اخبار سلامت

ویزیت در منزل سالمندان با اپلیکیشن از پزشک

ویزیت در منزل سالمندان با اپلیکیشن از پزشک

ویزیت در منزل

مراقبت از قشر سالمند جامعه در کنار اهمیتی که دارد می تواند برای جامعه بسیار پر هزینه باشد. و برنامه ریزی هایی که به کاهش کوچکترین هزینه ها کمک کند با ارزش هستند و میبایست حمایت شوند. یکیاز این برنامه ریزی ها برای بهبود کیفیت زندگی فرد سالمند انجام ویزیت و مراقبت ها در منازل سالمندان میباشد. در این مطلب سعی می شود به نکاتی راجع به ویزیت در منزل اشاره کنیم.

انسان ها با داشتن امید و روحیه بسیاری از فعالیت ها را انجام می دهند. اما میدانیم این ویژگی ها در سالمندان کمرنگ می شود و از نظر روحیه بسیار ضعیف و شکننده می شوند. چرا که فرد آن توان و قوای جسمانی دوران جوانی خود را ندارد و ممکن است احساس سربار خانواده بودن و نوعی دردسر بودن به وی دست دهد. کشور های مختلف برنامه ریزی های مختلف را از سنین کودکی و جوانی در مردم جامعه آغاز می کنند. در واقع از ریشه مسائل را در نظر می گیرند تا افراد دوران سالمندی بهتری را از نظر کیفیت زندگی طی کنند.

پیشنهاد مقاله: ویزیت در منزل شبانه روزی + خدمات پزشکی آنلاین

مشکلاتی که سالمندان با آن مواجه هستند

آگاه بودن از مشکلات شایعی که سالمندان با آن روبرو هستند و تلاش برای برنامه ریزی و یافتن راه های پیشگیری از آن ها بسیار مفید و کمک کننده است هم از نظر بحث هزینه ها و مسائلی که روان و جسم فرد را درگیر میکند و موجب افزایش کیفیت زندگی سامند نیز می شود در ادامه به برخی از مشکلات شایع موجود اشاره میکنیم که تعداد زیادی از این مسایل به راحتی با ویزیت در منزل حل می شوند .

 

ویزیت سالمندان

ویزیت سالمندان

 

  • بیماری هایی همانند مشکلات قلبی:

همانطور که می دانید قلب از جمله ارگان های حیاتی بدن است که در طول زندگی فرد بدون استراحت و توقف در حال فعالیت می باشد. افزایش سن این ارگان را میتواند همانند ارگان های دیگر بدن درگیر کند و یبایست توجه ویژه ای به آن داشت. بیماری های مربوط به قلب گاها مزمن می شود و عامل دو سوم مرگ و میر در سالمندان می باشد. در بسیاری از موارد مشکلات فلی تا به مراحل حاد و جدی نرسد علائم ویژه ای از خود نشان نمی دهد. بنابراین یکی از راه های پیشگیری انجام چکاپ های مرتب و ویزیت توسط پزشک که برخی از این افراد می تواند با کمک ویزیت در منزل مشکلات رفت و آمدی به پزشک را نیز کاهش دهند.

در نتیجه درورت وجود علامت مشخص یا وجود موردی در بررسی های بالا فرد به سمت درمان مسئله قلبی هدایت می شود تا به طول عمر و کیفیت زندگی وی افزوده شود.

ازجمله راه های پیشگیری از این بیماری این است که فرد رژیم غذایی کم چرب داشته باشد. میزان مرف الکل خود را کاهش دهد، فعالیت ورزشی حداقل 20 الی 30 دثیثه روزانه را داشته باشد و مصرف روزانه نمک را کاهش دهد.

  • دیابت:

این بیماری از جمله مواردی است که بروز آن بسیار به  رژیم غذایی فرد بستگی دارد.عدم کنترل قند خون در طولانی مدت می تواند عوارض بسیار زیادی داشته باشد و منجر به آسیب به سایر ارگان ها شود .برای مثال در مواردی که افراد ویزیت مرتب نمی شوند و قند آن ها چک نمی شود ،در طولانی مدت و قند های بالا می تواند گز گز شدید دست و پا و همینطور زخم هایی را ایجاد کند که پروسه بهبودی این زخم ها طولانی و نیازمند پیگیری و مراقبت های جدی است تا عفونت این زخم گسترش نیابد . بسیاری از این پیگیری ها و مراقبت ها در قالب ویزیت در منزل قابل انجام شدن است.

