داروها

قرص مترونیدازول برای چیست؟ | فواید و عوارض

قرص مترونیدازول برای چیست؟ | فواید و عوارض

مترونيدازول چیست

در این چند سال اخیر، به دلیل بیماری همه گیر کرونا، مصرف قرص مترونیدازول به سرعت شایع شد. بیماران برای درمان با توجه به تجویز سایر مبتلایان به کرونا، قرص مترونیدازول از داروخانه‌ها تهیه می کردند. همچنان این دارو توسط  افراد تهیه می‌شود اما آیا می‌دانید قرص مترونیدازول چیست ؟ این قرص به جز درمان کرونا برای درمان چه بیماری‌هایی مفید است؟ آیا فروش قرص مترونیدازول بدون تجویز پزشک مجاز است و چه عوارض و فوایدی دارد؟ ما در این مطلب از مجله سلامتی به قرص مترونیدازول، فواید و عوارض آن اشاره خواهیم کرد. همچنین به اینکه مترونیدازول را در درمان چه بیماریهایی میتوان استفاده کرد بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید و به خواندن این مطلب از سری مقالات ادامه دهید. در صورت نیاز هم می‌توانید با مراجعه به اپلیکیشن، مشاوره آنلاین پزشکی دریافت کنید.

 

مترونیدازول چیست و چه کاربردی دارد؟

در جواب قرص مترونیدازول چیست، یک آنتی بیوتیک موثر بوده و برای از بین بردن باکتری‌های مختلف و عفونت‌های ناشی از زخم، جراحی، کرونا و… استفاده می شود. دسته دارویی مترونیدازول در شاخه آنتی بیوتیک‌های شناخته شده، نیتروایمیدازول نام دارد. این دسته، به آنتی بیوتیک‌هایی اشاره دارد که جلو رشد باکتری در بدن را می‌گیرند و باعث از بین رفتن آنها می‌شوند. باید بدانید که آنتی بیوتیک‌ها از جمله مترونیدازول، نقشی در درمان بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و… ندارند. اما در درمان عفونت‌های ناشی از کرونا، می‌توان از قرص مترونیدازول استفاده کرد. از مترونیدازول برای درمان عفونت‌های باکتریایی واژن، معده، روده، کبد، پوست، مفاصل، مغز، قلب و دستگاه تنفسی استفاده می‌شود. همچنین مترونیدازول موضعی به شکل کرم و ژل هم وجود دارد که برای درمان روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژل واژینال مترونیدازول هم موجود است و برای درمان عفونت‌های باکتریایی واژن استفاده می‌شود.

 

قرص مترونیدازول چیست

قرص مترونیدازول چیست

 

مترونیدازول را در درمان چه بیماریهایی میتوان استفاده کرد؟

اثربخشی این دارو در کاهش سرعت رشد و جلوگیری از تکثیر باکتری ‌ها و انگل‌ ها مختلف است. یعنی می‌توان از قرص مترونیدازول در درمان تمام بیماری‌های باکتریایی و عفونی استفاده کرد. در صورتیکه بدن شما به این سطح از آنتی‌بیوتیک مقاوم نشده باشد، مترونیدازول می‌تواند یک قرص بی‌خطر و کم‌ضرر برای درمان باشد. تنها کاربرد مترونیدازول در هنگام درمان بیماری‌هایی مانند کرونا نیست. شما می‌توانید مترونیدازول را همراه با داروهای دیگر برای درمان زخم‌های روده و معده هم مصرف کنید.  در ادامه به اینکه مترونیدازول را در درمان چه بیماریهایی میتوان استفاده کرد اشاره خواهیم کرد:

  1. عفونت‌های مفصل
  2. عفونت‌های لگن
  3. التهاب واژن
  4. عفونت ادراری و عفونت ناحیه تناسلی
  5. عفونت‌های ناشی از رابطه جنسی و مقاربتی
  6. ژیاردیازیس (نوعی عفونت روده‌ای)
  7. آمیبیازیس (نوعی عفونت انگلی)
  8. عفونت‌های دندانپزشکی مانند آبسه، جراحی و …
  9. عفونت هلیکوباکتر پیلوری
  10. عفونت‌های پوستی

 

بیشتر بخوانید: کرونا و ویزیت متخصص ریه در منزل

 

