روانشناسی

راهکارهای افزایش سریع سروتونین چیست؟

راهکارهای افزایش سریع سروتونین چیست؟

افزایش سریع سروتونین

سروتونین یک ماده شیمیایی است که پیام ها را بین سلول های عصبی در مغز و سراسر بدن شما حمل می کند. سروتونین نقش کلیدی در عملکردهای بدن مانند خلق و خو، مشکلات خواب، هضم، حالت تهوع، بهبود زخم، سلامت استخوان، لخته شدن خون و میل جنسی دارد. سطح سروتونین خیلی کم یا زیاد می تواند باعث مشکلات جسمی و روانی شود. بعضی از مواد غذایی ها و مکمل ها باعث افزایش سریع سروتونین میشود. سروتونین در مغز پیام های شیمیایی را ارسال می کند که مرکز پاداش مغز را تحریک می کند.

انجام این کار باعث افزایش احساس شادی و رفاه و در عین حال بهبود عملکردهای شناختی مانند حافظه و توجه می شود. حتما برای شما هم جواب این سوال که راهکارهای افزایش سریع سروتونین چیست؟ میتواند جالب باشد. در ادامه به پاسخ این سوال میپردازیم.

 

افزایش سروتونین و دوپامین

برای افزایش سطح سروتونین چه کنم؟ راه های افزایش سطح سروتونین عبارتند از:

  1. مصرف بیشتر غذاهای حاوی تریپتوفان
  2. دریافت نور خورشید بیشتر
  3. مصرف برخی مکمل ها
  4. بیشتر ورزش کنید و سطح استرس خود را کاهش دهید.

 

سروتونین در مغز

سروتونین در مغز

 

بهترین قرص برای افزایش سروتونین

برخی از رایج‌ترین داروهایی که باعث افزایش سریع سروتونین میشوند عبارتند از:

  • چندین کلاس مختلف از داروهای ضد افسردگی، بازجذب و بازیافت سروتونین را مسدود می‌کنند و اجازه می‌دهند مقدار بیشتری در مغز باقی بماند.
  • داروهایی که به این روش عمل می‌کنند، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (به عنوان مثال، پاروکستین Paxil).
  • مهارکننده‌های بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (به عنوان مثال، ونلافاکسین Effexor).
  • ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای (به عنوان مثال، آمی‌تریپتیلین Elavil) هستند.
  • نوع دیگری از داروهای ضد افسردگی، مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (به عنوان مثال، فنلزین Nardil) آنزیمی را که سروتونین را تجزیه می کند، مسدود می کند.
  • بسیاری از داروهای دیگر که برای بسیاری از شرایط پزشکی مصرف می‌شوند باعث افزایش سریع سروتونین میشوند. برخی از این داروها شامل خانواده داروهای سردرد تریپتان، مسکن های اپیوئیدی، سرکوب کننده های سرفه حاوی دکسترومتورفان و داروهای ضد تهوع هستند.

 

پیشنهاد مقاله: معرفی انواع قرص آرامبخش قوی برای آرامش اعصاب

ویتامین افزایش سروتونین

5-HTP یک مکمل غذایی است که برای کمک به افزایش سطح سروتونین در مغز استفاده می شود. با توجه به MedlinePlus ، 5-HTP احتمالا برای افسردگی موثر است و ممکن است مانند برخی از داروهای ضد افسردگی موثر باشد. 5-HTP دارای برخی عوارض جانبی است بنابراین اگر قصد مصرف آن را دارید مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر است و با هیچ دارو یا مکمل دیگری که ممکن است مصرف می کنید تداخل نداشته باشد. .

دو مکمل رایج دیگر که برای سروتونین استفاده می شوند عبارتند از خار مریم و قرص های اسیدهای چرب امگا 3.

 

مکمل غذایی و گیاهی افزایش سریع سروتنین

چندین مکمل غذایی و گیاهی نیز باعث افزایش سریع سروتنین میشود. این ها شامل:

  • مکمل غذایی: تریپتوفان، پروبیوتیک ها و SAMe.
  • مکمل‌های گیاهی: این مکمل‌ها می‌توانند شامل جینسینگ، ، غلات و جوز هندی باشند

 

غذاهایی برای افزایش سریع سروتونین

بسیاری از غذاها به طور طبیعی حاوی تریپتوفان هستند، اسید آمینه ای که سروتونین از آن ساخته می شود. می توانید با خوردن غذاهای حاوی تریپتوفان، سطح سروتونین خود را افزایش دهید، مانند:

  • ماهی سالمون
  • تخم مرغ
  • پنیر
  • بوقلمون
  • توفو
  • آناناس
  • آجیل، جو و دانه ها

