اخبار سلامت

فواید برنج قھوه ای

فواید برنج قھوه ای

فواید برنج قھوه ای

برنج سفید تنها گونه برنج نبوده و أنواع مختلفی دارد که ممکن است با آنها آشنا نباشیم. ما ایرانی ها عمده برنجی که مصرف می کنیم برنج سفید است که این برنج هم أنواع گوناگونی از هندی، ایرانی مرغوب و … دارد. باید بدانید که کامل ترین نوع برنج از لحاظ ارزش غذایی برنج قهوه ای است که شاید با آن آشنایی نداشته باشید. در بیشتر کشورهای آسیایی از این نوع برنج به دلیل مواد مغذی که دارد استفاده می کنند. از این رو ما در این مطلب از سری مقالات ازپزشک به فواید برنج قھوه ای و همچنین خواص برنج قھوه‌ای کودکان اشاره خواهیم کرد. برای دریافت اطلاعات کافی این مطلب اخبار سلامت را تا انتها مطالعه کنید.

 

برنج قهوه ای چیست ؟

برنج قهوه ای با فرآوری خاصی نسبت به برنج سفید تولید شده و تمامی ویتامین ها و مواد مفید موجود در سبوس برنج به دانه ی آن منتقل شده اند.  رنگ دانه ی این برنج به خاطر انتقال این مواد به قهوه ای مایل به قرمز در آمده است و به همین دلیل به آن برنج قهوه ای می گویند. برای انتقال مواد مقوی موجود در پوسته سبوس برنج از بخار آب یا آب جوش استفاده می کنند، و به همین دلیل این محصول، یک برنج پیش پخته است.

 

برنج سفید و اکثر رقم های آن معمولا کیفیت پخت بالایی دارند اما برنج قهوه ای به دلیل اینکه یک برنج پیش پخته است کیفیت پخت بالایی مانند برنج های سفید ندارد. همچنین به دلیل داشتن پروتئین ها و مواد مغذی بالا ماندگاری کمتری دارد، و پس از پخت یک طعم و عطر خاص به خود می گیرد که شاید این عطر و طعم مورد پسند بعضی از افراد نباشد. اما مصرف برنج قهوه ای به صورت منظم می تواند برای بدن بسیار مفید باشد.

 

تفاوت برنج قهوه ای با برنج سفید

همانگونه که عنوان کردیم برنج قهوه ای از جنس همان برنج سفید است با این تفاوت که در برنج سفید ، لایه های بیرونی شالی بطور کامل برداشته شده اما در برنج قهوه ای فقط لایه اول آن برداشته می شود. برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید سرشار از آهن، روی، فسفر، منگنز، کلسیم، منیزیم، پتاسیم سلنیم، ویتامین های E ,B1 , B2 , B3 , B6 , K  است. به همین دلیل باعث می شود تا فواید برنج قھوه ای و خواص برنج قھوه ای به نسبت برنج سفید بیشتر باشد.

 

برنج قهوه ای منبع قوی از پروتئین بوده و مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی می افزاید. همچنین این نوع برنج اسیدهای چربی را که برای تندرستی لازم است فراهم می کند. برنج قهوه ای در واقع یک برنج سبوس دار است که می توان آن را جزء دسته غلات به حساب آورد. خواص برنج قھوه‌ای زیاد است و از جوانه آن نیز استفاده می کنند که این جوانه با قرار دادن این برنج در آب بعد از چند ساعت تهیه می شود.

 

خواص برنج قھوه‌ای کودکان

خواص برنج قھوه‌ای کودکان

 

درباره فواید برنج قھوه ای

اگر در در برنامه رژیمی خود برای کاهش وزن قرار دارید، می توانید برنج قهوه ای در برنامه غذایی داشته باشید. غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، ماکارونی و نان سفید فاقد فیبر و مواد مغذی غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای هستند. به عنوان مثال، یک فنجان (158 گرم) برنج سبوس دار حاوی 3.5 گرم فیبر است، در حالی که برنج سفید حاوی کمتر از 1 گرم است. برنج قهوه‌ای به عنوان یک غذای سالم شناخته می شود؛ ولی مشخصات تغذیه ای زیادی هم دارد. وجود منگنز در آن موجب شده است که تا یک فنجان از آن کل نیاز شما را برطرف کند.

