روانشناسی

چگونه بفهمیم ترنس هستیم؟

چگونه بفهمیم ترنس هستیم؟

ترنس

 

آیا می خواهید بفهمید که تراجنسیتی یا ترنس به چه معناست؟ یا تنوع جنسیتی چیست؟ در اینجا مروری بر اصول اولیه همراه با تعاریف اصطلاحات رایجی که برای توصیف هویت جنسیتی استفاده می شود مانند: ترنسکشوال آمده است که در ادامه این مطلب با آنها بیشتر آشنا می شویم. اصطلاحات «تراجنسیتی» یا «ترنس» یا «ترنسکشوال» طیفی از هویت‌های جنسیتی و بیان جنسیتی را پوشش می‌دهند.

این عبارات از این ایده عبور می کنند که همه افراد را نمی توان تنها به عنوان یکی از دو جنسیت زن یا مرد طبقه بندی کرد. هویت جنسی حس درونی مرد یا زن بودن و یا هیچکدام یا ترکیبی از هر دو است. بیان جنسیت معمولاً شامل نحوه نشان دادن هویت جنسیتی به دنیای بیرون از طریق ظاهر یا رفتار یک فرد است. بیان جنسیت ممکن است شامل لباس، رفتار، سبک ارتباطی و علایق و موارد دیگر باشد.

اگر تصور می کنید از بدو تولد دارای رفتار های مغایرتی با جنسیت خود بوده اید و با توجه به هویت جنسی خود، ظاهری متفاوت دارید، ممکن است شما ترنس باشید. نتیجه تحقیق بسیاری از روانشناسان حاکی از آن است که بهترین راهنما برای شما بررسی عواطف و احساساتتان است که با استفاده از آن ها می توانید به هویت درونی خود پی ببرید. همچنین صحبت با یک روانشناس خوب می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

ما در این مطلب از سری مقالات ازپزشک به اینکه ترنس چیست ، علائم ترنس ها و اینکه این حالت در زنان و مردان به چه صورت است و اینکه چگونه بفهمیم ترنس هستیم؟ اشاره خواهیم کرد. برای دریافت اطلاعات کافی همراه ما باشید و در زمان نیاز از بهترین روانشناسان اپلیکیشن ازپرشک ، مشاوره آنلاین بگیرید.

 

ترنس چیست ؟

چگونه بفهمیم ترنس هستیم؟ تراجنسیتی شامل افرادی می شود که حس می‌کنند جنسیتی که دارند با جنسیتی که در بدو تولد به آن‌ها اختصاص داده شده است تطابق ندارد. به نوعی  وقتی نوزادی به دنیا می‌آید، در هنگام معاینات اولیه، جنسیت مذکر یا مونث به آن‌ها اختصاص داده می‌شود. بعد از بزرگ شدن ممکن است فرد جنسیتی متفاوت نسبت به جنستی که در بدو تولد برای او تعریف شده است حس کند.

در افراد ترنس هویت جنسیتی تعریف شده در بدو تولد معمولاً بر اساس اندام تناسلی خارجی می باشد که با هویت جنسی فرد یعنی حس روانشناختی فرد از جنسیت خود هماهنگ نیست. برخی از افرادی که تراجنسیتی هستند « اختلال هویتی جنسیتی » را تجربه خواهند کرد که به ناراحتی روانی اشاره دارد که ناشی از ناهماهنگی بین جنسیت تعیین شده در بدو تولد و هویت جنسی است.

اگرچه اختلال هویتی جنسیتی اغلب در دوران کودکی شروع می شود، با این حال برخی از افراد ممکن است آن را تا بعد از بلوغ یا خیلی دیرتر تجربه نکنند.

در این زمان به این افراد ترنس گفته می‌شود مثلا زمانی که فردی با جنسیت مذکر (مرد) به دنیا می‌آید ممکن است هویتی زنانه در خود حس کند و یا بالعکس آن ممکن است زنی بعد از دوران نوجوانی رفتار و احساساتی مردانه داشته باشد.

