جنسی

بهترین زمان برای مصرف قرص اورژانسی + عوارض آن

بهترین زمان برای مصرف قرص اورژانسی + عوارض آن

قرص اورژانسی

یکی از مهم ترین مسائل که زنان باید از آن آگاهی کامل داشته باشند روش های جلوگیری از بارداری و مصرف قرص ضد بارداری برای جلوگیری از حاملگی است. اما  نمی توان تمامی روش ها را کاملا کاربردی و مناسب برای تمامی افراد دانست و تنها دانستن به یک مورد اکتفا کرد. یکی از راه هایی که معمولا برای پیشگیری از بارداری ناخواسته صورت می گیرد مصرف قرص اورژانسی است. کار اصلی این دارو به زبان ساده، بالا بردن سطح هورمون‌های زنانه برای جلوگیری از انعقاد نطفه در زنان است. ازپزشک همیشه توصیه می کند تا برای مصرف هرگونه دارو و قرص پیشگیری از بارداری از دکتر زنان مشاوره بگیرید. ما در این مطلب از سری مقالات ازپزشک به قرص اورژانسی ضد بارداری و قرص اورژانسی بارداری اشاره خواهیم کرد. چرا که لازم است تا درباره اورژانسی به عنوان یکی از  شناخته شده‌ترین قرص‌های جلوگیری، بیشتر بدانید.

 

قرص اورژانسی

قرص اورژانسی تخمک‌گذاری را به تعویق انداخته و از بارداری پیشگیری می‌کند. بر خلاف تصور عموم، مصرف اورژانسی راه حلی فوری برای پیشگیری از بارداری نیست. برای مصرف آن باید دستور پزشک به همراه زمانبندی‌های ویژه وجود داشته باشد اما در داروخانه‌ها فروخته می‌شود. قرص‌های لوونورژسترول از رایج‌ترین قرص اورژانسی برای جلوگیری از بارداری از نوع هورمونی هستند. این قرص‌ها به عنوان پرمصرف‌ترین داروی اورژانسی برای جلوگیری از بارداری شناخته می‌شود. قرص اورژانسی ضد بارداری در واقع به دو طریق از بارداری جلوگیری می‌کند:

  1. از آزاد شدن تخمک جلوگیری می‌کند.
  2. مانع قرار گرفتن تخمک بارور شده در رحم می‌شود.

از دیگر قرص اورژانسی ضد بارداری می‌توان به اولی‌ پیریستال و ال دی اشاره کرد. به اولی‌ پیریستال، قرص‌های پیشگیری اضطراری هم گفته می شود و تنها با نسخه امکان خرید آن وجود دارد. اما قوص ال دی را می‌توان بدون تجویز پزشک از هر داروخانه ای خریداری کرد.

 

قرص اورژانسی بارداری

قرص اورژانسی بارداری

 

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی

قرص اورژانسی ضد بارداری از آزاد شدن تخمک یا قرار گرفتن تخمک بارور شده در رحم جلوگیری می‌کند. بنابراین لازم است تا قرص اورژانسی پیش از هردوی این مراحل توسط زنان مصرف شود. از نظر متخصصان، قرص اورژانسی باید در سریع‌ترین زمان ممکن پس از رابطه جنسی بدون وسایل پیشگیری مصرف شود. اما در تحقیقاتی نشان داده است که مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری در ۷۲ ساعت اول پس از رابطه جنسی، موفقیت بالایی را در پیشگیری از بارداری به دنبال دارد. باید بدانید مصرف قرص اورژانسی در دوران شیردهی ممنوع نیست. اما به دلیل هورمونی بودن قرص‌ها، امکان انتقال هورمون‌ها به شیر مادر و بدن نوزاد وجود دارد. اما خطری سلامت نوزاد را تهدید نمی‌کند. البته توصیه می‌شود تا ۱ هفته بعد از مصرف قرص به فرزند خود شیر ندهید. با اینحال بهتر است قبل از مصرف این قرص‌ها با پزشک خود مشورت کنید و ویزیت دکتر زنان بگیرید.

