روانشناسی

چگونه با افسردگی بعد از مهاجرت کنار بیاییم؟

چگونه با افسردگی بعد از مهاجرت کنار بیاییم؟

افسردگی بعد از مهاجرت

همانطور که ممکن است از نام آن حدس زده باشید افسردگی بعد از مهاجرت یک وضعیت سلامت روانی است که مهاجران را تحت تاثیر قرار می دهد، زیرا آنها با فرهنگ و محیط جدید سازگار می شوند. در سراسر جهان، مردم این موضوعات را در حالی که سعی می کنند در یک کشور جدید جذب کنند به چالش می کشند. مهاجرت و فرآیندهای مرتبط با آن می تواند استرس قابل توجهی را برای کسانی که در حال مهاجرت هستند و همچنین بر اطرافیان آنها ایجاد کند. افسردگی مهاجرت عاقبت رایج این فرآیند باشد، اما به طور مداوم چنین نیست.

ما این جا هستیم تا پاسخگوی این سوال که چگونه با افسردگی بعد از مهاجرتکنار بیاییم؟ باشیم. پس تا پایان این متن ما را همراهی کنید.

 

درمان دلتنگی و افسردگی مهاجرت

سازگاری با زندگی پس از مهاجرت به یک کشور جدید هرگز آسان نیست. یک مطالعه علمی که توسط موسسه ملی سلامت روان پشتیبانی می‌شود اولین شواهدی بود که نشان می‌داد تجربیات مهاجرت ممکن است منجر به شروع مشکلات سلامت روان شود. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که نرخ افسردگی بالاتری در میان جمعیت‌های مهاجر با شرایط نامطلوب در کشورهای میزبان وجود دارد. این شرایط شامل وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین تر، تبعیض درک شده به صورت فردی، و استرس ناشی از زندگی در فرهنگی متفاوت از فرهنگ پس زمینه آنها است.

برای رهایی از افسردگی بعد از مهاجرت میتوانید از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید. او به شما راهکارهایی ارائه میدهد تا با دلتنگی و افسردگی مهاجرت کنار بیایید و این مسائل را به بهترین شکل حل کنید.

 

افسردگی مهاجرت

افسردگی مهاجرت

 

مشکلات روحی بعد از مهاجرت

بسیاری از مهاجران حالات پریشانی (مانند احساس اضطراب و غم، ناامیدی، مشکل در خوابیدن، خستگی، تحریک پذیری، عصبانیت ویا درد و رنج) را تجربه خواهند کرد. برای اکثر افراد این واکنش ها با گذشت زمان بهبود می یابند. برخی از مطالعات نشان می دهد که شیوع اختلالات روانی رایج (مانند افسردگی بعد از مهاجرت، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)) در میان مهاجران بیشتر از جمعیت میزبان است. مهاجران بیشتر در معرض خطر خودکشی هستند. همچنین شواهد ثابتی وجود دارد که نشان می‌دهد بروز روان‌پریشی‌ها در میان جمعیت‌های مهاجر در تعدادی از کشورها بیشتر است و این با تأثیر تجمعی آسیب‌های اجتماعی قبل، حین و پس از مهاجرت مرتبط است.

 

پیشنهاد مقاله: حرف زدن با خود در تنهایی نشانه چیست

مراحل روانی مهاجرت

  • شوک فرهنگی: شوک فرهنگی، سردرگمی اولیه است که زمانی رخ می دهد که فرد به کشور جدیدی می رسد و با محیطی ناآشنا و تفاوت های غیرمنتظره در فرهنگ مواجه می شود. ممکن است تصور متفاوتی از زندگی شما در خانه جدیدتان داشته باشید و واقعیت ممکن است برای شما طاقت فرسا باشد.
  • تنهایی: تنهایی غم یا اندوه ناشی از انزوا یا احساس تنهایی در یک محیط جدید است. این تنهایی اغلب می تواند همراه با شوک فرهنگی باشد به خصوص اگر هنوز یک سیستم پشتیبانی خوب مانند آنچه در خانه داشتید پیدا نکرده اید.
  • دلتنگی: دلتنگی حس اشتیاق به وطن، خانواده یا چیزهای آشنا و راحت از زندگی گذشته است. دلتنگی که ممکن است احساس کنید می تواند تا حدودی طبیعی باشد اما اگر اغلب اوقات دلتنگ می شوید ممکن است نشانه افسردگی بعد از مهاجرت باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض مهاجرت

عوارض مهاجرت شامل موارد زیر است:

  1. تفاوت فرهنگ ها: هر کشوری فرهنگ مجزا به خود را دارد و مهاجرت از کشوری به کشور دیگر یعنی پذیرفتن این تفاوت ها که این امر میتواند در ابتدای مهاجرت برای افراد مشکل باشد.
  2. وابستگی و دلبستگی: وجود وابستگی و دلبستگی های عاطفی و مادی، خاطرات، خانواده و آشنایان و کنار آمدن با تمام این دلبستگی ها در کشور دیگر از موانع  و عوارض مهاجرت است.
  3. غریب بودن: احساس که در بدو ورود به کشور دیگر مهاجران با آن مواجه میشوند و حس غم و اندوه و نبودن و حذف شدن تمامی اطرافیان و جایگزینی افرادی حتی شاید به سختی زبان آنها را بفهمید.

