زنان و زایمان

وضعیت جنین در هفته 34 بارداری

وضعیت جنین در هفته 34 بارداری

بارداری

بارداری دورانی بسیار حساس و نیازمند مراقبت های ویژه می باشد. این دوران برای فردی که آگاهی های کامل از شرایط خود داشته باشد مطمئنا با آرامش بیشتری سپری می شود. نگرانی های این دوران در فردی که اولین حاملگی را تجربه می کند و یا بیماری های خطرناک زمینه ای داشته باشد بیشتر است. در این مطلب بناست تا به اتفاقات هفته 34 بارداری پرداخته شود. الته که همه ی هفته ها مهم می باشند. در این هفته ها که به انتها نزدیک تر می شوند با توجه به رشد جنین، حرکت آن به سمت لگن بیشتر می شود و از این طریق میزانی از فشار وارده در فضای شکم کمتر می شود. به گونه ای که در برخی از مادران فشار وارده به ریه ها کمتر می شود و نفس کشیدن برایشان راحت تر می گردد.

با پایین آمدن جنین در هفته 34 بارداری برخی علائم مربوط به رفلاکس نیز ممکن است کمتر شود. در این هفته ها ممکن است احساس دفع ادرار در مادر بیشتر مشاهده شود؛ چرا که فشار وارده از جانب جنین به مثانه بیشتر خواهد بود. مایع آمنیوتیک نیز در هفته 34 بارداریبه بیشترین میزان خود می رسد، سیستم عصبی در حال رشد و تکامل بوده و یکی از مهمترین اجزای بدن جنین که مغز آن می باشد در حال شکل گیری است. با توجه به تغییراتی که جنین در موقعیت قرار گیری خود می گیرد ممکن است درد های عضلانی و درد در ناحیه کمر مادر بیشتر شود.

علائم مربوط به 3 ماهه سوم بارداری

در سه ماهه آخر که مادر به زمان زایمان نیز نزدیک تر می شود استرس ها و نگرانی ها افزایش می یابد. هفته 34 بارداری در واقع به معنای قرار گیری در ماه هشتم حاملگی می باشد.

 

هفته 34 بارداری

هفته 34 بارداری

 

  • سینه ها در این هفته دردناک می شود و حتی از جهت سایز نیز می تواند بزرگ تر و سنگین تر نیز بشود. در برخی افراد ترشحات کمی نیز از پستان وجود دارد.
  • تنگی نفس به علت افزایش وزن مادر و جنین دیده می شود.
  • علائم دیگری که در مادر ایجاد می شود مشکلات خواب نیز می باشد. سردرد، کمردرد، نفخ و سوزش سر دل نیز از دیگر مشکلات موجود می باشد.
  • برخی از اتفاقاتی که در این هفته ها رخ می دهد متناسب با جنسیت جنین متفاوت است. برای مثال در جنین ۳۴ هفته پسر در این هفته ها از بارداری تستیس ها به آرامی در مسیر مهاجرت از شکم به داخل اسکروتوم خواهند بود. در مواردی در نوزادان تا سال اول تولد این مهاجرت رخ نداده است و نیاز به بررسی و در مواردی جراحی نیاز است.
  • نزدیک به 30 درصد از نوزدان نارس پسر نیز تستیس های مهاجرت نکرده دارند.
  • در این هفته شکل گیری ناخن های دست و پای جنین نیز شکل می گیرد.

بسیاری از مادران در صورتی که قبلا نیز مبتلا به بیماری رفلاکس بوده اند در دوران حاملگی وضعیتشان بدتر می شود. برای چلوگیری از بدتر شدن اوضاع برخی روش ها را می توان به کار برد همانند:

  • نخوردن غذاهای تند
  • نخوردن آب میوه های اسیدی
  • نخوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی
  • کافئین
  • مادر بلافاصله بعد از غذا دراز نکشد.
  • وسط غذا آب زیاد ننوشد.

