دارویی

کاربرد قرص گاباپنتین + روش مصرف

کاربرد قرص گاباپنتین + روش مصرف

کاربرد قرص گاباپنتین

کاربرد قرص گاباپنتین ضد تشنج است که از نظر ساختاری با گاما آمینوبوتیریک اسید مرتبط است. این دارو همراه با سایر داروهای ضد تشنج در مدیریت اختلالات تشنج، درد نوروپاتیک و علائم وازوموتور استفاده می شود. همچنین در درمان یا مدیریت مسمومیت با سیگواترا، صرع، سردرد، سکسکه، گرگرفتگی، سندرم لش نیهان، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، مولتیپل اسکلروزیس، پارکینسونیسم، درد بعد از عمل، برخی اختلالات روانپزشکی، سندرم پاهای بی قرار، بافت نرم استفاده می شود. در ادامه این مطلب به کاربرد کپسول گاباپنتین و همچنین کاربرد قرص گاباپنتین + روش مصرف آن اشاره میشود.

 

قرص گاباپنتین برای چی خوبه؟ (کاربرد قرص گاباپنتین)

گاباپنتین برای کمک به کنترل تشنج های جزئی در درمان صرع استفاده می شود. این دارو نمی تواند صرع را درمان کند و تا زمانی که به مصرف آن ادامه دهید فقط برای کنترل تشنج کار می کند. کاربرد قرص گاباپنتین همچنین برای مدیریت عارضه ای به نام نورالژی پس از هرپس که دردی است که بعد از زونا ایجاد می شود، است. گاباپنتین در مغز برای جلوگیری از تشنج و تسکین درد برای شرایط خاص در سیستم عصبی کار می کند. برای دردهای معمول ناشی از جراحات جزئی یا آرتریت استفاده نمی شود. گاباپنتین یک داروی ضد تشنج است.

همچنین می تواند درد عصبی و سندرم پای بی قرار (RLS) را درمان کند. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

گاباپنتین ۱۰۰ برای چیست؟

کاربرد قرص گاباپنتین در درمان کمکی صرع پارشیال (فوکال) همراه با داروهای ضدتشنج دیگر و همچنین در درمان درد های نورالژی (درد عصبی) پس از عفونت هرپسی و نوروپاتی به کار می ‌رود.

هنگام مصرف این دارو به موارد زیر توجه کنید:

  1. از قطع ناگهانی مصرف این دارو پرهیز شود.
  2. بین فواصل مصرف دارو نباید بیش از 12 ساعت فاصله زمانی ایجاد شود.
  3. به علت بروز تاری دید یا دوبینی، سرگیجه، خواب ‎آلودگی ،اختلالات فکری یا مهارت ‌های حرکتی، هنگام رانندگی یا انجام کار ‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند ‌باید احتیاط کرد.

 

کاربرد کپسول گاباپنتین

کاربرد کپسول گاباپنتین

 

قرص گاباپنتین ۳۰۰ برای چیست؟

از قرص گاباپنتین ۳۰۰ یا کپسول گاپنتین ۳۰۰ برای درمان تشنج، سندروم پای بی‌قرار و دردهای نوروپاتیک استفاده می‌شود. این دارو معمولا با دوز یک بار در روز و یا بیشتر برای کنترل دردها و تشنج تجویز میشود.

 

پیشنهاد مقاله: علت تب در کودکان بدون علائم سرماخوردگی

کپسول گاباپنتین 100

کپسول‌های گاباپنتین متعلق به گروهی از داروهای مورد استفاده برای درمان صرع و درد نوروپاتیک محیطی (درد طولانی‌مدت ناشی از آسیب به اعصاب) است.

کپسول گاباپنتین برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

  • اشکال مختلف صرع (تشنج هایی که در ابتدا به قسمت های خاصی از مغز محدود می شوند، خواه تشنج به قسمت های دیگر مغز سرایت کند یا نه). پزشک معالج شما یا کودک 6 ساله و بزرگتر کپسول های گاباپنتین را برای کمک به درمان صرع تجویز می کند. زمانی که درمان فعلی شما به طور کامل وضعیت را کنترل نمی کند. شما یا فرزندتان باید علاوه بر درمان فعلی از کپسول گاباپنتین استفاده کنید.
  • کپسول گاباپنتین را می توان به تنهایی برای درمان بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال نیز استفاده کرد.

درد نوروپاتیک محیطی (درد طولانی مدت ناشی از آسیب به اعصاب). انواع بیماری‌های مختلف می‌توانند باعث درد نوروپاتیک محیطی شوند (که عمدتاً در پاها و یا بازوها ایجاد می‌شود) مانند دیابت یا زونا. احساس درد ممکن است به صورت گرم، سوزش، ضربان، تیراندازی، ضربه زدن، تیز، گرفتگی، درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی و غیره توصیف شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمایید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

گاباپنتین برای قلب

گاباپنتین ممکن است نقش مهمی در تنظیم قلب و عروق در سیستم عصبی مرکزی داشته باشد. Nucleus tractus Solitarii (NTS) در بصل النخاع پشتی ساقه مغز قرار دارد که مرکز ادغام اولیه برای تنظیم قلب و عروق و سایر عملکردهای خودمختار اعصاب مرکزی است. گاباپنتین معمولاً برای درمان دردهای عصبی، سندرم پای بیقرار و تشنج های نیمه شروع تجویز می شود. اگرچه شایع ترین عوارض جانبی گاباپنتین با سیستم عصبی مرکزی مرتبط است اما گاباپنتین می تواند بر سیستم قلبی عروقی نیز تأثیر بگذارد.