پیشنهاد مقاله: علائم ترنس بودن

 

ترنس چیست

ترنس چیست

 

چالش های پیش رو برای افرادی که ترنس جندر هستند، عبارتند از:

  1. تأیید اجتماعی (مثلاً تغییر نام و ضمایر)
  2. تأیید قانونی (مثلاً تغییر نشانگرهای جنسیت در اسناد صادر شده توسط دولت)
  3. تأیید پزشکی (مثلا تایید تغییرات هورمونی)
  4. تایید جراحی (به عنوان مثال واژینوپلاستی، جراحی زنانه سازی صورت، بزرگ کردن سینه، بازسازی قفسه سینه مردانه و غیره).

توجه داشته باشید همه افرادی که ترسجندر هستند تمایلی به همه حوزه های تایید جنسیت ندارند زیرا این تصمیمات کاملا شخصی و فردی هستند.

 

چگونه بفهمیم ترنس هستیم؟

اکثراً افرادی که تراجنسیت هستند در سنین جوانی به این موضوع پی می‌برند و گاهی اوقات بعضی افراد تا آخر عمر متوجه این موضوع نمی‌شوند. به طور کل افراد ترنس هنگام صحبت در مورد جنسیت خود احساس خوشایندی ندارد و اگر فردی به جنسیت آن‌ها اشاره کند ممکن است ناراحت شوند. چراکه جنسیت ظاهری خود را با آن‌چه به عنوان هویت جنسی درونی خود حس می کنند یکسان نمی دانند.

بیشتر افراد ترنس از بیان احساسی که نسبت به جنست خود دارند می‌ترسند. افرادی که هویت جنسی متفاوتی دارند در برهه‌هایی از زندگی دچار ناراحتی شدید، اضطراب، افسردگی و مشکلات روحی می شوند. در این زمان صحبت با روانشناس بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

تشخیص

DSM-5-TR  ناهنجاری جنسیتی را در نوجوانان و بزرگسالان به عنوان یک ناهماهنگی مشخص بین جنسیت بیان شده و جنسیت اختصاص داده شده تعریف می کند. که حداقل 6 ماه طول می کشد و حداقل با دو مورد از موارد زیر آشکار می شود:

  • تمایل شدید به جنسیت دیگر
  • در پسران ترجیح قوی برای لباس پوشیدن متقابل یا شبیه سازی لباس زنانه یا در دختران ترجیح قوی برای پوشیدن لباس های معمولی مردانه و مقاومت شدید در برابر پوشیدن لباس های معمولی زنانه.
  • ترجیح قوی برای نقش های متقابل جنسیتی در بازی های ساختگی یا بازی های فانتزی.
  • ترجیح قوی برای اسباب‌بازی‌ها، بازی‌ها یا فعالیت‌هایی که به‌ طور کلیشه‌ای مورد استفاده یا درگیر شدن توسط جنس دیگر قرار می‌گیرد.
  • ترجیح قوی برای همبازی با جنس دیگر.
  • در پسران رد شدید اسباب‌بازی‌ها، بازی‌ها و فعالیت‌های معمولاً مردانه و اجتناب شدید از بازی‌های خشن یا در دختران رد شدید اسباب بازی ها، بازی ها و فعالیت های معمولاً زنانه.
  • بیزاری شدید از آناتومی جنسی.
  • میل شدید به خصوصیات جنسی فیزیکی که با جنسیت با تجربه فرد مطابقت دارد.

این وضعیت ها باید با ناراحتی یا اختلال بالینی قابل توجه در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم مرتبط باشد.

 

ترنس زن

ترنس های زن که به آن ها تراجنسی زن هم گفته می شود مربوط به مردانی است که دارای روحیه زنانه هستند و بیشتر اخلاق ها و کار هایی که انجام می دهند شبیه به زنان است. این افراد دارای ظاهر مردانه اما باطن و اخلاقیات کاملا زنانه هستند و همین باعث می شود توسط دیگران خصوصا در کشور ایران مورد تمسخر قرار گیرند.

