازده ساعت مصرف کنید. فقط توجه داشته باشید که هر 8 قرص طی 72 ساعت اول مصرف شوند. هر چی قرص ها با فاصله کمتری از رابطه جنسی مصرف شوند، اثر آن ها نیز افزایش می یابد.

 

نحوه مصرف قرص ال دی برای جلوگیری از بارداری

زمانی که خونریزی های قاعدگی در بدن شما متوقف می شوند، احتمال وقوع بارداری نیز بسیار کاهش می یابد. زیرا توقف خونریزی قاعدگی اغلب با توقف رها شدن تخمک از تخمدان ها همراه می باشد. لذا مصرف قرص ال دی برای پریود نشدن و جلوگیری از بارداری همانند مصرف آن برای جلوگیری از پریود می باشد و تفاوتی باهم ندارند.

 

قرص ال دی برای پریود شدن سریع

برهم خوردن چرخه تعادل هورمون ها در بدن می تواند با اختلالات قاعدگی (زودتر یا دیرتر پریود شدن) همراه باشد. برخی افراد مانند افرادی که تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک دارند، ممکن است دیر به دیر خونریزی قاعدگی را تجربه کنند. یا برای چندین ماه اصلا خونریزی قاعدگی در آن ها رخ ندهد! در این افراد مصرف قرص  ال دی در تنظیم چرخه هورمونی موثر می باشد.

این افراد بیست و یک روز قرص فعال حاوی هورمون مصرف می کنند و سپس هفت روز مصرف قرص را قطع می کنند. خونریزی قاعدگی طی هفت روزی که قرص مصرف نمی شود، در این افراد رخ می دهد.

پیشنهاد ویژه: کاهش درد پریود | کاهش درد پریود در روز اول و تسکین درد قاعدگی

 

 

جلوگیری از بارداری

جلوگیری از بارداری

 

اگر هیچ تغییری در سطح هورمون ها وجود نداشته باشد، تحقیقات سال 2008 نشان می دهد که بدن به همان شکلی که هست ادامه خواهد داد. با این حال، لکه بینی، یا خونریزی خفیف، همچنان می تواند در برخی افراد رخ دهد. در حالی که می توانید یک برنامه طولانی مدت یا مداوم را با هر قرص ترکیبی انتخاب کنید، برخی از قرص ها نیز گزینه های دارونما ندارند. آیا قطع قاعدگی طبیعی است؟ در واقع دلیل بیولوژیکی برای پریود شدن وجود ندارد. قاعدگی طبیعی است و می تواند نشانگر سلامت کلی باشد. اما توقف آن نباید به عنوان یک کار غیر طبیعی تلقی شود.

قرص ضد بارداری چگونه کار می کند؟

بسته‌های ترکیبی قرص‌های ضدبارداری و جلوگیری از بارداری معمولاً دارای ۲۱ قرص فعال و ۷ قرص دارونما هستند. این بدان معناست که شما به مدت 3 هفته از قرص های حاوی هورمون و در هفته آخر هر ماه از قرص های دارونما استفاده خواهید کرد. آن هفته آخر زمانی است که شما به طور سنتی خونریزی دارید. اما اگر به طور مداوم قرص های حاوی هورمون یا فعال را مصرف کنید، قسمت خونریزی را نخواهید داشت. چرا؟ زیرا افت هورمون ها بدن را تحریک می کند تا خون و مخاط را از پوشش داخلی رحم آزاد کند عدم افت هورمون ها با عدم شروع خونریزی قاعدگی همراه می باشد. این شبیه به یک دوره معمولی است، با این تفاوت که پوشش رحم هر ماه ضخیم نمی شود.