عوارض جانبی مصرف داروی مترونیدازول

پزشک متخصص زمانی که فواید مصرف قرص مترونیدازول بیشتر از مضرات و عوارض قرص مترونیدازول باشد این قرص را تجویز می‌کند. با این حال از عوارض جانبی مصرف داروی مترونیدازول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • یبوست
  • اسهال
  • خارش پوست
  • تورم زبان
  • گلو درد

اگر هرکدام از این علائم را طولانی مدت تجربه کردید، مصرف قرص مترونیدازول را قطع کرده و ازپزشک کمک بگیرید. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن ازپزشک، در هر زمان و مکان از بهترین پزشکان مشاوره بگیرید و ویزیت شوید. زنان باردار، مادران شیرده یا زنانی که قصد بارداری دارند، برای مصرف قرص مترونیدازول باید با پزشک متخصص زنان و پزشک متخصص عفونی، مشورت کنند. در ضمن مصرف دارو ممکن است باعث از دست دادن هوشیاری، تاری دید و گیجی در شما شود. بنابراین بعد از مصرف قرص مترونیدازول، از رانندگی و انجام کارهای حساس به شدت پرهیز کنید.

 

عوارض قرص مترونیدازول

عوارض قرص مترونیدازول

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

طریقه مصرف داروی مترونیدازول و دوز مصرفی

طریقه مصرف داروی مترونیدازول و دوز مصرفی باید تنها زیر نظر پزشک عفونی انجام شود. برای افرادی که مشکل معده دارند، امکان مصرف قرص مترونیدازول با یک لیوان شیر هم ممکن است. باید بدانید که طریقه مصرف داروی مترونیدازول و دوز مصرفی آن را سن، جنس، نوع بیماری و شدت آن مشخص می‌کند. بنابراین به دنبال خوردن قرص مترونیدازول قوی‌تر برای درمان نباشید و زیر نظر پزشک از این قرص استفاده کنید. حداکثر تعداد مصرف داروی مترونیدازول ۳ بار در روز یعنی هر ۸ ساعت است. به همین دلیل نباید تعداد مصرف بیش از این میزان باشد چرا که می تواند عوارض زیادی داشته باشد.
قبل از تجویز قرص مترونیدازول توسط پزشک متخصص، حتما لیست داروهای مصرفی و حساسیت‌های دارویی‌تان را به پزشک بگویید. داروی مترونیدازول می‌تواند باعث بروز برخی تداخلات دارویی با سایر داروها و قرص‌ها شود. مصرف قرص‌های آنتی بیوتیک همراه با الکل ممنوع بوده و بسیار خطرناک است. از دیگر تداخلات دارویی قرص مترونیدازول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شربت سرفه
  • شربت سرماخوردگی
  • محصولات حاوی پروپیلن گلیکول
  • محلول لوپیناویر و ریتوناویر
  • لیتیوم

 

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر فرید سنگین آبادی

فرید سنگین آبادی

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر مهدی محمدپور

مهدی محمدپور

عمومی

تصویر دکتر محمد حسین یوسف زاده مولائی

محمد حسین یوسف زاده مولائی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر امیرحسین آژ

امیرحسین آژ

عمومی

تصویر دکتر نوشین خادم حقیقی

نوشین خادم حقیقی

عمومی

تصویر دکتر سمیه جراحی

سمیه جراحی

عمومی

تصویر دکتر سید میلاد سیدپور

سید میلاد سیدپور

عمومی

تصویر دکتر زهرا سادات نیک سرشت

زهرا سادات نیک سرشت

عمومی

تصویر دکتر شیوا طهماسبی

شیوا طهماسبی

عمومی

تصویر دکتر آرزو حیاتی مقدم

آرزو حیاتی مقدم

عمومی

تصویر دکتر الهام امانی

الهام امانی

عمومی

تصویر دکتر علیرضا غفوریان آقاحسن پور

علیرضا غفوریان آقاحسن پور

عمومی

تصویر دکتر نادر فتحی

نادر فتحی

عمومی

تصویر دکتر حدیثه شعبانپور

حدیثه شعبانپور

عمومی

تصویر دکتر سیده طیبه قاضوی

سیده طیبه قاضوی

عمومی

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.