نشانه های اختلال جنسیتی در مردان:

  • پسرهای مبتلا به این اختلال با فعالیت‌های دخترانه اشتغال ذهنی پیدا می‌کنند.
  • ترجیح میدهند که لباس دخترانه یا زنانه بپوشند.
  • میل شدید برای شرکت در بازی‌ها و وقت گذرانیی‌های دخترانه دارند.
  • عروسک‌های ماده اسباب بازی مورد علاقه آنها است.
  • همبازی‌های مورد علاقه آنها دخترها هستند.
  • علاقه به آرایش کردن دارند.
  • با ادا و اطوارهای دخترانه رفتار می کنند.
  • دوست دارند در خانه نقش زنانه بازی کنند و کارهای خانه را انجام دهند.
  • چنین پسرهایی در گروه‌های همتا مورد اذیت و آزار قرار گرفته یا طرد می‌شوند.
  • اظهار می‌کنند که تبدیل به زن خواهند شد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ترنس مرد

اینگونه افراد زنان یا دخترانی هستند که عواطف و روحیات شبیه به مردان داشته و تمایلاتشان مانند مردان است. در مجموع این افراد دارای شمایل زنانه هستند اما تمایلات روحی آن ها مردانه است.

نشانه های اختلال جنسیتی در دختران:

  • معمولاً همنشین‌های پسر دارند.
  • علاقه شدید به ورزش‌های خشن و بازی‌های بی‌نظم و ترتیب دارند.
  • علاقه‌ای به عروسک بازی نشان نمی‌دهند،مگر در آن نقش پدر یا فرد مذکر دیگری را به عهده بگیرند.
  • از ادرار کردن در حالت نشسته امتناع کرده و ادعا می‌کنند که آلت مردانه دارند.
  • تمایل به داشتن پستان و قاعده شدن نشان نمی‌دهند.
  • قاطعانه اظهار می‌کند که وقتی بزرگ شد مرد خواهد شد.
  • بیزاری بارز نسبت به لباس معمول دخترانه دارند.
  • بیزاری از آرایش کردن و لاک زدن دارند.
  • رفتارهای خشن از خود نشان می دهند.

 

نشانه ها در هر دو جنس:

  • اختلال جنسیتی یا ترنس با علائمی نظیر اشتغال ذهنی با از بین بردن صفات اولیه و ثانویه جنسی ظاهر می‌گردد.
  • میل برای مدارا شدن و زیستن به عنوان جنس مخالف
  • احساس ناراحتی مستمر با جنس خود یا احساس نامتناسب بودن در نقش جنس خود
  • آرزو می‌کنند که مثل فردی متعلق به جنس مقابل زندگی کنند
  • تلاش می‌کنند که ویژگی‌های جنس مقابل را کسب کنند
  • دستگاه تناسلی آنها برای خودشان نفرت آور است به همین دلیل مصرانه درخواست عمل جراحی می‌کنند.

 

علایٔم ترنس ها

علایٔم ترنس ها

 

آیا ترنس ها پریود می شوند؟

پریود شدن به دنبال ریزش ماهیانه بخشی از دیواره رحم در زنان سالم رخ می دهد. ریزش ماهیانه دیواره رحم به صورت خروج ماهیانه خون از واژن تظاهر می یابد. لذا زنانی که دارای رحم یا تخمدان نباشند، قادر به تجربه خونریزی قاعدگی ماهیانه نیز نمی باشند. خونریزی قاعدگی طبیعی اغلب در ترنس های زن دیده نمی شود، زیرا این افراد اغلب رحم ندارند.

اما ممکن است آن ها علائم روانی یا فیزیکی مشابه با سندروم پیش از قاعدگی را تجربه کنند. آن ها ممکن است به درمان با هورمون های زنانه روی بیاورند و متعاقب این درمان با علائم مشابه با سندروم پیش از قاعدگی مواجه شوند.