 

پیشنهاد مقاله: تغییرات هورمونی و ترشح در بارداری

اتفاقات اختصاصی هفته 24 بارداری

رشد جنین و وزن گیری

در این هفته رشد جنین و وزن گیری آن همچنان با سرعت تقریبا خوبی ادامه دارد. قد جنین حدود 30 سانتی متر به طور تقریبی می باشد و وزن آن به به حدود 2100 گرم می رسد. لازم به ذکر است که این اعداد برای همه صدق نمی کند و میبایست عوامل مختلفی را در سنجش قد و وزن در نظر گرفت. درصورتی که وزن گیری جنین به خوبی نباشد حتما باید با متخصص زنان و یا ماما مطرح شود. علل وزن نگرفتن جنین بسیار زیاد است و تغذیه مادر نیز میبایست ریزبینانه بررسی گردد.

 

تکامل ریه جنین در هفته 34

در این هفته ها رخ می دهد. بررسی حجم مایع آمنیون نیز مسئله ای است که میبایست مورد توجه قرار گیرد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره انلاین با دکتر زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سیستم ایمنی جنین

در این هفته بخش مهمی که همان سیستم ایمنی جنین است در حال تکامل می باشد. و جنین توانایی بلع حجمی نزدیک به 1 لیتر از مایع آمنیوتیک و دفع ادرار حجمی نزدیک به همان حجم بلع شده را دارد.

 

هفته 34 بارداری

هفته 34 بارداری

 

حرکات و به اصطلاح لگد های جنین

لگد ها و حرکات جنین در هفته 34 بارداری به مراتب محکم تر از هفته های قبل می باشد. این مسئله ممکن است میزانی احساس ناخوشایندی به مادر منتقل کند و خوابیدن و نشستن برای او دشوار شود. حرکات جنین درحاملگی بسیار مهم می باشند و در صورتی که متوجه حرکت نکردن و یا کم شدن حرکت جنین در هفته 34 شدید حتما میبایست با ماما و پزشک معالج در میان بگذارید.

در هفته های 28 الی 36 بارداری معمولا چکاپ ها ماهی دوبار صورت می گیرد. در این بین تست های تصویری مانند سونوگرافی نیز برای بررسی وضعیت جنین و جفت صورت می گیرد. برای مثال در سونوگرافی بایوفیزیکال مواردی مانند ضربان قلب، حرکات جنین و تون عضلانی و حجم مایع آمنیون بررسی می شود. در هر ویزیت پزشک معاینه و بررسی فشار خون صورت می گیرد.

فشار خون مادر در این هفته ها بسیار مهم می باشد و حتما میبایست به مسئله پره اکلامپسی توجه شود. حال که مسئله پره اکلامپسی ذکر شده است بد نیست برخی از علائم مربوط به این وضعیت را بدانید.

  • سردرد مداوم
  • تاری دید
  • تنفس سخت
  • تورم دست و صورت
  • وجود پروتئین در ادرار
  • درد در قسمت فوقانی شکم

 

پیشنهاد ویژه: انواع خونریزی در بارداری و علت آن

از دیگر عوارض شایع در هفته 34 بارداری

کمر درد، خستگی، تکرر ادرار، اختلالات خواب و سوزش معده از عوارض شایعی است که مادر در این دوران با آن ها روبرو می شود. برای درمان مشکلی مثل کم خوابی و یا نداشتن خواب عمیق نی مصرف برخی خوراکی ها کمک کننده هستند که استفاده از آن ها حتما میبایست با نر پزشک مربوطه باشد.

در صورتی که در این هفته علائم خطر مانند لک بینی و یا انقباضات زودتر از موعد رخ داده است زودتر به مراکز درمانی مراجعه کنید. کاهش حرکات جنین طبق آموزه هایی که در هر جلسه ویزیت به آن ها گفته می شود نیز از علائم خطر بوده که میبایست توجه و دقت کافی به آن شود. در این مطلب سعی شد به طور خلاصه به ذکر نکات ضروری هفته 34 بارداری پرداخته شود. این مطلب چکیده ای از مطالب بوده است و در صورتی که هر نکته غیر معمولی در وضعیت خود مشاهده کردید حتما با ماما و یا پزشک متخصص خود مطرح کنید.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.whattoexpect.com/pregnancy/week-by-week/week-34.aspx
  2. https://www.nhs.uk/pregnancy/week-by-week/28-to-40-plus/34-weeks/
  3. https://raisingchildren.net.au/pregnancy/week-by-week/third-trimester/34-weeks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.