زنان و زایمان

پریودی در بارداری چگونه است؟

پریودی در بارداری چگونه است؟

پریودی در بارداری

قاعدگی و بارداری دو مسئله جدا از هم هستند. وقتی خانمی باردار می شود احتمال قاعدگی وجود ندارد. پریودی در بارداری به عبارتی ممکن نمی باشد. خانمی که باردار می شود ممکن است در طی بارداری علائمی شبیه به قاعدگی را تجربه کند که در ادامه به طور مختصر به آن پرداخته می شود. بنابراین قاعدگی در بارداری ممکن نیست.

وقتی خانمی در دوران حاملگی قرار دارد آزاد سازی تخمک رخ نمی دهد بنابراین سیکل قاعدگی اتفاق نمی افتد. بعد از اطمینان از حاملگی با انجام تست آزمایشگاهی و همین طور سونوگرافی، انتظار قاعدگی را نداریم. با این حال برخی شرایط ایجاد شده می توانند علائم مشابه ایجاد کنند. برای مثال در روزهای اول لانه گزینی، لک بینی ممکن است وجود داشته باشد که نرمال تلقی می شود. به هنگام ایجاد حاملگی های نا به جا یا اکتوپیک ممکن است خونریزی هایی دیده شود ولی به معنای قاعدگی نمی باشد.

از دیگر دلایل خونریزی در بارداری سقط جنین و از دست دادن جنین می باشد، مسئله مهم این است که مادر باردار نسبت به این مسائل آگاهی کامل داشته باشد و به هنگام وقوع به پزشک معالج مراجعه کند. حال دلایل دیگر خونریزی را در ادامه بیان می کنیم. برخی از خانم ها در دوران شیردهی نیز قاعدگی را تجربه نمی کنند در حالیکه تخمک گذاری رخ می دهد،در چنین شرایطی به آن ها توصیات لازم درصورت عدم تمایل به بارداری می شود.

پیشنهاد مقاله: مراقبت های دوران پریودی + پزشک آنلاین زنان

دلایل ایجاد خونریزی در حاملگی

دلایل زیادی برای خونریزی در بارداری وجود دارد، همانطور که ذکر شد پریودی در بارداری ممکن نیست. متناسب با سن و شرایط مادر ممکن است خونریزی هایی با حجم ها مختلف از لک بینی تا خونریزی هایی در حد قاعدگی تجربه کند. حال با اینکه حتما خونریزی دلیلی بر وجود مشکل نمی باشد، اما مادر میبایست دلایل آن را تا حدودی بداند و به هنگام مناسب به پزشک مراجعه کند.

 

قاعدگی در بارداری

قاعدگی در بارداری

 

برخی از این علل عبارت اند از:

  • خونریزی در 3 ماهه اول شایع تر است به خصوص به هنگام تشکیل جفت و جایگزینی آن در جدار رحم. همچنین یک خانم تغییرات سلولی جدار رحم را در دوران حاملگی تجربه می کند که می تواند منجر به ایجاد خونریزی های اندک شود. این مسئله بعد از رابطه جنسی شایع تر است.

از دیگر دلایل خونریزی در 3 ماهه اول:

  1. بارداری خارج از رحمی که یک اورژانس پزشکی
  2. عفونت
  3. سقط جنین
  4. تجمع خون بین جفت و جدار رحم که هماتوم زیر جفتی نیز گفته می شود.
  5. حاملگی مولار یا پوچ که علائم اولیه بارداری را ایجاد می کند اما جنینی تشکیل نشده است.
  • خونریزی های بعد از هفته 20 نیز علل مختلف دیگری دارند که عبارت اند از:
  1. معاینه سرویکال نیز در مواردی می تواند منجر به ایجاد خونریزی های اندک شود.
  2. جفت سرراهی
  3. زایمان زودرس و یا خود پروسه زایمان
  4. رابطه جنسی
  5. پارگی رحم که این شرایط ممکن است به هنگام زایمان رخ دهد.