 

اضطراب بعد از مهاجرت

اضطراب بعد از مهاجرت

 

اضطراب مهاجرت

اضطراب فرهنگ‌پذیری از سازگاری با فرهنگ جدید ناشی می‌شود. مهاجران اغلب اضطراب فرهنگی را تجربه می کنند که می تواند با اضطراب و اختلالات خلقی مرتبط باشد. با این حال برخی از عوامل وجود دارد که باعث می شود برخی از مهاجران بیشتر از دیگران دچار افسردگی و اضطراب بعد از مهاجرت شوند. به عنوان مثال، مهاجرانی که دانش قبلی زبان انگلیسی دارند، از پیشینه های مرفه تر هستند و از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار هستند کمتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی یا خلقی هستند.

با این حال مسائلی وجود دارد که همه مهاجران با آن مواجه هستند که می تواند بر سلامت روان و عملکرد روزانه آنها تأثیر بگذارد. در این وبلاگ، من برخی از عواملی را که می تواند اضطراب را برای مهاجران افزایش دهد مانند:

  1. مانع زبان: تحقیقات نشان می‌دهد که مهاجرانی که با مهارت بیشتری در صحبت کردن به زبان انگلیسی به کشور مقصد می‌آیند نسبت به مهاجرانی که انگلیسی صحبت نمی‌کنند اختلالات خلقی و اضطرابی را با میزان کمتری تجربه می‌کنند.
  2. وضعیت مهاجرت: زندگی به عنوان یک مهاجر غیرقانونی به دلایل مختلفی می تواند اضطراب آور باشد. ترس از اخراج، چه برای خود یا اعضای خانواده‌شان، یکی از منابع مهم استرس و اضطراب است. تحقیقات قبلی همچنین ناامنی مالی و همچنین احساس تعلق نداشتن را به عنوان دیگر محرک های اضطراب برای مهاجران غیرقانونی شناسایی کرده است.
  3. انزوای اجتماعی و شوک فرهنگی: انزوای اجتماعی و شبکه های حمایتی محدود نیز با نگرانی های نامطلوب بهداشت روانی برای مهاجران مرتبط است. این امر به ویژه زمانی که مهاجران با جدایی خانواده سروکار دارند صادق است. از سوی دیگر مهاجران هنگامی که از حمایت اجتماعی در جامعه جدید خود برخوردار می شوند خواه خانواده بزرگ، همسایگان یا همکاران، اضطراب و افسردگی بعد از مهاجرت کمتری را تجربه می کنند.

 

پیشنهاد ویژه: درمان افسردگی ناشی از تنهایی

بعد از مهاجرت چه کنیم

مهاجرت به یک کشور جدید می تواند بسیار دشوار باشد. با این حال مواردی وجود دارد که می تواند به کاهش افسردگی بعد از مهاجرت کمک کند:

  • با دیگران ارتباط برقرار کنید: بیرون رفتن، تعامل با دیگران و ایجاد ارتباطات جدید می تواند سلامت و تندرستی شما را به شدت بهبود بخشد.
  • برو بیرون از خانه: ترک خانه و ورود به اجتماع ممکن است دلهره آور باشد و این اشکالی ندارد. حرکت به یک کشور جدید به شجاعت زیادی نیاز دارد. هنگامی که با بیرون رفتن از خانه احساس بد می‌کنید این شجاعت را از بین میبرید. مهم است که در برابر میل به دور شدن از محیط جدید خود مقاومت کنید.
  • زبان را یاد بگیرید: یادگیری یک زبان جدید دشوار است و نیاز به صبر دارد. صحبت نکردن به این زبان ممکن است سفارش غذا، دوست یابی یا یافتن مقصد خود را دشوار کند.
  • با فرهنگ خود در ارتباط باشید: فرهنگ ما عمیقاً ریشه در شخصیت ما دارد و جهان بینی ما را شکل داده است. به همین دلیل است که مهم است که به فرهنگ خود پایبند باشیم تا در مواجهه با ناملایمات احساس زمین خوردن نکنیم. چه پختن وعده‌های غذایی از کشور خود، شرکت در جشنواره‌ها یا رویدادهای فرهنگی محلی، یا صحبت کردن به زبان مادری‌تان  همه این‌ها به شما کمک می‌کند احساس بهتری کنید و کمتر دچار افسردگی بعد از مهاجرت شوید.

 

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعید موسوی

سعید موسوی

روانشناسی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

مشکلات روحی بعد از مهاجرت چیست؟

تحریک پذیری، خستکی، عصبانیت، افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه از مشکلات روحی بعد از مهاجرت است.

بعد از مهاجرت چه کنیم؟

زبان کشور مقصد را یاد بگیرید، در جامعه باشید، با دیگران ارتباط برقرار کنید و از فرهنگ اصلی خود دور نباشید.

درمان دلتنگی و افسردگی مهاجرت چیست؟

ارتباط برقرار کردن با متخصصین سلامت روان بسیار کمک کننده است.

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30554104/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7717836/
  3. https://link.springer.com/article/10.1007/s10903-020-01055-w

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.