 

پیش آگهی در اختلال جنسیتی یا ترنس

درمان ابهام جنسی در کودکان:

در پسر بچه‌ ها، قبل از ۴ ساله اختلال شروع می‌شود و تعارض با همتایان در سال‌های اول مدرسه حدود ۷ یا ۸ سالگی آغاز می‌گردد. ادا و اطوار دخترانه ممکن است وقتی سن پسر بچه بالا می‌رود کاهش یابد، به خصوص اگر چنین رفتارهایی مورد تشویق قرار نگیرد. مبدل پوشی ممکن است بخشی از اختلال باشد، ۷۵ درصد پسر ها این کار را قبل از ۴ سالگی شروع می‌کنند.

اکثر موارد نخستین نشانه آشکار پوشیدن لباس خواهر یا مادر توسط پسر بچه‌ها است. در دختران سن شروع پایین است اما اکثر دخترها قبل از نوجوانی رفتارهای پسرانه را رها می‌کنند.

 

در بزرگسالان:

ممکن است برخی از تظاهرات اختلال جنسیتی یا ترنس بودن آنها در دوران نوجوانی و اوایل جوانی،به دلیل تلاش برای در آمیختن با جامعه بزرگتر سیر پنهانی داشته باشد. همچنین ممکن است فکر بکنند و امیدوار باشند که اختلال جنسیتی از بین می‌رود. علاقه جسمی به یار همجنس در اوایل بلوغ ظاهر می‌شود و ممکن است برخی خود را همجنسگرا بشمارند. اما متوجه می‌گردند که با جامعه همجنس‌گراها قادر به یکپارچه شدن نیستند.

 

عوامل سبب شناسی اختلال جنسیتی یا تب ترنس چیست؟

اختلال جنسیتی یا ترنس می‌تواند هم به دلیل زیست شناختی و هم عوامل روانی-اجتماعی به وجود آید.

  • عامل زیست شناختی:

استروئیدهای جنسی در ابراز رفتار جنسی مرد یا زن بالغ تاثیر دارد. یعنی تستوسترون می‌تواند میل جنسی و پرخاشگری را در زن افزایش داده و استروژن موجب کاهش میل جنسی و پرخاشگری در مرد گردد. اما نرینگی مادینگی و  اختلال جنسیتی بیشتر حاصل حوادث پس از تولد است تا سازمان هورمونی قبل از تولد. همان اصل زنانه شدن و مردانه شدن قابل انطباق بر مغز نیز هست.

تستوسترون بر سلول‌های مغزی موثر است که بر مردانه شدن مغز در قسمت‌هایی نظیر هیپوتالاموس قرار گرفته است. اینکه آیا تستسترون سهمی در الگوهای رفتاری به اصطلاح زنانه یا مردانه در اختلال جنسیتی دارد یا خیر هنوز مشخص نشده است. یافته‌های اخیر به تفاوت‌هایی در مغز ترنس سکشوال های مرد به زن اشاره کرده است.

  • عوامل روانی-اجتماعی:

کودکان هماهنگ با جنسی که با آن پرورش می‌یابند (sex of rearing) که جنس تعیین شده (assigned sex) نیز نامیده می‌شود و بر پایه مزاج کودک، رفتار با والدین و تعامل بین آنها متکی است، هویت جنسی پیدا می‌کنند. از نظر جنسی نقش‌های جنسی مقبولی وجود دارد: از پسرها انتظار نمی‌رود که دخترانه بار بیایند و از دخترها انتظار پسرانه نمی‌رود.

بازی‌ها نیز به پسرانه مثل دزد و پلیس و دخترانه مثل عروسک و خاله بازی تقسیم می‌شوند. این نقش‌ها آموخته می‌شوند. هرچند برخی از محققین معتقدند که بعضی از پسرها ذاتا ظریف و حساس هستند و برخی از دخترها پرخاشگرتر و پر انرژی‌تر هستند.

