روانشناسی

کاربرد قرص مودافینیل، موارد مصرف و عوارض

کاربرد قرص مودافینیل، موارد مصرف و عوارض

کاربرد قرص مودافینیل

کاربرد قرص مودافینیل یک داروی محرک است که به عنوان “عامل تقویت کننده بیداری” به بازار عرضه می شود و یکی از محرک های مورد استفاده در درمان نارکولپسی است. نارکولپسی به دلیل اختلال در عملکرد خانواده ای از تقویت کننده و سرکوب کننده خواب، اورکسین ها، که نورون های آنها توسط مودافینیل فعال می شوند ایجاد می شود. فعال شدن نورون پراکسین با فعال سازی روانی و سرخوشی همراه است.

مکانیسم دقیق اثر نامشخص است اگرچه مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که با اتصال به پمپ بازجذب دوپامین، بازجذب دوپامین را مهار می کند و منجر به افزایش دوپامین خارج سلولی می شود. مودافینیل مدارهای گلوتاماترژیک را فعال می کند در حالی که GABA را مهار می کند. قرص مودافینیل خواب آلودگی را کم میکند. در ادامه به کاربرد قرص مودافینیل، موارد مصرف و عوارض آن و در کل به مودافینیل 100 میپردازیم.

 

کاربرد قرص مودافینیل

مودافینیل برای درمان خواب‌آلودگی بیش از حد ناشی از نارکولپسی (بیماری که باعث خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز می‌شود) یا اختلال خواب شیفت کاری (خواب‌آلودگی در ساعات برنامه‌ریزی شده بیداری و مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن در ساعات برنامه‌ریزی شده در افرادی که در شب کار می‌کنند یا به صورت چرخشی کار می‌کنند) استفاده می‌شود.

مودافینیل همچنین همراه با دستگاه‌های تنفسی یا سایر درمان‌ها برای جلوگیری از خواب‌آلودگی بیش از حد ناشی از سندرم آپنه انسدادی خواب _ هیپوپنه (OSAHS؛ یک اختلال خواب است که در آن بیمار برای مدت کوتاهی نفس خود را متوقف می‌کند یا بارها در طول خواب کم عمق نفس می‌کشد و بنابراین خواب مناسب به اندازه کافی دریافت نمی‌کند) استفاده می‌شود. کاربرد قرص مودافینیل داشتن خواب آرام نیز است. مودافینیل در دسته ای از داروها به نام عوامل تقویت کننده بیداری قرار دارد. این دارو با تغییر مقدار برخی از مواد طبیعی در ناحیه ای از مغز که خواب و بیداری را کنترل می کند عمل می کند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

معجزه مودافینیل

معجزه مودافینیل این است که میتواند باعث افزایش توجه و تمرکز شود. این دارو به طور فزاینده ای توسط افراد سالم برای بهبود تمرکز قبل از امتحانات میتواند مصرف شود پس از یک بررسی جامع، محققان می گویند مودافینیل در کوتاه مدت بی خطر است. اما فراموش نکنید که حتما باید با تجویز پزشک به مصرف این دارو بپردازید.

محققان دانشگاه‌های هاروارد و آکسفورد پس از انجام یک بررسی جامع از این دارو گفتند که مودافینیل اولین “داروی هوشمند” ایمن در جهان است. آنها به این نتیجه رسیدند دارویی که برای نارکولپسی تجویز می‌شود اما به طور فزاینده‌ای توسط افراد سالم مصرف می‌شود، می‌تواند تصمیم‌گیری، حل مشکل را بهبود بخشد و احتمالاً حتی باعث می‌شود افراد خلاق‌تر فکر کنند. با تایید اینکه اطلاعات محدودی در مورد اثرات استفاده طولانی‌مدت وجود دارد مصرف این دارو در کوتاه‌مدت بی‌خطر به نظر می‌رسد، با عوارض جانبی کمی و بدون ویژگی‌های اعتیادآور است.

 

داروی مودافینیل

داروی مودافینیل

 

تفاوت ریتالین با داروی مودافینیل

در واقع، یک مطالعه سر به سر با مقایسه مودافینیل و ریتالین نشان داد که مودافینیل در مقایسه با ریتالین که یک داروی تایید شده برای ADHD است سطح اثربخشی بسیار مشابهی دارد. مطالعات تحقیقاتی نشان داده است کاربرد قرص مودافینیل در بیش فعالی ممکن است به طور قابل توجهی در درمان علائم موثرتر از بعضی از داروها باشد. ممکن است اثربخشی قابل مقایسه ای برای درمان ADHD با متیل فنیدیت (مانند ریتالین، کنسرتا) و عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر قرص کلونازپام برای رفع اضطراب و بی خوابی

قیمت قرص مودافینیل در ایران

این دارو با نسخه پزشک در داروخانه ها به راحتی دردسترس است و بنا بر تعداد و شرکت تولید کننده قیمت آن متفاوت است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مودافینیل و افسردگی

به طور خلاصه مودافینیل ممکن است یک عامل تقویت کننده موثر در بیماران مبتلا به افسردگی باشد که به درمان ضد افسردگی جزئی پاسخ می دهد.  به نظر می رسد این امر به ویژه در بیمارانی که خستگی یا خستگی باقی مانده دارند محتمل باشد. بالا بردن تمرکز و سطح آگاهی در افراد مبتلا به افسردگی میتواند از کاربرد قرص مودافینیل باشد.

