زنان و زایمان

تست های غربالگری در دوران بارداری

تست های غربالگری در دوران بارداری

غربالگری

تست های غربالگری قبل از تولد می‌توانند مشخص کننده احتمال وجود نقایص مادرزادی خاصی در جنین باشند که بسیاری از آنها اختلالات ژنتیکی هستند. این تست ها شامل آزمایش خون و سونوگرافی قبل از تولد است. آزمایش های غربالگری قبل از تولد معمولا در سه ماهه اول یا دوم انجام می شوند. با این حال باید دانست که تست های غربالگری کامل و بی نقص نیستند و احتمال دارد که نتایج نادرستی داشته باشند.

سونوگرافی ممکن است شرایطی مانند اختلال ستون مهره ها در جنین را تشخیص دهد و آزمایش خون می تواند نشان دهد که آیا شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری های ارثی مانند کم خونی داسی شکل و تالاسمی یا عفونت هایی مانند HIV، هپاتیت B یا سیفلیس وجود دارد یا خیر. آزمایش‌ خون همراه با سونوگرافی می‌تواند به بررسی میزان احتمال ابتلای نوزاد به اختلالاتی چون سندرم داون کمک کند.

 

سونوگرافی غربالگری

سونوگرافی غربالگری قبل از تولد سلامت و رشد جنین را بررسی می کند. در سونوگرافی، امواج صوتی از طریق شکم یا واژن ارسال شده و از ساختارهای داخل بدن ، از جمله جنین و اندام های تناسلی ، منعکس می شود. سپس، امواج صوتی به تصاویر تبدیل می گردند. در سونوگرافی از اشعه ایکس استفاده نمی شود. حتی اگر سونوگرافی های دوران بارداری بی خطر باشند، باید آنها را فقط در مواقع ضروری انجام داد. سونوگرافی یکی از معدود راه هایی است که پزشک می تواند نوزاد را ببیند و صدای قلب او را بشنود. از این روش برای تعیین سن بارداری، بررسی رشد کودک یا وجود مشکلات احتمالی در بارداری استفاده می شود.

 

سونوگرافی غربالگری

سونوگرافی غربالگری

 

سونوگرافی غربالگری همچنین ابزار مهمی برای بررسی احتمال ابتلای کودک به یک بیماری خاص است. به علاوه از سونوگرافی برای هدایت سوزن در برخی از روش‌های تشخیصی در بارداری مانند آمنیوسنتز استفاده می شود. سونوگرافی بخشی از پروفایل بیوفیزیکی (BPP) نیز هست، تا ارزیابی کند که آیا جنین اکسیژن کافی دریافت می کند یا خیر.

 

پیشنهاد مقاله: آشنایی کامل با انواع تست بارداری خانگی

اکثر افراد باردار در دوران بارداری یک یا دو سونوگرافی انجام می دهند. با این حال، تعداد و زمان انجام آنها بسته به نظر پزشک و در صورت داشتن هر گونه بیماری متفاوت است. اگر حاملگی پرخطر یا مشکوک به مشکل خاصی باشد، ممکن است تعداد سونوگرافی های درخواستی بیشتر شود. به طور معمول سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری در هفته های 18 تا 20 و سونوگرافی سه ماهه اول (که سونوگرافی اولیه نیز نامیده می شود) قبل از هفته 14 بارداری انجام می گردد. تعداد و زمان سونوگرافی ممکن است برای زنان مبتلا به بیماری های خاص مانند آسم و چاقی متفاوت باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

انواع تست های غربالگری

  • تست های غربالگری سه ماهه اول:

حوالی هفته 11 تا 14، پزشک یک آزمایش خون و یک سونوگرافی برای اندازه گیری بافت پشت گردن نوزاد (NT) انجام می دهد. در سندرم داون و در برخی شرایط دیگر، این اندازه بزرگتر از حد معمول است.

  • تست های غربالگری سه ماهه دوم:

آزمایش خون دیگری به نام پروفایل چهارگانه در طول هفته های 18 تا 21 بارداری انجام می شود. در این آزمایش سطح چهار ماده در خون اندازه گیری می شود و نتایج آن نشان‌دهنده خطر شرایط کروموزومی خاصی مانند سندرم داون است. این آزمایش همچنین می تواند به تشخیص نقص لوله عصبی و ناهنجاری های جدی مغز یا نخاع کمک کند.

  • غربالگری DNA بدون سلول قبل از تولد:

این آزمایش خون DNA جنین را در جریان خون مادر بررسی می کند تا احتمال افزایش مشکلات کروموزومی خاص مانند سندرم داون را تعیین نماید. این غربالگری همچنین می تواند اطلاعاتی در مورد جنسیت نوزاد و گروه خونی ارائه دهد.

 

عوارض غربالگری

عوارض غربالگری

 

برخی از شرایطی که برای آنها تست های غربالگری انجام می شود عبارتند از:

 

عوارض غربالگری

آزمایش های غربالگری نمی تواند به مادر یا جنین آسیب برساند، اما مهم است که به دقت بررسی کنید که آیا این آزمایش ها را انجام دهید یا خیر. برخی از تست های غربالگری در بارداری می تواند به تصمیم گیری های دشواری برای شما منجر شود که می توان از آنها به عنوان عوارض غربالگری یاد کرد.

به عنوان مثال، آزمایش‌های غربالگری برای سندرم داون، سندرم ادواردز یا سندرم پاتائو می‌تواند منجر به انتخاب دشوار در مورد انجام یک آزمایش تشخیصی مانند آمنیوسنتز شود که احتمال سقط جنین را به همراه دارد. اگر آزمایش‌های تشخیصی نشان دهند که جنین مبتلا به بیماری است، می‌تواند مادر را مجبور به تصمیم گیری درباره ادامه یا پایان بارداری نماید. این موضوع به معنی عوارض غربالگری می باشد.

سونوگرافی برای رد کردن مشکلات خوب است، اما نمی تواند همه آنها را پیدا کند و ممکن است برخی از نقایص مادرزادی را تشخیص ندهد. گاهی اوقات، یک سونوگرافی ممکن است نشان دهد که نقص مادرزادی وجود دارد در حالی که واقعاً این گونه نیست. این گونه هشدارهای نادرست باعث نگرانی والدین می شود.

 

پیشنهاد ویژه: بهترین زمان برای انجام تست بارداری

ممکن است برخی افراد تصاویر یا فیلم‌های سونوگرافی سه بعدی یا چهار بعدی را به عنوان یادگاری برای والدین توصیه نمایند. کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، سازمان غذا و دارو و موسسه سونوگرافی در پزشکی امریکا این سونوگرافی های غیرپزشکی را توصیه نمی کنند. این روش ها ممکن است اطلاعات اشتباه یا حتی مضر به شما بدهند. در نهایت می توانید خطرات آزمایش های خاص قبل از تولد – مانند اضطراب، درد یا سقط جنین احتمالی – را با ارزش آگاهی از نتایج این بررسی ها بسنجید.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. Screening tests in pregnancy – NHS (www.nhs.uk)
  2. Prenatal testing: Is it right for you? – Mayo Clinic
  3. Ultrasound In Pregnancy: What To Expect, Purpose & Results (clevelandclinic.org)
  4. Ultrasound during pregnancy | March of Dimes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.