روانشناسی

قرص ملاتونین و ارتباط آن با افسردگی

قرص ملاتونین و ارتباط آن با افسردگی

قرص ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که در غده صنوبری مغز شما تولید می شود. تولید آن توسط ساعت اصلی بدن شما که در هسته سوپراکیاسماتیک یافت و کنترل می شود. در طول روز سطح ملاتونین شما پایین است. اما با تاریک شدن هوا اعصاب بینایی سیگنال هایی را به ساعت اصلی می فرستند که به مغز هشدار می دهد که شروع به تولید ملاتونین کند. به دلیل افزایش ملاتونین در خون احساس خواب آلودگی می کنید. قرص ملاتونین به دلیل توانایی آن در تنظیم چرخه خواب و بیداری به مکملی محبوب برای بهبود خواب و درمان مسائل مختلف مرتبط با خواب تبدیل شده است.

اما آیا این اثرات تنظیم کننده می تواند بر علائم افسردگی تأثیر بگذارد؟ در ادامه میخواهیم به همین موضوع یعنی قرص ملاتونین و ارتباط آن با افسردگی بپردازیم.

 

قرص ملاتونین برای افسردگی

شواهدی وجود ندارد که مصرف ملاتونین باعث افسردگی در افرادی شود که سابقه آن را ندارند. بررسی  تحقیقات اخیر هیچ اثر منفی مرتبط این بیماری با استفاده از ملاتونین را نشان نداده است.

 

افسردگی

افسردگی

 

اما برخی از افراد عوارض جانبی را تجربه می کنند. معمولاً این عوارض شامل سرگیجه و سردرد خفیف، حالت تهوع یا خواب آلودگی است. اما در موارد کمتر برخی از افراد موارد زیر را تجربه کرده اند:

  • گیجی
  • تحریک پذیری
  • افسرده خویی کوتاه مدت

تا کنون به نظر می رسد اتفاق نظر بر این است که مصرف قرص ملاتونین می تواند باعث علائم موقت این بیماری شود. اما باعث نمی‌شود که کسی علائم طولانی ‌مدت مشخصی از تشخیص افسرده خویی اساسی را نشان دهد.

 

پیشنهاد مقاله: درمان افسردگی بعد از جدایی

آیا مصرف قرص ملاتونین باعث بدتر شدن بیماری افسردگی می‌شود؟

در این بیماری ممکن است سطوح بالاتری از ملاتونین داشته باشند. مغز افراد مبتلا به اختلال خلق و خو اغلب ملاتونین بیشتری در شب تولید می کند.

به یاد داشته باشید قرص ملاتونین به بدن شما کمک می کند تا برای خواب آماده شود این یکی ازتاثیر ملاتونین می باشد. این باعث می شود احساس انرژی کمتری داشته باشید که این نیز یکی از علائم رایج این اختلال است. اگر انرژی کم را به عنوان یک علامت این اختلال تجربه می کنید مصرف ملاتونین به طور بالقوه می تواند آن را بدتر کند.

در حالی که احساسات کوتاه مدت افسرده خویی یک عارضه جانبی نادر اما احتمالی این دارو است مشخص نیست که آیا این امر باعث بدتر شدن علائم در افرادی می شود که قبلاً به این بیماری مبتلا شده اند یا خیر. به علاوه، اکثر افرادی که ملاتونین مصرف می کنند از جمله آنهایی که این بیماری را دارند و یا ندارند این عارضه جانبی را تجربه نمی کنند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

کمک و تاثیر قرص ملاتونین به علائم افسردگی

ملاتونین در واقع ممکن است خطر این اختلال را در گروه های خاصی افزایش دهد و علائم را در گروه های دیگر بهبود بخشد.

 

تاثیر قرص ملاتونین

تاثیر قرص ملاتونین

 

به عنوان مثال:

  • می تواند خطر افسرده خویی را به مدت سه ماه پس از جراحی سرطان سینه کاهش دهد.
  • ملاتونین علائم این اختلال را بیشتر از دارونما ها بهبود می بخشد اما نه به طور قابل توجهی. تحقیقات مشابه دریافتند که ملاتونین به کاهش علائم این اختلال در برخی افراد کمک می کند.
  • علاوه بر این میتواند در (اختلال عاطفی فصلیSAD) مفیدتر باشد که شامل خلق منفی است که از یک الگوی فصلی پیروی می کند. برای مثال، بسیاری از افراد مبتلا به SAD در ماه‌های سردتر زمانی که روزها کوتاه‌تر هستند این اختلال را تجربه می‌کنند.
  • محققین دریافتند که ریتم های شبانه روزی ناهماهنگ عامل مهمی در بیماری فصلی است. به نظر می رسد مصرف دوزهای پایین قرص ملاتونین به رفع ناهماهنگی و کاهش علائم کمک می کند.