 

مودافینیل 100

مودافینیل 100

 

مودافینیل و لاغری

مودافینیل که معمولاً به دلیل نقش خود در ترویج بیداری و درمان اختلالات خواب مانند نارکولپسی و اختلال خواب شیفت کاری شناخته می شود. در این میان کاهش وزن به عنوان یک عارضه جانبی غیرمنتظره اما بالقوه مفید برجسته این دارو می باشد. یکی از کاربردهای قرص مودافینیل در کاهش وزن از طریق قابلیت های سرکوب اشتها است. مطالعات نشان داده است که مودافینیل بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد به گونه ای که احساس گرسنگی را کاهش می دهد.

این اثر به تأثیر مودافینیل بر سیستم های انتقال دهنده عصبی از جمله دوپامین و هیستامین که نقش مهمی در تنظیم اشتها دارند نسبت داده می شود. با کاهش احساس گرسنگی افراد ممکن است کالری کمتری مصرف کنند که به مرور زمان منجر به کاهش وزن می شود.

 

عوارض مودافنیل

یک دارو در کنار اثرات مورد نیاز خود ممکن است عوارض ناخواسته ای نیز ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهند اما در صورت بروز ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشند. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر فوراً با پزشک خود مشورت کنید:

  • مدفوع سیاه و قیری رنگ
  • تاری دید یا سایر تغییرات بینایی
  • درد قفسه سینه
  • لرز یا تب
  • بی ثباتی در حرکت
  • گیجی
  • سرگیجه یا غش
  • افزایش تشنگی و ادرار
  • افسردگی روانی
  • مشکلات حافظه
  • خلق و خوی به سرعت در حال تغییر
  • تنگی نفس
  • گلو درد
  • لرزیدن یا لرزش
  • مشکل در ادرار کردن
  • حرکات کنترل نشده صورت، دهان یا زبان
  • خونریزی یا کبودی غیر معمول
  • خستگی یا ضعف غیر معمول

 

پیشنهاد ویژه: عوارض و نحوه مصرف قرص خواب آور دیازپام

تاثیر مودافینیل بر مغز

مودافینیل توانایی بهبود عملکردهای شناختی و عاطفی را هم در افراد سالم و هم در بیماران مبتلا به مشکلات خواب دارد. کاربرد قرص مودافینیل همچنین درک بهتری از مکانیسم‌های عصبی زیربنای را ممکن می‌سازد. مودافینیل عملکرد شناختی به ویژه حافظه کاری را بهبود می بخشد که به نظر می رسد از فعالیت دوپامینرژیک و گلوتاماترژیک در قشر جلوی مغز و هیپوکامپ استفاده می کند. تصور می شود که مودافینیل با فعال سازی انتخابی بخش خاصی از مغز به نام هیپوتالاموس عمل می کند. تصور می شود این ناحیه الگوهای خواب و بیداری طبیعی را کنترل می کند.

برخلاف محرک‌های سیستم عصبی مرکزی، مودافینیل با از بین رفتن آن منجر به خستگی مفرط (یک تصادف یا پرخوابی برگشتی) میشود.

 

سخن پایانی

مودافینیل متعلق به گروهی از داروهایی است که به عنوان  محرک های سیستم عصبی مرکزی (CNS) شناخته می شوند. با تحریک قسمت های خاصی از مغز از خواب آلودگی جلوگیری می کند. این دارو برای کمک به افراد مبتلا به بیماری به نام  نارکولپسی که باعث خواب آلودگی بیش از حد در طول روز می شود، با جلوگیری از خواب آلودگی و جلوگیری از به خواب رفتن این افراد استفاده می شود.

همچنین از دیگر کاربرد قرص مودافینیل کاهش خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز برای افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب یا سندرم هیپوپنه (اختلال تنفسی که هنگام خواب اتفاق می‌افتد)، اختلال خواب شیفت کاری، یا اختلال خواب ریتم شبانه‌روزی استفاده می‌شود. این دارو ممکن است تحت نام های تجاری متعدد ویا به اشکال مختلف موجود باشد. هر نام تجاری خاصی از این دارو ممکن است در همه اشکال موجود نباشد یا برای همه شرایطی که در اینجا مورد بحث قرار گرفته است تأیید شده باشد.

همچنین برخی از اشکال این دارو ممکن است برای همه شرایطی که در اینجا مورد بحث قرار گرفته است استفاده نشود. ممکن است پزشک شما این دارو را برای شرایطی غیر از موارد ذکر شده در این مقالات اطلاعات دارویی پیشنهاد کرده باشد. اگر در این مورد با پزشک خود صحبت نکرده اید یا مطمئن نیستید که چرا این دارو را مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. این دارو را به دیگران ندهید حتی اگر علائم مشابه شما را داشته باشند. اگر پزشک آنها را تجویز نکرده باشد، مصرف این دارو برای افراد مضر است.

 

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

آیا مصرف مودافینیل و لاغری باهم مرتبط هستند؟

بله مصرف این دارو باعث سرکوبی اشتها و در نهایت لاغری می‌شود.

عوارض مودافینیل چیست؟

تاری دید، گیجی، غش، افسردگی، گلودرد، تنگی نفس، مشکلات حافظه و....

آیا مودافینیل برای قلب بی خطر است؟

در صورت داشتن هر نوع بیماری قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و آریتمی، مصرف این دارو توصیه نمی شود.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK531476/
  2. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/modafinil-oral-route/proper-use/drg-20064870
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2654794/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2696807/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16035049/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.