 

چگونه بفهمیم ترنس هستیم؟

چگونه بفهمیم ترنس هستیم؟

 

تغییر جنسیت

 

  • کیفیت رابطه مادر_کودک:

این رابطه در سال‌های اول زندگی اهمیت فوق العاده‌ای در برقراری هویت جنسی دارد. ضمن این سال‌ها مادر احساس غرور نسبت به جنس خود را در کودک بیدار می‌کند. کودک به عنوان پسر یا دختری کوچک ارزش داده می‌شود. مادر خشن می‌تواند در رشد هویت جنسی کودک اختلال ایجاد کند. برخی از کودکان با این پیام مواجه می‌گردند اگر هویت جنسی جنس مقابل را بپذیرند مطلوب‌تر خواهند بود.

 

چالش های افراد ترنس

حمایت از افراد مبتلا به تراجنسیتی ممکن است شامل کاوش بی‌پایان احساسات و تجارب آن‌ها از هویت و بیان جنسیتی باشد. این افراد در زندگی متاسفانه با چالش های زیادی رو به رو هستند.

در ادامه به این چالش ها میپردازیم:

  • طرد خانواده و جامعه برخی از قوی‌ ترین پیش‌بینی‌ کننده‌های مشکلات سلامت روان در میان افرادی است که ترنسجندر هستند.درمان خانواده و زوج‌ها می‌تواند برای ایجاد یک محیط حمایتی که به سلامت روان فرد کمک میکند مهم باشد.
  • افراد ترنسجندر از سطوح بالایی از انگ، تبعیض و قربانی بودن رنج می برند که به تصور منفی از خود و افزایش نرخ سایر اختلالات سلامت روان منجر می گردد. این افراد بیشتر از عموم مردم در معرض خطر قربانی شدن و جرایم هستند. نرخ خودکشی در میان افراد ترنسکشوال به طور قابل توجهی بالاتر از جمعیت عمومی است.
  • کودکان و نوجوانان تراجنسیتی اغلب قربانی قلدری و تبعیض در مدرسه هستند که می تواند منجر به پیامدهای نامطلوب جدی سلامت روان شود. مداخلات اغلب برای ایجاد محیط های امن توصیه می شود.
  • افراد ترنسجندر همچنین ممکن است در دسترسی به مراقبت های بهداشتی مناسب و پوشش بیمه ای خدمات مرتبط، با چالش هایی مواجه شوند.

 

کودکان آزار دیده و مطرود ممکن است طبق این باور رفتار کنند که اگر متعلق به جنس مقابل باشند مدارای بهتری با آنان خواهد شد. مسائل اختلال جنسیتی یا ترنس ممکن است در نتیجه مرگ، غیبت طولانی، افسردگی مادر باشد که پسر بچه کوچک ممکن است با همانند سازی کامل به او واکنش نشان دهد یعنی تبدیل به مادر شدن به منظور جایگزینی او پدید آید.

  • نقش پدر:

نقش پدر نیز در سال‌های اولیه حائز اهمیت است. وجود او به طور طبیعی به فرایند پیدایش هویت جنسی به کودک کمک می‌کند. فقدان پدر، باقیماندن مادر و کودک را در پیوندی نزدیک دچار مخاطره می‌سازد. برای دختر بچه پدر نمونه فردی محبوب آتی است و برای پسر بچه پدر الگویی برای همانندسازی مردانه است.

 

علائم ترنس ها

بسیاری از افراد ترنس این حالت را از دوران جنینی جنین یعنی زمانی که در شکم مادر هستند دارند و ریشه در ژنتیک آن ها دارد.  مادران و یا پدرانی که از حالت عجیب کودک خود باخبر شدند می توانند با مراجعه به اپلیکیشن ازپزشک، از بهترین روانشناسان مشاوره آنلاین بگیرند. ما در ادامه به علائم ترنس ها اشاره خواهیم کرد تا با مطالعه آن بتوانید کودکان را بسنجید. از علائم ترنس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. از لحاظ شخصیتی و اخلاقی دارای شخصیتی متفاوت از هم جنس خود است.
  2. نسبت به دوران بلوغ خود بسیار ناسازگاری نشان می دهد.
  3. لباس هایی که مخصوص جنس خودشان است را دوست ندارند.
  4. کودک معمولا از بازی با هم جنس خود اجتناب می کند.
  5. هنگام خرید اسباب بازی بیشتر تمایل به اسباب بازی های جنس مخالف خود دارد.
  6. در مدرسه یا محیط هایی که دختران از پسران جدا می شوند نسبت به همجنسان خود ناسازگار بوده و تمایل به ماندن در آن مکان ندارد.

