زنان و زایمان

انواع خونریزی در بارداری و علت آن

انواع خونریزی در بارداری و علت آن

خونریزی در بارداری

خونریزی در بارداری مسئله ای بسیار مهم و حساس می باشد که میبایست توجه ویژه ای به آن داشت. دوران 9 ماهه حاملگی، سرشار از رخداد های گوناگون است که تجربه هرکدام از آن ها برای مادر می تواند نگران کننده باشد. در صورتی که این شرایط اولین بار رخ دهد نگرانی ها نیز چند برابر خوهد شد. خونریزی واژینال در حاملگی دلایل مختلفی داشته که در ادامه به برخی از آن ها پرداخته می شود. توجه داشته باشید که گاها خونریزی واژینال در بارداری می تواند مطرح کننده شرایط حاد و خطرناکی برای مادر باشد و در مقابل می تواند بیان کننده مسئله نگران کننده نیز نباشد، اما با همه این تفاسیر در صورت مشاهده خون در حد لک بینی گرفته تا دفع لخته، حتما با ماما و یا پزشک خود در میان بگذارید.
لک بینی در حاملگی مخصوصا در سه ماهه اول طبیعی می باشد و شایع است اما در هر صورت اگر کوچکترین اثراتی از خون مشاهده کردید حتما اطلاع دهید تا علت مشخص شده و میزان خطر آن تعیین گردد. در مرحله اول مهم است که نترسید و خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید اطلاعات را به درستی در اختیار پزشک قرار دهید.

دلایل خونریزی در بارداری

دادن شرح حال دقیق و توضیحات کامل از شدت و حالت خون دیده شده در حاملگی بسیار مهم است. هرچه اطلاعات دقیق تر باشد پیگیری ها و اقدامات مورد نظر نیز دقیق تر خواهد بود.

 

لانه گزینی

این شرایط وقتی ایجاد می شود که تخمک بارور شده در دیواره رحم لانه گزینی می کند، خون مشاهده شده بسیار کم و شدت نیز خفیف می باشد. این علامت در اوایل حاملگی نیز طبیعی می باشد.

 

خونریزی واژینال

خونریزی واژینال

 

حاملگی مولار

در چنین شرایطی تمامی علائم حاملگی ایجاد می شود ولی در بررسی ها متوجه می شوند که جنینی تشکیل نشده است. به این وضعیت به اصطلاح حاملگی پوچ نیز می گویند. این وضعیت نیز می تواند مجر به ایجاد خونریزی در بارداری شود.

 

حاملگی خارج از رحم یا اکتوپیک و خونریزی واژینال

در این حالت جنین به جای دیواره رحم در جایی غیر از آن تشکیل می شود، برای مثال محل شایع تشکیل آن در لوله های فالوپ می باشد. این بارداری معمولا به انتها نمی رسد و جنین از دست می رود و در نهایت حاملگی خاتمه می یابد.

 

پیشنهاد مقاله: نکات مهم در پیشگیری از خونریزی در بارداری

هماتوم زیر جفت

این وضعیت گاها به خودی خود برطرف می شود ولی می تواند منجر به ایجاد خونریزی در بارداری شود. تجمع خون در این لایه بافتی گاها خطرناک نیز می باشد و مادر میبایست مراقبت های ویژه ای داشته باشد.

.

سقط جنین

اتمام حاملگی درکمتر از هفته 20 سقط تلقی می شود. در این شرایط معمولا خونریزی از شدت کم آغاز می شود و رفته رفته افزایش می باید و به همراه خونریزی ممکن است کرامپ های شکمی شدید نیز وجود داشته باشد.

پولیپ های ناحیه سرویکس

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

دلایل شایع خونریزی در بارداری در 3 ماهه دوم و سوم

دلایلی که در جملات قبل ذکر شد بیشتر در 3 ماهه اول بارداری شایع بودند. با توجه به حساسیت شرایط دوران بارداری امکان ایجاد خونریزی در هر ماه آن ممکن است. حال با توجه به این موضوع دلایل شایع در ادامه ذکر می شود.

 

خونریزی در حاملگی

خونریزی در حاملگی

 

رابطه جنسی

در دوران حاملگی افراد به دنبال داشتن رابطه جنسی ممکن است خونریزی های خفیف و کم را تجربه کنند.

 

معاینه لگن و انجام سونوگرافی

ناحیه سرویکس به دنبال معاینه لگن و انجام سونوگرافی می تواند دچار خونریزی شود. علت ایجاد این وضعیت حساسیت بالای جدار به علت افزایش هورمون هاست.

 

پیشنهاد ویژه: کورتاژ تشخیص و درمان خونریزی از رحم

عفونت ها

انواع عفونت ها مانند کلامیدیا، گنوره آ، و دیگر عفونت های منتقل شونده از راه جنسی می توانند منجر به ابجاد خونریزی در بارداری شوند. عفونت های مجاری ادراری نیز همین طور. در چنین مواردی به علت کنترل عفونت و برای اینکه مانع از پیشرف آن شوند، میبایست حتما با پزشک معالج خود شرایط را درمیان بگذارید.

 

جفت سر راهی

درصورتی که در جفت در مسیر سرویکس و در محلی غیر از محل طبیعی خود باشد. احتمال ایجاد خونریزی در بارداری نیز بیشتر است.

 

چه حجمی از خونریزی در بارداری طبیعی است؟

خونریزی های خفیف معمولا در سه ماهه اول به دفعات مشاهده می شود. اما اگر هر میزان از خون در حاملگی مشاهده کردید که بیشتر از 24 ساعت از شرع آن می گذرد میبایست حتما با پزشک درمیان بگذارید. بیماری های زمینه ای مادر نیز در تصمیم گیری ها مهم می باشند. برای مثال اگر بیماری های انعقادی خون داشته همانند هموفیلی یا دارو های رقیق کننده مانند آسپیرین استفاده می کند، احتمال بروز مشکل در این افراد نیز بیشتر می باشد. خون در سه ماهه دوم و سوم معمولا با شدت بیشتری و گاها به صورت لخته خارج می شود که خطرناک تر می باشد.
با توجه به همه تفاسیر گفته شده و دلایل ذکر شده، هر میزان از خونریزی را به عنوان مشکل میبایست تلقی کرد مگر اینکه خلافش ثابت شود. بررسی ها می تواند به مادر اطمینان خاطر دهد که مشکل خاصی سلامت او و جنینش را تهدید نمی کند، یا در مقابل متوجه مشکل جدی شوند و اقدامات مراقبتی اولیه را زودتر انجام دهند.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://myclevelandclinic.org/health/symptoms/22044-bleeding-during-pregnancy
  2. https://www.mayoclinic.org/symptoms/bleeding-during-pregnancy/basics/causes/sym-20050636

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.