اخبار سلامت

برای آفتاب گرفتن از چه روغنی استفاده کنیم؟

برای آفتاب گرفتن از چه روغنی استفاده کنیم؟

آفتاب گرفتن

با وجود توصیه های فراوان درمورد استفاده از ضدآفتاب حتی در روزهای ابری و در زمستان، باور اینکه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، البته در دوزهای کم، می تواند مفید باشد، سخت است. آفتاب گرفتن، که نشستن یا دراز کشیدن زیر نور خورشید، گاهی به قصد برنزه کردن است، اگر به درستی انجام شود، ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد. مطمئناً تفاوت عمده‌ای بین 10 دقیقه بیرون رفتن بدون ضد آفتاب و گذراندن منظم وقت روی تخت برنزه وجود دارد. خطرات قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید به خوبی مستند شده است. گذراندن زمان در زیر نور خورشید بدون ضدآفتاب یکی از علل ملانوم در کنار سایر مشکلات پوستی است.

با این حال نور خورشید، کلسترول را در بدن به ویتامین D تبدیل می کند و تحقیقات نشان می دهد که دوزهای بالای ویتامین D به جلوگیری از بسیاری بیماری ها کمک می‌نماید.

 

روغن برنز کننده

روغن برنزه محصول محبوبی است که توسط بسیاری از افراد برای برنزه شدن عمیق و یکنواخت در هنگام آفتاب گرفتن استفاده می شود. بهترین روغن های برنزه کننده، برای مرطوب کردن و محافظت از پوست و در عین حال افزایش فرآیند برنزه شدن طراحی شده اند. هنگام انتخاب روغن برنز کننده، توجه به عواملی مانند سطح SPF، مواد تشکیل دهنده و نوع پوست ضروری است. سطح SPF فاکتوری ضروری است که باید هنگام انتخاب روغن برنزه در نظر گرفت. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و آسیب پوست یا خارش پوست، انتخاب روغنی با حفاظت SPF کافی مهم است. علاوه بر این، بسیار مهم است که مواد موجود در روغن برنز کننده برای نوع پوست شما ایمن و موثر باشند.

 

روغن برنز کننده

روغن برنز کننده

 

بهترین روغن برای آفتاب گرفتن، نوعی است که با مواد مغذی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان، جوجوبا، آووکادو یا آلوئه ورا فرموله شده‌ باشد. این مواد به مرطوب کردن و تسکین پوست کمک می کنند و در عین حال برنزه شدن یکنواخت و طولانی مدت را در پوست تسهیل می‌نمایند.

 

حقایق و خطرات برنزه شدن

  • از اولین دقایق برنزه شدن، آسیب پوست شروع می شود. با هر بار برنزه کردن، آسیب بیشتر می‌شود و جهش‌های ژنتیکی بیشتر و خطرات بالاتر ایجاد می‌کند.
  • تخت های برنزه جایگزین ایمنی برای نور خورشید نیستند. آنها خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند.
  • برنزه کردن به همه انواع پوست آسیب می رساند و باعث آسیب DNA می شود که می تواند منجر به پیری زودرس و سرطان پوست گردد.
  • با رعایت ایمنی در برابر نور خورشید می توان به راحتی احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش داد.

 

پیشنهاد مقاله: کرم ضد آفتاب و معرفی انواع آن با پزشک متخصص پوست

روغن برنز کننده چه می کند؟

هنگامی که اولین پرتوهای خورشید تابستان شروع به تابیدن می کنند، اغلب هدف بسیاری از افراد برنزه شدن کامل است. دستیابی به این درخشش می تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد و کمک کند تا احساس شادی بیشتری در پوست ایجاد گردد. با افزایش محبوبیت ظاهر آفتاب‌ گرفته، جای تعجب نیست که تعداد زیادی روغن برنز کننده در حال حاضر در بازار وجود دارد. علیرغم اینکه خرید محصولی که ادعا می کند برنزه شدن سریع و ماندگاری دارد چقدر آسان است، درک نحوه عملکرد این روغن ها و اقدامات احتیاطی و ایمنی که باید در نظر گرفته شوند بسیار مهم است.