با همه این تعاریف پریودی در بارداری معنایی ندارد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مراجعه به پزشک

خانم باردار حتما میبایست در صورت وجود علائم زیر در کنار خونریزی به مراکز اورژانس مراجعه داشته باشند. این موارد عبارت اند از:

  • درد و کرامپ های عضلانی
  • سرگیجه
  • خونریزی های شدید و دفع لخته خون
  • درد های شدید و غیر قابل تحمل در شکم و لگن

 

قاعدگی در بارداری

قاعدگی در بارداری

 

آیا خونریزی های شبیه پریودی در بارداری نرمال است؟

خونریزی هایی که شبیه به قاعدگی می باشند در بارداری نرمال نیستند. خونریزی های قاعدگی یک جریان مشخص طی چند روز متوالی دارند و سپس قطع می شوند اما لک بینی های حاملگی به این شکل نیست. اگر خونریزی و لک بینی که تجربه می کنید بیش از 24 ساعت از شروعش گذشته است، حتما نیاز به بررسی بیشتر و مراقبت های ویژه دارد. باید با پزشک معالج در میان گذاشته شود. برخی از جزئیاتی که میبایست راجع به خونریزی خود به پزشک بگویید شامل رنگ خونی که خارج شده است، حجم خونریزی می باشد. هرچه جزئیات و نکات دقیق تری را با پزشک معالج خود مطرح کنید، تصمیم گیری برای پزشک راحت تر خواهد بود و اقدام مناسب تری را برای شما انتخاب خواهد کرد.

 

نکاتی در ارتباط با قاعدگی

عادت ماهیانه معمولا از سنین 12 سالگی آغاز می شود حال در برخی دختران دیرتر یا زودتر از این سن نیز ممکن است رخ دهد. برخی از علائمی که فرد به هنگام قاعدگی تجربه می کند عبارت است از:

همانطور که مشاهده می کنید تفاوت زیادی بین علائم موجود در قاعدگی و همینطور حاملگی دیده می شد. بنابراین پریودی در بارداری ممکن نیست.

در مرحله اول اگر فردی که دوران حاملگی را می گذراند با خونریزی مواجه شود میبایست خونسردی خود را حفظ کند. کسانی که بیماری های خونی انعقادی را دارند، ریسک خونریزی بیشری دارند. در مرحله بعدی با پزشک معالج مسئله را مطح کنید. پزشک برای بررسی موضوع از سونوگرافی، معاینه فیزیکی، شرح حال و پرونده کمک میگیرد تا وضعیت جنین و رحم را بررسی کند. در این مرحله میزان همکاری شما و توجه شما به دستورات پزشک حائز اهمیت خواهد بود.

 

پیشنهاد ویژه: رابطه در دوران پریودی

برخی توصیه ها به افراد در این شرایط این است که از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنند. رابطه جنسی تا زمان تعیین شده نداشته باشند. مسافرت های طولانی نیز برای این افراد خوب نیست. استراحت در تخت و عدم نجام فعالیت های سنگین نیز از مواردی است که میبایست مورد توجه قرار گیرد. در مواردی که خونریزی شدید باشد، بستری در بیمارستان و انجام عمل جراحی اقداماتی است که تصمیم آن توسط پزشک معالج اتخاذ می شود.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

سوالات متداول

آیا پریودی در بارداری امکان پذیر است؟

خیر،احتمال ایجاد خونریزی در دوران بارداری به صورت لک بینی یا دفع لخته وجود دارد که آن هم دلایل مختص خودش را دارد. اما یک فرد نمی تواند در دوران باردی پریود شود.

آیا خونریزی در بارداری طبیعی است؟

با توجه به شرایط حساسی که فرد در دوران بارداری تجربه می کند هر گونه خونریزی میبایست به پزشک معالج اطلع داده شود. لک بینی در هفته های اول شایع است اما دفع لخته طبیعی نیست.

آیا عفونت می تواند منجر به ایجاد خونریزی در حاملگی شود؟

بله یکی از عوامل ایجاد کننده خونریزی در بارداری، عفونت ها هستند که میبایست با معاینه و آزمایشات تعیین شده تشخیص داده شوند و سریعا برای یرطرف شدن آن توسط پزشک دارو تجویز گردد.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322598#outlook
  2. https://www.healthline.com/health/pregnant/period-and-pregnant
  3. https://kidshealth.org/en/teens/period-pregnancy.html#:~:text=After%20a%20girl%20is%20pregnant,Doctors%20call%20this%20implantation%20bleeding

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.