 

از فواید برنج قھوه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کنترل چاقی
  2. کنترل دیابت
  3. تامین آنتی اکسیدان
  4. بهبود اختلالات عصبی
  5. بهبود سلامت دستگاه گوارش

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

زندگی سالم‌تر با برنج قهوه ای

کاهش مصرف کربوهیدرات و انتخاب گزینه های سالم تر برای کنترل قند خون مهم و حیاتی محسوب می شود. شاید کربوهیدرات ها بیشترین تأثیر را بر قند خون داشته باشند، اما افراد مبتلا به دیابت می توانند با مصرف کمتر غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، قند خون و افزایش انسولین را کاهش دهند. جایگزینی برنج سفید با برنج سبوس دار ممکن است از چندین جهت برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. برنج با رنگ قهوه ای برای کنترل سطح سالم کلسترول به دلیل وجود روغن طبیعی بسیار مفید است. این محصول دارای هپیوگلاسمیک است و به متابولیسم چربی و گلوکز کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت پرخوری عصبی با گرسنگی

 

حتی جوانه برنج های قهوه ای موجب جلوگیری از افزایش چربی کبد می شود. برنج نه تنها در آسیا بلکه برای برای جمعیت زیادی از مردم جهان یک ماده‌ی غذایی اصلی به حساب می آید. گرچه برنج سفید پر مصرف ترین گونه برنج در دنیا شناخته می شود اما در سالیان اخیر استفاده از برنج قهوه ای به دلیل خواص و فواید، افزایش چشمگیری داشته است.

 

خواص برنج قھوه‌ای

خواص برنج قھوه‌ای

 

برنج سفید بهتر است یا برنج قهوه ای؟

برنج ماده غذایی است که بیشترین میزان استفاده آن مربوط به کشورهای آسیایی است و از شرق آسیا تا غرب آن، و همچنین کشورهای شرق دور مصرف گسترده آن رواج دارد. این ماده غذایی در کشورهای مختلف آسیایی از جمله کره های جنوبی و شمالی، ژاپن، بوتان، بنگلادش، تایلند، هند، پاکستان، افغانستان، ایران و حتی بخش هایی از ترکیه و عراق نیز تولید می شود. به همین دلیل می توان ارقام و گونه های مختلفی از برنج را در این مناطق مشاهده کرد.

 

کدام بهترین است؟

در واقع یکی از این گونه های بی نظیر برنج در سراسر دنیا، برنج قهوه ای است. برنج سفید محصولی است که با استفاده از آن می توان غذاهای متنوعی را تهیه و کیفیت آن فوق العاده است. این نوع برنج به دلیل کیفیت پخت و عطر و طعم عالی بهترین گزینه برای استفاده در مراسمات و مراکز تهیه غذا و همچنین مهمانی ها و مصارف خانگی است. سفید بودن برنج فاقد ارزش غذایی مناسب است چون سبوس برنج که بیشترین میزان مواد مغذی و ویتامین ها در آن وجود دارد از آن جدا شده است. به همین دلیل توصیه می شود برای انتقال خواص فوق العاده برنج به بدن خود از برنج قهوه ای استفاده کنید.

 

شاید برنج قهوه ای طعم، عطر و کیفیت پخت برنج سفید را نداشته باشد. اما از لحاظ ارزش غذایی بسیار عالی است. در واقع استفاده از این برنج برای کودکان، نوجوانان، افراد میانسال حتی افراد مسن بسیار ضروری است. اینکه کدام برنج برای پخت بهتر است بستگی به ذائقه شما دارد. ولی با این حال توصیه می شود برای مصرف برنج در خانواده برنامه غذایی تعریف کنید، و بر همین اساس سعی کنید که از هر دو نوع برنج های سفید و قهوه ای استفاده کنید.

 

خواص برنج قھوه‌ای برای کودکان

  • کاهش دهنده چاقی
  • آنتی اکسیدان
  • سلامتی سیستم گوارش
  • سلامتی قلب و عروق
  • کمک به افزایش کلسترول خوب بدن
  • اثر ضد سرطانی
  • کمک به بهبودی سیستم مغزی
  • جلوگیری از بیماری آلزایمر
  • درمان بی خوابی و اختلالات اضطرابی
  • سلامت استخوان

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.