 

روغن برنزه چگونه کار می کند؟

خرید روغن برای آفتاب گرفتن در سال های اخیر افزایش یافته است. این روغن‌ها می‌توانند “برنزه شدن سریع‌تری” ارائه دهند زیرا بدن را برای تولید ملانین بیشتر تحریک می‌کنند. هنگامی که این روغن ها روی پوست بمالیم، ملانوسیت ها را فعال می کنند و باعث می شوند که ملانین با سرعت بیشتری تولید گردد. هرچه میزان ملانین پوست بیشتر باشد، بدن راحت‌تر برنزه می‌شود.

برای اطمینان از دریافت بهترین نتایج از استفاده از روغن برنزه، چند قدم ساده وجود دارد که می‌توانید انجام دهید:

  • اطمینان حاصل کنید که روغن را به تمام بدن خود بمالید تا برنزه شدن یکنواخت صورت گیرد.
  • اجازه دهید روغن برنزه جذب پوست شود تا پوست شما را هیدراته نگه دارند و مواد مغذی را به آن برسانند.
  • هر 2 تا 4 ساعت یک بار ( یا در صورت تماس با آب، بیشتر) روغن را تجدید نمایید.
  • اگر روغن برنز کننده شما دارای SPF محافظت کننده در برابر نور خورشید نیست، ابتدا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

هر روغنی که SPF نداشته باشد در برابر آسیب آفتاب گرفتن و خطر بروز سرطان محافظت ایجاد نمی‌کند. اگر قصد برنزه کردن دارید و نمی خواهید ضد آفتاب بزنید، بهتر است روغن برنز کننده با مقدار مناسبی SPF (حداقل بالای 30) استفاده نمایید.

 

فواید روغن برنز کننده

طیف گسترده ای از روغن‌ها از برندهای مختلف برای آفتاب گرفتن موجود است. مهم است که به دنبال محصولی باشید که پوست شما را سالم و شاداب نگه دارد. بسیاری از روغن های برنزه کننده به مرطوب کردن پوست کمک می کنند، که این خاصیت زیر نور خورشید بسیار مهم است. این روغن ها به ویژه برای افرادی که پوست خشک دارند مفید هستند زیرا به بهبود ظاهر و احساس پوست کمک می‌نمایند.

به عنوان مثال روغن برنز کننده حاوی روغن نارگیل برای صاف کردن و نرم کردن پوست عالی است. علاوه بر این، پوست شما در هنگام برنزه شدن به روغن های حاوی ویتامین ها و مواد مغذی ضروری نیاز دارد. روغن های برنزه کننده خوب همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به کاهش تاثیر اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست کمک می کنند و در عین حال شما را قادر می سازند تا درخششی سریع و موثر را به دست آورید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

خطرات روغن برنزه

ایمنی همیشه باید در اولویت باشد زیرا برای آفتاب گرفتن باید زیر نور خورشید باشید. روغن های برنزه کننده دارای فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید (SPF) اندکی هستند که میزان جذب اشعه UV را افزایش می دهد. علیرغم ظاهر زیبای پوست که از نشستن زیر نور خورشید به دست می‌آورید، مهم است به یاد داشته باشید که اشعه ماوراء بنفش می تواند مضر باشد و ممکن است منجر به عوارض گوناگون شود، مانند:

بنابراین، بسیار مهم است که زمان برنزه کردن را در مقابل نور خورشید محدود کنید. سعی کنید در ساعات اوج اشعه ماوراء بنفش یعنی 11 صبح تا 3 بعدازظهر به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. علاوه بر این، بعد از گذشت 2-3 ساعت، دیگر ملانین نمی تواند از نظر فیزیکی ایجاد شود. در این حالت توصیه می شود که آفتاب گرفتن را متوقف کرده یا حداقل مقداری به پوست خود استراحت دهید.

