دارویی

بهترین قطره برای تبخال چشمی

بهترین قطره برای تبخال چشمی

تبخال چشمی

تبخال چشمی نوعی عفونت وایرال(ویروسی) است و زمانی که چشم در معرض این ویروس (هرپس سیمپلکس) باشد فرد را مبتلا می کند. این بیماری به صورت ضایعاتی روی پلک یا سطح چشم ظاهر شده و تورم و التهاب قرنیه را به دنبال دارد. تبخال چشمی بیشتر در ارتباط با ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک می باشد. به طور کلی دو نوع ویروس تبخال (هرپس سیمپلکس) وجود دارد. ویروس تبخال نوع یک که افراد زیادی به آن مبتلا هستند و در کودکی اکثرا در تماس با آن قرار گرفته اند و  باعث ظاهر شدن تبخال در نواحی صورت می شود. این نوع از تبخال از طریق تماس با فرد آلوده به این ویروس انتقال پیدا میکند.

ویروس تبخال نوع دو از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و اندام تناسلی را درگیر می کند. به محضی که ویروس تبخال وارد بدن می شود در سیستم عصبی در عقده های عصبی به صورت غیر فعال باقی مانده و در شرایطی مثل بیماری،استرس، تب، نور آفتاب، تغییرات هورمونی و….. بروز میکند. در صورت قرار گرفتن فرد در معرض عوامل بالا، این ویروس فعال شده و ممکن است باعث ظاهر شدن تبخال در پلک چشم شود. این ویروس می تواند به صورت یک ورم  ملتحمه و/یا بلفاریت(التهاب پلک) یک طرفه همراه با ایجاد وزیکول در حاشیه پلک ظاهر شود . علائم مرتبط شامل کموز، ادم پلک ها و اشک ریزش است.

هرپس سیمپلکس چشمی(تبخال چشمی) یک عفونت چشمی توسط ویروس های هرپس سیمپلکس نوع 1 و 2 است. در همه جا وجود دارد و تمام سنین جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. عفونت اولیه خود محدود شونده است، در حالی که عفونت های مکرر می تواند منجر به عوارضی من جمله کاهش بینایی شود. تشخیص زودهنگام و درمان کلیدی برای پیشگیری از عوارض است.

 

عفونت تبخال چشمی

عفونت تبخال چشمی

 

بهترین قطره برای تبخال چشمی

درمان آن با داروهای چشمی ضدویروس است که از تکثیر بیشتر ویروس و ایجاد عوارض جلوگیری میکند.

پزشک ممکن است یک داروی ضد ویروسی مانند قطره چشم تری فلوریدین یا ژل چشم گانسیکلوویر تجویز کند. آسیکلوویر، یکی دیگر از داروهای ضد ویروسی، می تواند از طریق دهان یا ورید (داخل وریدی) مصرف شود. داروی ضد ویروس والاسیکلوویر را می توان از طریق خوراکی نیز مصرف کرد. گاهی اوقات، آسیکلوویر یا والاسیکلوویر برای جلوگیری از بروز مکرر (به نام درمان سرکوبگر) و همچنین در افرادی که دوره های آن به اندازه کافی شدید بوده است که بینایی آنها را تهدید می کند، تجویز می شود. عفونت های عمیق که باعث التهاب زیاد می شوند ممکن است نیاز به استفاده از قطره های کورتیکواستروئید داشته باشند.

قطره هایی که مردمک را گشاد می کنند، مانند سیکلوپنتولات، آتروپین یا اسکوپولامین می توانند به تسکین علائم کمک کنند. گاهی اوقات، برای کمک به سرعت بخشیدن به بهبودی، یک چشم پزشک (پزشک متخصص در ارزیابی و درمان – جراحی و غیرجراحی – اختلالات چشمی) به آرامی قرنیه را با یک اپلیکاتور نرم با نوک پنبه سواب می‌کشد تا سلول‌های عفونی و آسیب‌دیده را خارج کند.

 

پیشنهاد مقاله: کبودی زیر چشم چه دلایلی دارد و چگونه درمان می شود؟

این بیماری چگونه تشخیص داده میشود؟

  • معمولا براساس سابقه بیمار و یافته های معاینه چشم
  • آزمایش آزمایشگاهی معمولا ضرورتی ندارد اما آزمایش های خاصی به تایید تشخیص کمک میکنند..