حال برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری کنترل رژیم غذایی و مصرف غذاهایی که کربوهیدرات کمتری دارند توصیه می شود و اگر به این بیماری مبتلا شدی حتما در دریافت دارو ها طبق دستور پزشک کوشا باشید.

  • کم آبی:

سالمندان به علت مشکلات و کاهش تحرکی که دارند در دریافت میزان کالری مفید روزانه معمولا ضعیف عمل میکنند. مصرف مایعات و آب کافی در این سنین بسیار مهم است و کمک به بهبود عملکر سیستم گوارش خواهد کرد. در این سنین به علت تحرک کم امکان ابتلا به یبوست زیاد است حال اگر فرد مایعات و فیبر مصرفی کمتری داشته باشد این شرایط بدتر خواهد شد ولی با مصرف مایعات کافی می توان از شدت آن کاست.سالمندانی که مایعات کمتری استفاده می کنند ریسک ابتلا به عفونت های ادراری نیز در آن ها زیاد است.

بنابراین اگر مبتلا به بیماری های قلبی پیشرفته نیستید مرف آب کافی را فراموش نکنید.

  • یبوست مزمن:

کند شدن حرکات روده ای نیز از جمله مشکلاتی است که در بسیاری از سالمندان وجود داشته و فرد مبتلا به یبوست می شود که درمان و پیگیری های این بیماری نیز از طریق ویزیت در منزل قابل انجام است.

همانطور که در پاراگراف قبل ذکر شد کم شدن تحرک و کم بودن مصرف مایعات و فیبر در رژیم غذایی از علل مهم ایجاد این بیماری اذیت کننده است . معمولا اوایل این بیماری خیلی فرد را اذیت نمیکند اما با گذر زمان و پیشرفت این بیماری ،تحمل شرایط برای فرد دشوار است.عوارضی همانند بواسیر ،شقاق،خونریزی،درد های شکمی نیز به دنبال یبوست مزمن ایجاد می شود.

  • بیماری های حیطه روان:

این بیماری ها نیز در بسیاری از جوامع جدی نمی گیرند و عوارض جبران ناپذیر خود را بر فرد و اطرافیان خواهند گذاشت. از جمله بیماری های شایع در این سنین افسردگی،اضطراب و حتی بیماری آلزایمز نیز می باشد. وجود روانشناس خانواده و فردی که بتواند ارتباط نزدیکی با این سالمند داشته باشد و جلساتی را به صورت گروهی در قالب کمپین ها و همین طور جلسات خصوصی مشاوره  را با این سالمند داشته باشد و آگاهی وی را نسبت به شرایط پیش رو و ترس هایی که وی در زندگی و حتی ترس از مرگ خود دارد  زیاد کند در تقویت روحیه سالمند بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

متاسفانه در بعضی فرهنگ ها فرد تا مبتلا به بیماری روان نشود و شرایط حادی برای وی پیش نیاید به روانپزشک یا روانشناس مراجعه نمی شود در حالیکه همه در برحه های مختلف زندگی نیازمند مشورت و صحبت با افرادی که تخصص این حیطه ها را دارند هستند.

سالمندان در بازه زمانی قرار دارند که نیاز به توجه وصحبت در انها شدیدا افزایش می یابد.  با توجه به شرایط مختلفی که سالمند دارد برخی برای پر کردن این فضایی تنهایی از حیوان خانگی استفاده میکنند برخی به انجام فعالیت هایی مانند پرورش گل و گیاه می پردازند به طور خلاصه با فعالیت هایی که انرژی زیادی از آن ها نگیرد این ذوران را سپری میکنند . برای کنترل شرایط روان و آسیب های کمتر این دوره علاوه بر خود فرد سالمند خانواده و اطرافیان نیز میبایست آگاهی هایی داشته باشند و نحوه برخورد درست را بیاموزند تا در هنگام بروز مشکل بتوانند به سالمند کمک کنند.