 

تست آنلاین ترنس بودن

تست های آنلاین ترنس بودن، با بررسی علائم ترنس مرد یا زن، به بررسی اختلالات هویت جنسی و تنوع های جنسیتی در افراد مختلف می پردازند. انواع این تست ها امروزه به صورت آنلاین قابل دسترسی می باشند، اما هیچ یک به طور صد در صد یا قطعی مورد اطمینان نمی باشند. جهت بررسی دقیق ترنس بودن و روش های درمان آن، باید با روان شناس یا روان پزشک آگاه با امور جنسیتی مشورت صورت گیرد.

 

تغییر جنسیت و درمان ترنس

اگر فردی هر کدام از علائم ترنس ها که پیش تر عنوان کردیم را دارا باشد، بهتر است برای اطمینان و درمان ترنس ، به روانشناس مراجعه کند. با مراجعه به روانشناس می توان هر چه سریع تر اگر لازم است تغییر جنسیت انجام شود. بهترین راه درمان جراحی تغییر جنسیت  است و غیر از آن راهی نیست. اما برای تشخیص تراجنسیتی باید ابتدا به روانپزشک مراجعه شود.

تغییر جنسیت در مرحله اول به هورمون درمانی می پردازد و سپس فرد در همین مراحل تست های شخصیتی انجام می دهد. به مرور زمان فرد با انجام جراحی و تحت درمان روانپزشک بودن می تواند از نظر فیزیکی و اخلاقی به جنسیت مورد نظر خود دست یابد. لازم به ذکر است علائمی که عنوان کردیم به طور قطع نشان دهنده تراجنسیتی شما نیست.

وقتی اختلال جنسیتی بیمار شدید و مقاوم است، تغییر جنسیت با جراحی احتمالاً بهترین راه حل است.

جراحی تغییر جنسیت افراد ترنس که از نظر تشریحی مرد متولد شده‌اند اساساً مشمول بر برداشتن پیشابراه، کیسه بیضه‌ها و بیضه‌ها است و ایجاد لب فرج و واژینوپلاستی می‌باشد. عوارض پس از عمل مشتمل بر تنگی اورترال،فیستول مقعدی_مهبلی، ناکافی بودن عرض یا طول واژن است. بعضی از بیماران مرد که با سال‌ها هورمون درمانی سینه‌هایشان به قدر کافی رشد نیافته است ممکن است ماموپلاستی تکمیلی را انتخاب کنند.

این افراد باید تحت توانبخشی صوتی قرار بگیرند که صدا را زیرتر می‌کند. نتایج این عمل‌ها متغیر است. تغییر جنسیت افراد ترنس زن به مرد معمولاً شامل ماستکتومی دو طرفه نیز می باشد.

در مورد توانایی بیمار پس از جراحی برای تحریک جنسی ابهام و تضاد وجود دارد. برخی از بیماران اظهار می‌کنند که به ارگاسم می‌رسند. آنها احساس ارگاسم خود را قوی‌تر از ارگاسم‌های قبلی خود توصیف می‌کنند. از طرف دیگر برخی از افراد پس از جراحی پاسخ دهی جنسی اندکی را گزارش می‌کنند. تا به امروز ارزیابی کافی در مورد کارکرد فیزیولوژیکی پس از عمل در افراد ترنس مرد به زن در ارتباط با چرخه پاسخ دهی جنسی انسان به عمل نیامده است.

بسیاری از افراد از بابت اینکه با مردی رابطه جنسی برقرار می‌کنند اظهار رضایت می‌نمایند.