در حالی که همه این تحقیقات امیدوارکننده هستند اما هنوز شواهد کافی برای تایید اینکه آیا مصرف ملاتونین به علائم این بیماری کمک می کند وجود ندارد. مطالعات بسیار بیشتری مورد نیاز است.

با این حال اگر اختلال خلق و خو دارید و متوجه شدید که علائم شما زمانی که به اندازه کافی نمی خوابید بدتر می شود ملاتونین ممکن است قرص خوبی برای نگه داشتن این حالت باشد. در حالی که ملاتونین ممکن است مستقیماً بیماری شما را برطرف نکند اما می تواند به شما کمک کند برنامه خواب منظمی داشته باشید که ممکن است به بهبود برخی از علائم شما کمک کند.

 

پیشنهاد ویژه: حقایقی درباره افسردگی فصلی و راهکارهای آن 

توصیه های درمانی

اگر می خواهید از ملاتونین برای علائم افسردگی استفاده کنید با مشورت پزشک خود با دوز کم معمولا بین 1 تا 3 میلی گرم شروع کنید. ابتدا دستورالعمل سازنده روی بسته بندی را بررسی کنید. همانطور که آن را مصرف می کنید به علائم خود بسیار توجه کنید. اگر متوجه شدید که ممکن است بدتر شوند مصرف قرص ملاتونین را متوقف کنید.

رابطه بین ملاتونین و علائم این بیماری نامشخص است. برای برخی به نظر می رسد کمک کننده باشد اما برای برخی دیگر می تواند اوضاع را بدتر کند. اگر می خواهید آن را امتحان کنید حتما تحت نظر پزشک مطمئن شوید که با دوز کم شروع میکنید و در حین مصرف به ذهن و بدن خود توجه زیادی داشته باشید. در حالی که این دارو ممکن است به علائم بهبود کمک کند شواهدی وجود ندارد که این قرص به تنهایی بتواند این بیماری را درمان کند.

و در آخر هیچ توافق روشنی بین مطالعات در مورد رابطه بین مصرف قرص ملاتونین و افسردگی وجود ندارد. علاوه بر این هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف ملاتونین می‌تواند باعث شروع مشکلات سلامت روان مانند اختلال خلق اساسی یا اختلال عاطفی فصلی شود ملاتونین نقش مهم اما پیچیده ای در بدن ما دارد. به تنظیم ریتم های بیولوژیکی ما کمک می کند و بر پاسخ ایمنی ما تأثیر می گذارد. این نقش‌ ها پتانسیل را به عنوان درمانی برای اختلالات خلقی، از جمله این اختلال ارائه می‌ دهند.

با این حال در برخی از مطالعات نشان می دهد قرص ملاتونین ممکن است اثرات ضد افسردگی داشته باشد، شواهد نامشخص است. پیچیدگی ساعت‌های بیولوژیکی و ریتم‌های شبانه‌روزی ما تعیین دقیق اثرات علمی را دشوار می‌کند و آزمایش‌های بالینی نتایج متفاوتی ارائه می‌دهند.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

آیا می توان قرص ملاتوتین را بدون دریافت نسخه از پزشک مصرف کرد؟

خیر، مصرف خود سرانه هیچ گونه دارویی توصیه نمی شود.

آیا مصرف هم زمان قرص های افسردگی و ملاتوتین موردی ندارد؟

با مشورت پزشک خود خیر.

آیا مصرف ملاتوتین به تنهایی باعث درمان افسردگی می شود؟

مصرف به تنهایی ملاتوتین باعث درمان افسردگی نمی شود.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8060443/#
  2. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2021.638981/full
  3. https://www.nccih.nih.gov/health/melatonin-what-you-need-to-know
  4. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-melatonin/art-20363071
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.