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان ارتباط با دکتر مشاوره روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سروتونین چیست؟

سروتونین نقش های مختلفی در بدن شما ایفا می کند از جمله بر یادگیری، حافظه، شادی و همچنین تنظیم دمای بدن، خواب، رفتار جنسی و گرسنگی. تصور می شود کمبود سروتونین کافی در افسردگی ، اضطراب ، شیدایی و سایر شرایط سلامتی نقش دارد. بیشتر سروتونین موجود در بدن شما در روده شما است. حدود 90 درصد سروتونین در سلول های پوششی دستگاه گوارش شما یافت می شود. در گردش خون آزاد می شود و توسط پلاکت ها جذب می شود. فقط حدود 10 درصد در مغز شما تولید می شود.

سروتونین از اسید آمینه ضروری تریپتوفان ساخته می شود. یک اسید آمینه ضروری به این معنی است که بدن شما نمی تواند آن را بسازد. افزایش سریع سروتونین باید از غذاهایی که می خورید به دست آید.

 

علائم کمبود سروتونین؟

سطوح پایین سروتونین ممکن است با بسیاری از شرایط سلامتی مرتبط باشد از جمله:

 

افزایش سطح سروتونین

افزایش سطح سروتونین

 

چه چیزی می تواند باعث کاهش سطح سروتونین شود؟

سطح پایین سروتونین معمولا بیش از یک علت دارد. سطح سروتونین پایین است زیرا:

  1. بدن شما سروتونین کافی تولید نمی کند.
  2. بدن شما به طور موثر از سروتونین استفاده نمی کند. اگر گیرنده های سروتونین کافی نداشته باشید یا گیرنده ها آنطور که باید کار نکنند ممکن است این اتفاق بیفتد.

 

دشمن سروتونین

امروزه بسیاری از غذاها سرشار از چربی های ترانس هستند، مانند چیپس سیب زمینی و فست فود که التهاب زا هستند و با کاهش سطح سروتونین مرتبط هستند. علاوه بر این، مصرف الکل می تواند بر نحوه تولید سروتونین توسط مغز تأثیر منفی بگذارد و بر سطح سروتونین تأثیر بگذارد. پرهیز از مصرف مواد مخدر و الکل می تواند به فرد کمک کند تا سطح خود را دوباره متعادل کند.

 

پیشنهاد ویژه: تاثیر قرص کلونازپام برای رفع اضطراب و بی خوابی

تفاوت بین دوپامین و سروتونین چیست؟

دوپامین و سروتونین هر دو انتقال دهنده های عصبی هستند. این بدان معنی است که آنها حامل پیام های شیمیایی بین سلول های عصبی در مغز و همچنین به و از سایر مناطق بدن شما هستند. هر دو نیز به عنوان “هورمون های شادی” در نظر گرفته می شوند، زیرا هر دو نقشی در خلق و خوی مثبت و احساسات دارند. سروتونین با شادی، تمرکز و آرامش مرتبط است. دوپامین با پاداش و انگیزه همراه است. دوپامین و سروتونین همچنین در برخی از بیماری‌های روانی از جمله افسردگی و اختلالات خلقی نقش دارند.

دوپامین و سروتونین نیز عملکردهای مشخصی دارند. دوپامین حرکات و هماهنگی بدن را کنترل می کند. سروتونین به تنظیم عملکردهای گوارشی از جمله عملکرد روده و اشتها کمک می کند

 

سخن پایانی

سروتونین نقش کلیدی در عملکردهای بدن مانند خلق و خو، خواب، اشتها، اضطراب، گوارش، لخته شدن خون و میل جنسی دارد. اگر وضعیت سلامتی دارید که بر سروتونین تأثیر می گذارد یا تحت تأثیر سروتونین قرار می گیرد، آنچه را که باید در مورد سروتونین بدانید از پزشک خود بپرسید. برای جلوگیری از نوسان در سطح سروتونین بدن و کاهش احتمال تداخلات دارویی، مصرف داروهای خود را قطع نکنید، دوز مصرفی خود را تغییر ندهید یا مکمل های غذایی یا گیاهی را بدون مشورت با پزشک متخصص عمومی خود قطع نکنید.

 

سوالات متداول

بهترین قرص برای افزایش سروتونین کدام است؟

داروهای ضد افسردگی، مهار کننده های باز جذب سروتونین، مهار کننده های مونوآمین اکسیداز و....

علائم کمبود سروتونین چیست؟

مشکلات خواب، مشکلات گوارش، مشکلات خلقی و افسردگی و.....

ویتامین افزایش سروتونین چیست؟

5HTp, Medline plus, قرص امگا ۳و ....

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2077351/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15249991/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11191371/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15572180/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.