روانشناسی

تشخیص انحراف جنسی و درمان آن

تشخیص انحراف جنسی و درمان آن

انحراف جنسی

انحراف جنسی و آنچه به عنوان انحرافات جنسی تعریف می شود از نظر فرهنگی و تاریخی خاص است. این مفهوم به رفتارهایی اشاره دارد که در آن افراد به دنبال ارضای شهوانی از طریق وسایلی هستند که برای اکثر افراد یا افراد تأثیرگذار در جامعه عجیب، متفاوت یا غیرقابل قبول تلقی می شوند. مانند بسیاری از اشکال انحراف، انحراف جنسی چیزی است که توسط افراد با پیشینه‌ها، عقاید، اخلاقیات و مکان‌های مختلف به طور متفاوتی تعریف می‌شود. با این حال چنین انحرافاتی نیز ایده‌ای است که اکثر افراد دیدگاه‌های بسیار قوی درباره آن دارند و به شیوه‌های انگ و طردکننده واکنش نشان  میدهند. قصد ما در این مطلب تشخیص انحراف جنسی و درمان آن است.

انحراف جنسی چیست؟

انحراف جنسی به هر شکلی از رفتار جنسی اطلاق می شود که از هنجارهای اجتماعی و انتظارات یک فرهنگ یا جامعه خاص منحرف شود. این اختلال می تواند شامل طیف وسیعی از رفتارها مانند نمایش گرایی، فضول گرایی، سادیسم جنسی، پدوفیلیا و حیوان گرایی باشد.

توجه به این نکته ضروری است که همه اشکال انحرافات جنسی غیرقانونی یا مضر نیستند. برخی از افراد ممکن است در ترجیحات جنسی غیر متعارفی داشته باشند که به خود یا دیگران آسیبی نمی رساند. با این حال زمانی که این اختلال شامل رفتار غیر توافقی یا مضر باشد می تواند عواقب جدی هم برای فرد و هم برای جامعه به عنوان یک کل داشته باشد. اگر شما یا شخصی که می شناسید با رفتارهای جنسی مضر دست و پنجه نرم می کند بسیار مهم است که به دنبال کمک حرفه ای باشید.

 

انحرافات جنسی

انحرافات جنسی

 

انواع انحراف جنسی

انواع مختلفی از این انحراف وجود دارد که هر کدام مجموعه ای از ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. به عنوان مثال:

 

نمایشگاه گرایی:

شامل تمایل به نشان دادن اندام تناسلی خود به غریبه ها یا افراد بی خبر است.

 

پیشنهاد مقاله: حل مشکلات جنسی و زناشویی

فضول گرایی

شامل میل به تماشای فعالیت های جنسی دیگران است.

 

سادیسم جنسی

اغلب با تمایل به ایجاد درد یا تحقیر در طول برخوردهای جنسی مرتبط است.

 

پدوفیلی

شامل کشش جنسی برای کودکان است.

 

حیوان گرایی

در حالی که حیوان گرایی شامل فعالیت جنسی با حیوانات است.

فتیشیسم

شامل کشش جنسی به اشیاء یا اعضای بدن غیر انسانی است. این می تواند شامل هر چیزی از پا تا لباس چرمی و بادکنک باشد.

 

مازوخیسم جنسی

برخی از افراد ممکن است درگیر مازوخیسم جنسی شوند: که شامل تمایل به تجربه درد یا تحقیر در طول برخوردهای جنسی است.

توجه به این نکته ضروری است که همه افرادی که این رفتارها را انجام می دهند منحرف یا دارای اختلال روانی نیستند. با این حال زمانی که این رفتارها اجباری می شوند یا در عملکرد روزانه اختلال ایجاد می کنند ممکن است نیاز به کمک حرفه ای باشد. گزینه های درمانی ممکن است شامل درمان، دارو یا ترکیبی از هر دو باشد.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

علت انحراف جنسی

هیچ دلیل واحدی برای انحراف جنسی وجود ندارد و مطالعات نشان داده اند که این وضعیت اغلب تحت تأثیر ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و روانی است.  عدم تعادل ژنتیکی و هورمونی ممکن است در برخی از اشکال این انحرافات نقش داشته باشد و همچنین تجارب آسیب‌زا مانند سوء استفاده جنسی یا بی‌توجهی در دوران کودکی نیز ممکن است در چنین رفتارهایی نقش داشته باشد. فرهنگ و هنجارهای اجتماعی می تواند بر رفتارهای انحرافی جنسی تأثیر بگذارد. یکی دیگر از عواملی که به این انحرافات دامن میزنند ویژگی های شخصیتی افراد است.

افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی خاص، مانند اختلال شخصیت مرزی یا اختلال شخصیت خودشیفته، ممکن است بیشتر درگیر رفتارهای انحرافی جنسی باشند. علاوه بر این، سوء مصرف مواد و اعتیاد نیز با افزایش خطر انحراف جنسی مرتبط است.

توجه به این نکته مهم است که همه افرادی که عوامل خطر ژنتیکی، محیطی یا روانی را تجربه می‌کنند دچار رفتار انحرافی جنسی نمی‌شوند. برای افرادی که این اختلال را تجربه می کنند بسیار مهم است که برای رسیدگی و مدیریت رفتارهای خود به دنبال کمک حرفه ای باشند.

 

انواع انحراف جنسی

انواع انحراف جنسی

 

درمان انحراف جنسی

درمان رفتارهای انحرافی جنسی معمولاً شامل درمان، دارو و سایر مداخلات طراحی شده برای کمک به افراد برای مدیریت میل جنسی خود و رسیدگی به مسائل اساسی است که به رفتارهای انحرافی آنها کمک می کند:

 

درمان شناختی-رفتاری

اغلب برای رسیدگی به مسائل روانی و عاطفی زمینه ای که به این انخرافات کمک می کند استفاده می شود.

 

پیشنهاد ویژه: 7 پوزیشن رابطه جنسی برای کاهش درد و خونریزی هنگام نزدیکی

دارو درمانی

داروهایی مانند آنتی آندروژن‌ها و تثبیت‌کننده‌های خلقی را می‌توان برای کمک به مدیریت میل‌های جنسی و کاهش خطر اثرگذاری بر این میل‌ها توسط متخصص عمومی تجویز کرد. علاوه بر درمان و دارو گزینه های درمانی دیگری نیز برای افراد مبتلا به انحراف جنسی وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها

 

گروه درمانی

می‌تواند محیطی حمایتی برای افراد فراهم کند تا تجربیات خود را به بحث بگذارند و از دیگرانی که درگیر مبارزات مشابهی هستند، بیاموزند. گزینه دیگر مداخلات رفتاری است که می تواند به افراد کمک کند تا مهارت ها و استراتژی های جدید مقابله ای را برای مدیریت میل های جنسی خود بیاموزند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که درمان انحرافات جنسی یک رویکرد یکسان نیست. برنامه درمانی هر فرد باید متناسب با نیازها و شرایط خاص او باشد. علاوه بر این درمان ممکن است یک فرآیند طولانی مدت باشد و افراد ممکن است برای حفظ پیشرفت و جلوگیری از عود نیاز به حمایت و مراقبت مداوم داشته باشند.

 

سخن پایانی

انحراف جنسی یک وضعیت پیچیده و حساس است که نیاز به درک جامعی از روانشناسی، علوم اعصاب، ژنتیک، تروما و فرهنگ دارد. اثرات این انحراف  می تواند هم بر فرد و هم بر جامعه عمیق باشد و کمک و حمایت حرفه ای بسیار مهم است. درک علل زمینه‌ای رفتار انحرافی جنسی و ارائه درمان و حمایت مؤثر می‌تواند به بهبودی افراد، ایجاد روابط سالم‌تر و داشتن زندگی رضایت‌بخش کمک کند.

توجه به این نکته ضروری است که انحرافات جنسی همیشه نتیجه یک اختلال یا بیماری روانی نیست. برخی از افراد ممکن است به دلیل ترجیحات شخصی یا هنجارهای فرهنگی دست به رفتارهای انحرافی جنسی بزنند. با این حال هنوز مهم است که اطمینان حاصل شود که تمام رفتارهای جنسی توافقی است و به دیگران آسیب نمی رساند.

علاوه بر این پرداختن به ننگ و شرم مرتبط با رفتار انحرافی جنسی ضروری است. بسیاری از افراد ممکن است از رفتار خود احساس انزوا و شرم کنند که می تواند مانع از کمک گرفتن آنها شود. با ایجاد یک محیط امن و بدون قضاوت افراد می توانند در بحث درباره تجربیات خود و دریافت حمایت مورد نیاز احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم کریمی

مریم کریمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر ناهید زرگرانی

ناهید زرگرانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر معصومه اساسه

معصومه اساسه

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مرجان معاونی

مرجان معاونی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J070v12n03_03
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12839888/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1409028/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12834034/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1143599/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.