که تمامی موارد با ویزیت در منزل نیز قابل انجام است.

 

ویزیت سالمندان

ویزیت سالمندان

 

  • بیماری های شناختی:

مانند قدرت حافظه، و یادگیری و به خاطر سپردن خاطرات در سالمندان ضعیف می شود. و مسائل و مشکلات زیادی را به خصوص اگر سالمند تنها زندگی کند به همراه خواهد داشت.

  • طی بررسی ها و تحقیقات هر 15 ثانیه یک سالمند به علت افتادن دچار آسیب می شود و به مراکز اورژانس بیمارستانی مراجعه می کند، با توجه به وقوع بالای این مسئله فراهم آوردن شرایط امن و تغییر فضاهای خانه یک سالمند و همچنین دادن آگاهی های لازم.
  • بیماری های مرتبط به مفصل و استخوان

در سنین بالا مشکلات مربوط به مفاصل و استخوان بسیار زیاد است و افراد سالمند زیادی با این بیماری ها درگیر هستند و چون این دسته منجر به کاهش حرکت می شوند عملا کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهند . بیماری هایی مانند آرتروز مفاصل ،ارتریت روماتویید و مشکلات عضلانی  شایع هستند.

و بیشتر افراد در سنین بالای 65 سال به این بیماری مبتلا می شوند. از جمله کار هایی که به جهت پیشگیری از بدتر شدن شرایط می توان انجام داد فعالیت ورزشی خفیف و منظم اما در دامنه حرکتی می باشد تا به تقویت و قوی شدن عضلات کمک شود و فشار روی مفاصل کمترشود.

مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین دی نیز در جلوگیری از بروز این مشکلات جلوگیری می کند.

مصرف غذاهای دریایی و انواع ماهی ها، دانه ها مفید می باشد. اگر علائم مرتبط به درد مفاصل در سالمندی دیدیم حتما به پزشک مراجعه کنید. و تست های مربوط به آرتریت و شرایط و بیماری های مرتبط را انجام دهید. همچنین در ایجاد شرایط امن برای سالمند مانند فراهم آورد میله یا دستگیره های مخصوص سرویس بهداشتی به جهت حفظ تعادل و جلوگیری از افتادن سالمند اهتمام بورزید. با ویزیت در منزل بسیاری از این موارد قابل انجام است.

 

آیا ویزیت در منزل قابل اعتماد است؟

ویزیت در منزل نیز جز مواردی است که به تازگی در برخی شهر ها باب شده است. در برخی موارد کنترل و مراقبت ها می تواند به راحتی با این روش صورت پذیرد.

برخی بیماری های مزمن مانند دیابت و فشار خون و آرتروز و امثال این بیماری ها جز بیماری هایی هستند که برای مدت طولانی فرد را درگیر میکنند. سالمند نیاز به مراجعات مکرر به پزشک و تیم درمان دارد تا بتواند روند پیشرفت این بیماری ها را تا جای امکان مانع شود. بنابراین ویژگی ویزیت در منزل برخی موسسات قابلیت با ارزش و مهمی است. امروزه بسیاری از اپلیکیشن ها مانند اپلیکیشن از پزشک این قابلیت را دارا بوده و پزشکان نیز اماده همکاری با چنین برنامه ای می باشند.

در مطالعاتی که در سال 2001 بر روی تعدادی از سالمندانی که تحت پوشش حمایتی امکانات ویزیت در منزل بوده اند، انجام شده است نتاج به دست آمده زیبا و قابل تامل بوده است. در این مطالعه نشان داده شده که این افراد افزایش طول عمر را داشته اند. و به کیفیت زندگی آن ها افزوده شده و همینطور از هزینه های رفت و آمد نیز برای سالمند کاسته می شود.

با توجه به پیشرفت امکانات و تجهیزات سیار تیم درمان و سلامت این قابلیت را پیدا کرده اند که بسیاری از ویزیت ها و مراقبت های سالمندان در قالب ویزیت در منزل انجام دهند و تماما تلاش می شود تا درصدی از کیفیت امکاناتی که در اختیار سالمند قرار می گیرد کم نشود و احساس راحتی را در آن ها ایجاد کند.