 

علایم تبخال چشمی

علایم آن به شرح زیر است:

  • التهاب چشمی
  • تاری دید
  • اشک ریزش و ترشحات آبکی
  • ترشحات مخاطی در چشم
  • سوزش چشم
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • زخم و جراحت چشمی
  • حساس شدن چشمها به نور
  • قرمزی چشم

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

دلایل ایجاد تبخال چشمی

افراد معمولاً با لمس تبخال و سپس لمس چشم ها با انگشتان آلوده به تبخال چشم مبتلا می شوند. پس از ابتلا، ویروس تا آخر عمر در بدن باقی می ماند. تبخال چشمی باعث عفونت قرنیه می شود و باعث التهاب، قرمزی چشم، اشک ریزش و – در موارد نادر – از دست دادن بینایی می شود.

یکی از علل ایجاد کننده عفونت ویروسی تبخال چشمی در افراد مبتلا به این عارضه، تماس مستقیم و یا غیر مستقیم با افراد آلوده به ویروس هرپس سیمپلکس است. هرپس سیمپلکس از علل ایجاد انواع مختلف تبخال  در فردی که ناقل غیرفعال بوده میباشد و در صورت تماس مستقیم با ترشحات تنفسی و یا لمس پوست و تماس غیرمستقیم مثل استفاده از یک حوله مشترک به افراد دیگر منتقل خواهد شد. از این رو رعایت بهداشت فردی و توجه به اصول ذکر شده در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

مطالعات مختلف در حوزه بیمار های ویروسی نشان داده است که آسیب های فیزیکی شدید، تروما، جراحی ، استرس های روحی روانی و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید نیز از دیگر دلایل ایجاد کننده تبخال چشمی در جمعیت مبتلا به شمار می رود.

 

درمان خانگی تبخال چشمی

 

درمان قطعی تبخال چشمی

درمان این بیماری بستگی به میزان درگیری چشم در لایه های آن دارد. پیش از شروع درمان با هر داروی چشمی مانند قطره یا پماد ،متخصص چشم پزشکی از چشم شما معاینه به عمل می آورد و سپس دارو را تجویز میکند. در برخی موارد که این بیماری ویروسی چشمی مکررا تکرار شود،شفافیت قرنیه کمتر شده و حتی ممکن است به پیوند قرنیه نیاز پیدا کند. اگر لایه های دیگر چشم نیز درگیر شوند  ممکن است چشم پزشک قطره های کورتیکواستروئیدی تجویز کند.در هرصورت از خود درمانی به ویژه در بیماری های چشم اکیدا جلوگیری کنید.

 

درمان خانگی تبخال چشمی

هیچ درمان خانگی و سنتی برای این موضوع وجود ندارد و حتما توصیه میشود به چشم پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص درست،درمان را شروع کند و از عوارض احتمال جلوگیری کند.

 

پیشنهاد ویژه: بھترین قرص تقویت چشم برای حفظ سلامت چشم ھا

تبخال چشمی چه مدت طول میکشد؟

گاهی ممکن است،فرد، زخم های تبخال را در بالای پلک ها نیز داشته باشند. این ضایعات ممکن است شبیه بثورات با تاول باشند. تاول ها پوسته هایی تشکیل می دهند که معمولاً در عرض 3 تا 7 روز بهبود می یابند. اگر ویروس تبخال قرنیه، داخل چشم یا شبکیه را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است فرد متوجه شود که بینایی اش کاهش می یافته. معمولا، تبخال چشم درد زیادی ایجاد نمی کند. طول درمان تبخال چشمی هم با قطره به مدت دوهفته است.

 

آیا تبخال چشمی واگیر دار است؟

تبخال چشمی می‌تواند از طریق تماس با فرد آلوده به ویروس منتقل شود، حتی اگر هرپس در بدن آن فرد علامت چشمی نداده باشد. مثلا اگر از یک حوله مشترک با فردی استفاده شود که تبخال لب دارد، ویروس هرپس در بدن فرد می‌تواند چشم را مورد حمله قرار بدهد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.cdc.gov/contactlenses/
  2. https://www.nhs.uk/conditions/herpes-simplex-eye-infections/
  3. https://www.msdmanuals.com/home/eye-disorders/corneal-disorders/herpes-simplex-keratitis#v26622400
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/321693

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.