 

چرا بخواهیم پریود نشویم؟

  • قاعدگی دردناک
  • خونریزی شدید قاعدگی
  • آندومتریوز
  • تومورهای فیبروم
  • نوسانات خلقی
  • سردردهای میگرنی قاعدگی
  • اختلالات خونریزی مانند بیماری فون ویلبراند یا هموفیلی
  • سفر پیش رو و …

همه این ها می تواند دلیلی برای عقب انداختن پریودی یا قطع کامل پریود باشد

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره آنلاین متخصص زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آیا قطع قاعدگی با قرص پیشگیری از بارداری یا قرص ال دی بی خطر است؟

یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2014 نشان داد که توقف پریود با قرص کنترل بارداری نسبتا بی خطر است. در واقع، برخی از پزشکان می گویند که اگر بخواهید می توانید قاعدگی خود را برای مدت طولانی سرکوب کنید. مطالعات اخیر نشان داده است که قرص های ترکیبی می توانند با کمی افزایش خطر مواردی مانند سکته مغزی، لخته شدن خون و تومورهای کبدی همراه باشند. البته، اگر پریود نباشید، تشخیص بارداری نیز ممکن است دشوارتر باشد.

گزینه های دیگری نیز برای کاهش تعداد پریودهای شما وجود دارد. در حالی که مصرف قرص ال دی طولانی مدت یا مداوم تقریباً با ضمانت پریود را متوقف می کنند، برخی از روش‌های کنترل بارداری زیر ممکن است نتوانند پریود را به طور کامل متوقف کنند :

  • دستگاه هورمونی داخل رحمی (IUD)
  • ایمپلنت پیشگیری از بارداری
  • حلقه واژینال
  • پچ ضد بارداری

 

جلوگیری از بارداری

با توجه به شبکه ملی بهداشت زنان، توقف قاعدگی با قرص‌ های ضدبارداری و جلوگیری از بارداری نسبتا بی‌خطر است و معمولاً تمایل به انجام این کار وجود دارد ولی ممکن است باعث عقب انداختن پریودی شود. شما می توانید انتخاب کنید که هرگز پریود نشوید. فقط به یاد داشته باشید که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا پزشک در مورد بهترین گزینه برای شما صحبت کنید.

 

عقب انداختن پریودی

عقب انداختن پریودی

 

مزایا و معایب پریود نشدن

نکات مثبت بالقوه زیادی برای پریود شدن شما وجود دارد، اما برخی از جنبه های منفی نیز وجود دارند.

مزایا:

  • پیشگیری از کم خونی
  • پیشگیری از سردردهای قاعدگی
  • افزایش شفافیت پوست
  • کاهش جوش های پوستی
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان
  • پیشگیری از رشد و ظهور کیست های تخمدان
  • افزایش آسایش حین سفر و ورزش
  • کاهش سندروم پیش از قاعدگی
  • محافظت در برابر بیماری های التهابی لگن
  • تنظیم قاعدگی ها

معایب:

  • بروز عوارض جانبی مرتبط با روش های پیشگیری از بارداری
  • برهم خوردن تعادل طبیعی هورمون های بدن
  • لکه بینی

 

مصرف قرص های طولانی مدت یا رژیم مداوم

روش های طولانی مدت قطع خونریزی قاعدگی، یکی از موثرترین روش ها برای پیشگیری از بارداری می باشند. انواع قرص ها، آمپول ها و روش های غیر دارویی مانند وسایل داخلی رحمی (IUD) و ایمپلنت های هورمونی برای این منظور استفاده می شوند. خوشبختانه پس از قطع استفاده از این روش ها، قدرت باروری طی زمان کوتاهی قابل برگشت می باشد. قرص های طولانی مدت که به آن ها قرص های فصلی نیز گفته می شود، اغلب حاوی 84 قرص صورتی فعال و 7 قرص سفید غیر فعال می باشند.

با مصرف این قرص ها شما فقط یک مرتبه در هر فصل خونریزی قاعدگی را تجربه می کنید. قرص های فعال حاوی ترکیبی از لوونورژسترول و اتینیل استرادیول می باشند. مصرف این قرص ها در زنان سیگاری توصیه نمی شود و حین مصرف دارو باید چربی خون به طور منظم ارزیابی شود. مصرف قرص های طولانی مدت یا رژیم مداوم در بارداری ممنوع می باشد و به محض شک به بارداری باید تا زمان اطمینان از رد آن قطع گردد. این قرص ها نقشی در پیشگیری از بیماری های منتقله از راه جنسی ندارند.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/birth-control/skip-period-birth-control#skip-it-with-pills
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.