 

قرص اورژانسی بارداری

قرص اورژانسی بارداری  با توجه به میزان و مصرف ممکن است برای برخی مناسب و برای برخی دیگر نامناسب باشد. پس بهتر است با انواع قرص ضد بارداری قبل از خرید آشنا شوید تا بتوانید یکی از بهتری آنها را برای جلوگیری از بارداری خود انتخاب کنید:

  1. قرص ضد بارداری به صورت ترکیبی که حاوی استروژن و پروژسترون مصنوعی هستند.
  2. قرص‌های مونوفازیک که در دوره‌های یک ماهه استفاده شده و هر قرص ضد بارداری مونوفازیک دوز یکسانی از هورمون دارد. زنان با خوردن قرص پریود می‌شوند.
  3. قرص‌های چند فازی که در چرخه‌های یک ماهه استفاده می‌شوند و سطح متفاوتی از هورمون‌ها را در طول دوره فراهم می‌کنند.
  4. قرص‌هایی با دوره‌های طولانی که از این قرص‌ها در چرخه‌های ۱۳ هفته‌ای استفاده می‌شود. به این صورت که زنان به مدت ۱۲ هفته قرص‌های فعال و در هفته آخر چرخه، قرص‌‌های غیر فعال را مصرف کرده و پریود می‌‌شوند.

    بیشتر بخوانید: عکس بارداری خارج از رحم

  5. قرص های حاوی پروژسترون که تمام دوزهای موجود در ورقه قرص ‌های پروژسترونی، در چرخه فعال بوده و هیچ قرص غیر فعالی وجود ندارد، بنابراین ممکن است هنگام مصرف قرص ‌های پروژسترون پریود شوید.
  6. قرص‌های ضد بارداری LD با دوز کم که در دو مدل ترکیبی و پروژسترونی عرضه شده و تفاوت این قرص‌ ها در میزان دوز قرص آنهاست. بسیار مهم است بدانید کم بودن دوز قرص ضد بارداری، احتمال عوارض جانبی جدی را کاهش می ‌دهد.
  7. قرص ‌های ضد بارداری اورژانسی که از این قرص ها تنها در شرایط اضطراری استفاده می شود . قرص اورژانسی یک روش پیشگیری از بارداری نیست بلکه زمانی که فکر می ‌کنید روش جلوگیری از بارداری دائمی‌ شما ممکن است جواب ندهد، باید از آن استفاده کنید.

 

قرص اورژانسی ضد بارداری

قرص اورژانسی ضد بارداری

 

طریقه مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری

طریقه مصرف انواع قرص اورژانسی ضد بارداری متفاوت است. اما مصرف این قرص‌ها باید در فاصله ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی با آب فراوان مصرف شود. چنانچه پس از مصرف دچار خونریزی غیر عادی شدید، از دکتر زنان مشاوره بگیرید. همچنین برای اطمینان از عملکرد این قرص، باید ۳ هفته پس از مصرف، توسط دکتر زنان معاینه شوید. شاید تشخیص نیاز به استفاده از قرص اورژانسی ضد بارداری برعهده شما باشد، اما باید در این شرایط حتما از قرص استفاده کنید:

  1. اگر از هیچ وسیله پیشگیری استفاده نکرده‌ باشید
  2. اگر کاندوم در حین رابطه پاره شود
  3. اگر دیافراگ پیشگیری از بارداری از جای خود خارج شود
  4. اگر حداقل ۲ تا ۳ قرص پیشگیری از بارداری قبلی خود را فراموش کرده باشید
  5. اگر احساس کردید که وسیله پیشگیری از بارداری شما به خوبی نکرده است
  6. اگر مجبور به رابطه جنسی ناخواسته شده‌ باشید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض قرص اورژانسی

قرص پیشگیری از بارداری هم مانند سایر قرص‌ها می تواند عوارض داشته باشد. برای جلوگیری از عوارض پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خواب از آن مصرف کنید. با مصرف قرص قبل از خواب می‌توانید تا حد زیادی از عوارض پیشگیری کنید. در افرادی که به‌تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند، استفاده از این قرص می‌تواند باعث ترمبوآمبولیسم شود. به همین دلیل باید از چند هفته قبل از عمل جراحی استفاده از این دارو را متوقف کنند. مصرف یک دوره‌ای قرص، عوارض ندارد اما در طولانی مدت باید زیر نظر پزشک مصرف شود. با این حال از عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آکنه
  • سینه‌های دردناک یا متورم
  • افزایش رشد موهای زائد
  • سردرد خفیف
  • افزایش وزن
  • حالت تهوع
  • افزایش احتمالی ابتلا به بیماری‌های صفراوی
  • لکه بینی بین پریود
  • تغییرات خلق‌وخوی
  • مشکلات کبدی
  • فشار خون بالا

 

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.