 

بهترین روغن برای آفتاب گرفتن

بهترین روغن برای آفتاب گرفتن

 

دستور العمل های خود برنزه کننده

راه‌هایی برای ترکیب روغن زیتون با سایر مواد برای ایجاد ظاهری برنزه بدون خطر آسیب آفتاب گرفتن وجود دارد، شامل:

 

محلول آب هویج، ید و روغن زیتون

  • 5 قطره ید
  • 1 قاشق چایخوری آب هویج
  • 5 اونس معادل 142 گرم روغن زیتون

همه مواد را با هم مخلوط کنید تا لوسیون درست شود. سپس آن روی پوست خود بمالید و اجازه دهید کاملا خیس بخورد.

 

پیشنهاد ویژه: درمان آفتاب سوختگی کودکان با ویزیت آنلاین متخصص اطفال

محلول روغن زیتون و آب لیمو

  • آب لیمو
  • روغن زیتون

به میزان دلخواه مواد را به نسبت 1 به 1 با هم مخلوط کنید. روی پوست خود بمالید و اجازه دهید خیس بخورد. آب لیمو می تواند به متعادل کردن رنگ پوست و ایجاد ظاهری برنزه کمک نماید. با این حال، در برخی از افراد، آب لیمو می تواند سبب فیتوفوتودرماتیت شود، که منجر به ایجاد تاول می‌گردد. همیشه قبل از استفاده از آب لیمو روی پوست خود یک تست کوچک انجام دهید. این محلول یکی از بهترین روغن ها برای آفتاب گرفتن است.

 

دانه قهوه و روغن زیتون

  • 1 فنجان دانه قهوه تازه
  • 1 فنجان روغن زیتون فرابکر

مواد را در یک کاسه با هم ترکیب کنید و بگذارید مخلوط به مدت 5 تا 10 دقیقه بماند. به آرامی مخلوط را برای چند دقیقه روی پوستتان بمالید و بگذارید به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پوست شما بماند سپس با آب گرم بشویید. می‌توانید دو تا سه بار در هفته برای درخشش برنزی و پوستی صاف و ابریشمی این کار را تکرار کنید. برای جلوگیری از لک شدن کف دست از دستکش پلاستیکی استفاده نمایید.

 

سوالات متداول

آیا روغن برنزه کننده از پوست محافظت می کند؟

روغن برنزه کننده معمولاً SPFی ندارد که آن را محافظت در برابر نور خورشید نامید. بیشتر روغن های برنزه کننده را با SPF 15 یا کمتر را خواهید یافت. این روغن ها از پوست محافظت نمی کنند، بلکه حتی می‌توانند پوست را در معرض بیشتر آسیب‌های خورشیدی قرار دهند.

چرا مردم هنگام آفتاب گرفتن روغن می زنند؟

روغن‌های برنزه‌کننده می‌توانند امکان برنزه شدن سریع‌تری ایجاد کنند زیرا بدن را برای تولید ملانین بیشتر تحریک می‌کنند.

کدام روغن محافظ طبیعی UV است؟

محققان دریافته اند که برخی از روغن های گیاهی حاوی ضد آفتاب طبیعی هستند. به عنوان مثال، روغن کنجد 30٪ در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاومت می کند، در حالی که روغن نارگیل، بادام زمینی، زیتون و پنبه دانه حدود 20٪ از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند.

برای برنزه کردن لوسیون بهتر است یا روغن ؟

لوسیون، با برنزه شدن خفیف یا بدون برنزه کردن، محافظت کلی تری را ارائه می دهد اما روغن، برنزه تیره‌تری ایجاد می‌کند.

آیا روغن نارگیل بهتر از روغن برنزه کننده است؟

در حالی که روغن نارگیل فواید متعددی برای پوست دارد، استفاده از آن برای برنزه شدن توصیه نمی‌شود. این روغن در برابر اشعه های مضر UV خورشید مقداری محافظت ایجاد می‌کند، اما برای جلوگیری از آفتاب سوختگی یا آسیب های طولانی مدت به پوست کافی نیست.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/olive-oil-for-tanning
  2. https://hawaiian-tropic.co.uk/blogs/tips-and-tricks/what-does-tanning-oil-do-is-it-actually-bad-for-you
  3. https://www.healthline.com/health/sunbathing#tips-and-precautions
  4. https://www.skincancer.org/risk-factors/tanning/
  5. https://www.buoyhealth.com/blog/skincare/best-tanning-oil

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.