 

خدمات لازمه برای انتقال موفقیت آمیز

ترنس های زن (هویت جنسیتی زنانه، تعیین جنسیت مذکر در بدو تولد) ممکن است به دنبال درمان اختلال هویت جنسیتی پزشکی و جراحی پلاستیک و دیگر جراحی ها باشند تا از نظر فیزیکی به جنسیت تأیید شده خود برسند. انتقال موفقیت آمیز معمولاً به طیف وسیعی از خدمات نیاز دارد که معمولاً توسط سازمان هایی با ظرفیت ارائه طیف کاملی از مراقبت های روانی، پزشکی و جراحی ارائه می شود.

درمان پزشکی اغلب شامل هورمون‌هایی است که بافت‌های هدف پاسخ‌دهنده به استروئیدهای جنسی را در معرض استروژن بیشتری قرار می‌دهند و فعالیت آندروژن را مسدود می‌کنند. جراحی هایی که معمولا انجام می شود شامل زنانه سازی صورت (روش های فک و صورت)، جراحی سینه (“بالا”) (به عنوان مثال، بزرگ کردن سینه) و جراحی تناسلی (“پایین”) (به عنوان مثال، ارکیکتومی و واژینوپلاستی است).

و در آخر باید در نظر داشته باشیم افراد تراجنسیتی یا ترنس چه قبل از عمل تغییر جنسیت و چه پس از این عمل احتیاج فراوانی به حمایت جامعه و اعضای خانواده خود دارند. با تمسخر و سرزنش رنجی که از این اختلال به دوش می‌کشند را بیشتر نکنیم. حمایت ما می‌تواند قوت قلبی برای این افراد در حین درمان باشد.

 

عکس العمل والدین در برابر فرد ترنس

والدین ممکن است نگران کودکی باشند که به دلایل مختلف به نظر می رسد با جنسیت خود ناسازگار است. برخی از کودکان در هنگام تولد با نقش های جنسیتی که انتظار می رود از آنها پیروی کنند احساس ناراحتی زیادی می کنند. برخی از کودکان به دلیل بیان جنسیت خود، تعاملات اجتماعی دشواری را با همسالان و بزرگسالان تجربه می کنند.

والدین ممکن است زمانی نگران شوند که آنچه آنها معتقد بودند سپری نشود. والدین کودکان ترنسکشوال ممکن است نیاز به همکاری با مدارس و سایر موسسات داشته باشند تا به نیازهای خاص فرزندان خود رسیدگی کنند و از ایمنی فرزندان خود اطمینان حاصل کنند.

مشورت با متخصصان بهداشت روانی و پزشکانی که با مسائل جنسیتی در کودکان آشنا هستند برای تصمیم گیری در مورد چگونگی رسیدگی به این نگرانی ها مفید هستند. وادار کردن کودک به رفتاری که مطابق با جنسیت است مفید نیست.

 

تغییر جنسیت چه تاثیری بر سلامت روان افراد دارد؟

برخی از افراد ترنس اصلاً مشکلات سلامت روانی را تجربه نمی کنند. برخی دیگر مشکلات سلامت روانی دارند که به ترنسجندر بودن مرتبط نیست. اما برای برخی سلامت روان و هویت جنسی به هم مرتبط هستند. به طور کلی این به دلیل تغییر جنسیت نیست بلکه به دلیل انگ اجتماعی است که اغلب وجود دارد.

کودکان ترنسجندر، نوجوانان و بزرگسالان اغلب با تبعیض و چالش های دیگر در جامعه مواجه هستند. اگر ترنس هستید ممکن است در خانه، مدرسه، محل کار یا در محیط های اجتماعی احساس ناخوشایندی داشته باشید.

بیش از نیمی از دانش آموزان تراجنسیتی که در مدرسه هستند (در مورد وضعیت تراجنسیتی خود به طور علنی) مورد آزار و اذیت کلامی قرار می گیرند. از هر 4 نفر یک نفر حمله فیزیکی را تجربه می کند و از هر 10 نفر بیش از یک نفر مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد.