 

ویزیت سالمندان

ویزیت سالمندان

 

فواید ویزیت در منزل چیست؟

از جمله فواید این فعالیت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراقبت و اقدامات درمانی در محیط خانه فرد سالمند، حس بهتری را از جهت آشنا بودن با محیط خانه و حفظ آرامش و کم کردن استرس ها برای او خواهد داشت. همین مسئله به بهبود وضعیت و تسریع روند درمان کمک میکند چراکه آرامش سالمند بیشتر است.
  • منعطف بودن ساعت کاری ویزیت در منزل از دیگر فواید آن است. در واقع طبق هماهنگی شما با این موسسات ویزیت صورت می گیرد و از نظر برنامه ریزی راحت تر خواهید بود.
  • میزان هزینه های پرداختی قطعا کاهش می یابد با توجه به این مسئله که هزینه رفت آمد بیمار کسر می شود.
  • میزان درگیری خانواده بیشتر خواهد بود چرا که با ویزیت در منزل ارتباط بیشتری را با بیمار خواهند داشت.
  • بسیاری از بیماران حیوان خانگی دارند که وابستگی روحی عاطفی شدیدی نسبت به آن ها دارند. دور بودن از آنها برایشان نوعی استرس ماژور خواهد بود. ولی با این قابلیت که به صورت انجام مراقبت ها و ویزیت شدن توسط پزشک در خانه می باشد این مشکل برطرف خواهد شد.

پیشنهاد ویژه: خدمات پزشکی ویزیت در منزل – ازپزشک

نتیجه:

با توجه به تحقیقاتی که در سال 2021 در ارتباط با ویزیت در منزل انجام شد پیش بینی شد. آمار افراد سنین 60 سال و بالاتر از سال 2015 تا سال 2050 نزدیک به دوبرابر خواهد شد. درصد این فراد از 12 %به 22%نزدیک خواهد شد. بنابراین این یک مسئله جهانی است و هر کشوری متناسب با جمعیت و امکانات میبایست به موارد و مشکلات این فراد توجه کند. پیشرفت علم و افزایش امکانات همیشه در جهت راحتی و حفظ ارامش بشریت بوده است. استفاده از این قابلیت نیز به نوعی مفید بوده و مشکلات عمده را برطرف می کند.

این روز ها پزشکان مختلفی با سازمان های خصوصی و … به جهت انجام چنین خدماتی همکاری می کنند و با توجه به ابراز رضایت سالمندان این روند گسترده تر و با کیفیت تر می شود. به گونه ای که هر چه میگذرد نقاط ضعف قابل مشاهده و در جهت برطرف کردن آن تلاش می شود.

 

تصویر دکتر الهه میرزایی

الهه میرزایی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پور امان اللهی

زهرا پور امان اللهی

عمومی

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر زهرا زارع

زهرا زارع

عمومی

تصویر دکتر زهرا میری

زهرا میری

عمومی

تصویر دکتر قائد یوسفی

قائد یوسفی

عمومی

تصویر دکتر ملیکا محمد زاده

ملیکا محمد زاده

عمومی

تصویر دکتر شقایق محمدی

شقایق محمدی

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر روشان بیرگانی

روشان بیرگانی

عمومی

تصویر دکتر صبا صادقی

صبا صادقی

عمومی

تصویر دکتر مهدی جهاندار

مهدی جهاندار

عمومی

تصویر دکتر فرید سنگین آبادی

فرید سنگین آبادی

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر مهدی محمدپور

مهدی محمدپور

عمومی

تصویر دکتر فاطمه فرامرزی

فاطمه فرامرزی

عمومی

تصویر دکتر میترا دیهیمی

میترا دیهیمی

عمومی

تصویر دکتر گلاره رضایی

گلاره رضایی

عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC56889/
  2. https://www.metropolisindia.com/blog/lifestyle/common-health-problems-in-elderly-and-ways-to-manage-them-right/
  3. https://systematicreviewsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13643-021-01862-8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.