در میان بزرگسالان ترنس تقریباً نیمی از آنها در سال گذشته مورد آزار و اذیت کلامی قرار گرفته اند و از هر 10 نفر یک نفر در یک سال مورد حمله فیزیکی یا تجاوز جنسی قرار می گیرد. مانند:

  • قلدری
  • تبعیض
  • آزار و اذیت یا ارعاب
  • تعصب

در نتیجه این تجربیات دردناک و آسیب زا 39٪ از افراد ترنس گزارش می دهند که ناراحتی روانی شدیدی را تجربه کرده اند. اما افراد ترنسجندری که مورد اعمال تغییر جنسیت قرار گرفته اند رضایت خود از این تغییر را در سلامت روح و روان خود تجربه میکنند.

 

ترنس

 

نارسایی جنسی چیست و چه تاثیری بر روان افراد ترنس دارد؟

نارسایی جنسیتی یا اختلال هویت جنسی وضعیتی است که بسیاری از افراد تراجنسیتی را قبل از تغییر (زندگی به عنوان خود واقعی ) تحت تاثیر قرار می دهد. این یک احساس ناراحتی را در مورد عدم تطابق بین جنسیت تعیین شده و هویت جنسی واقعی توصیف می کند و می تواند در هر مقطعی از زندگی از کودکی تا بزرگسالی رخ دهد.

نارسایی جنسیتی که درمان نشود می تواند منجر به پریشانی شدید عاطفی و روانی شود.

و این نارسایی جنسیتی می تواند منجر به سایر چالش های سلامت روان شود، از جمله:

  • اضطراب
  • افسردگی ، غم و اندوه یا احساس از دست دادن
  • احساس منفی یا عزت نفس ضعیف.
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • شرمندگی
  • ایزوله سازی اجتماعی

 

انگ اجتماعی که بسیاری از افراد تراجنسیتی با آن روبرو هستند می تواند باعث شود که آنها احساس ناخواسته بودن یا غرق شدن کنند. آنها ممکن است سعی کنند این احساسات را با رفتارهای نامطلوب کاهش دهند که می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • الکلیسم یا اعتیاد به الکل
  • اعتیاد به مواد مخدر 
  • اختلالات خوردن 
  • خود آسیبی 
  • رفتار خودکشی

 

چند راه سالم برای افراد ترنسجندر برای کنار آمدن با مسائل مربوط به سلامت روان

گام اول اغلب شامل مشاوره با یک روان شناس که به آن اعتماد دارید. شما یا فرزند شما ممکن است با روان شناس آگاه در مسائل تراجنسیتی احساس راحتی بیشتری داشته باشید. به اشتراک گذاشتن جزئیات زندگی خود با فردی که نیازهای شما را درک می کند می تواند به شما کمک کند تا سریعتر بهبود پیدا کنید.

اگر اختلال جنسیتی را تجربه می کنید ممکن است بخواهید گزینه هایی را برای بیان هویت جنسی واقعی خود بررسی کنید. روان شناس شما می‌تواند به شما کمک کند تا نگرانی‌ها را برطرف کرده و برنامه‌ای برای زندگی ارائه دهید. انجام این کار می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و در زندگی خود به جلو حرکت کنید.

با رعایت نکات زیر، شما می توانید از سلامت روان خود حمایت کنید:

  • خواب منظم داشته باشید.
  • اطراف خود را با افراد حامی احاطه کنید و تا حد امکان از افراد بد دوری کنید.
  • داشتن یک رژیم غذایی مغذی و اجتناب از سوء مصرف مواد.
  • تمرین مدیتیشن یا سایر تکنیک های کاهش استرس.
  • انجام ورزش های منظم مانند پیاده روی یا یوگا.

و در آخر طبق گزارشات افراد تراجنسیتی که عمل انجام داده اند و قبل از این تغییر تحت نظر روانشناس بوده اند، بهبود سلامت روان خود و همچنین رضایتمندی خود را گزارش داده اند اما باید در نظر داشت که قبل از این تغییرات افراد حتما باید تمام جوانب را در نظر بگیرند زیرا جراحی تغییر جنسیت عملی بسیار پیچیده و غیر قابل بازگشت است.

 

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه ضیافر

فاطمه ضیافر

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعید موسوی

سعید موسوی

روانشناسی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.