گزارش های موردی و مطالعات مشاهده ای نشان داده اند که گاباپنتین می تواند با افزایش خطر فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط باشد. با این حال، تمام شواهد در بیماران مسن تر از 65 سال با بیماری های همراه که آنها را مستعد ایجاد آریتمی می کند متمرکز شده است. پس یکی از عوارض کاربرد قرص گاباپنتین میتواند نامنظمی ریتم ضربان قلب باشد.

 

گاباپنتین برای آرتروز

در حالی که گاباپنتین به طور کلی برای درمان آرتریت تجویز نمی شود تحقیقات نشان داده است که به مدیریت اثرات آرتروز شدید زانو (OA) کمک می کند. هیچ مدرکی نشان نمی دهد که درد ناشی از بیماری های آرتریت خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک را بهبود می بخشد.

 

کاربرد قرص گاباپنتین

کاربرد قرص گاباپنتین

 

گاباپنتین برای گرفتگی عضلات

گاباپنتین در دوزهای 600 تا 1200 میلی گرم در روز به نظر می رسد در درمان گرفتگی عضلات دردناک موثر باشد. کاربرد قرص گاباپنتین به عنوان دوز قبل از خواب برای بیمار بسیار منطقی است زیرا اغلب در هنگام خواب است که شدیدترین گرفتگی عضلات رخ می دهد.

 

آیا قرص گاباپنتین برای پادرد خوبه؟

روش دقیق اثر گاباپنتین برای تسکین درد مشخص نیست. ممکن است نحوه حس و واکنش بدن به درد را تغییر دهد. گاباپنتین برای مدیریت درد طولانی مدت (مزمن) استفاده می شود نه اینکه در صورت نیاز برای درد مختصر مصرف شود. درد مزمن می تواند در خواب و کار اختلال ایجاد کند و منجر به افسردگی شود. گاباپنتین می تواند به تسکین درد عصبی در برخی از افراد مبتلا به نورالژی پس از هرپس (درد عصبی پس از زونا) و نوروپاتی دیابتی محیطی (درد عصبی در پا در افراد دیابتی) کمک کند.

 

قرص گاباپنتین برای لاغری

گاباپنتین و افزایش وزن ترکیب جالبی نیست. متأسفانه افزایش وزن یکی از عوارض جانبی رایج بسیاری از داروها است. از نوسانات هورمونی گرفته تا احتباس آب و تغییر در اشتها، داروهایی مانند گاباپنتین می توانند باعث افزایش وزن ناخواسته شوند. چه می خواهید یاد بگیرید که چگونه با گاباپنتین وزن کم کنید یا بعد از مصرف گاباپنتین وزن کم کنید در زیر چند نکته کاربردی وجود دارد که می تواند کمک کند. با این حال به خاطر داشته باشید که کاهش وزن برای هر کسی متفاوت است.

اینها فقط نکات کلی هستند که می توانند به کاهش وزن کمک کنند اما عوامل دیگری که ممکن است بر این روند تأثیر بگذارند عبارتند از سن، میزان متابولیسم و ​​هر گونه بیماری زمینه ای. همیشه در مورد کاهش وزن یا ایجاد هر گونه تغییر دیگری در ارتباط با داروهای خود با پزشک خود صحبت کنید.

  • اندازه وعده های غذایی را محدود کنید.
  • قبل از غذا آب بنوشید.
  • از مصرف قندهای تصفیه شده خودداری کنید.
  • اجتناب از الکل
  • پروتئین بیشتری بخورید.

 

پیشنهاد ویژه: علائم فرد هیستریک چیست + درمان

گاباپنتین و افسردگی

تعداد کمی از افرادی که برای هر کدام از شرایط (مانند تشنج ، اختلال دوقطبی ، درد) داروهای ضد تشنج مصرف می‌کنند ممکن است افسردگی ، افکار و اقدام به خودکشی یا سایر مشکلات روحی روانی را تجربه کنند. اگر شما یا خانواده متوجه تغییرات غیرعادی ناگهانی در خلق و خو، افکار یا رفتار خود از جمله علائم افسردگی ، افکار یا اقدام به خودکشی، افکار در مورد آسیب رساندن به خودتان شدید بود فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

 

سخن پایانی

گاباپنتین یک داروی تجویزی است که کاربرد قرص گاباپنتین به عنوان آنالوگ گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) شناخته می شود. GABA تحریک پذیری سلول های عصبی (نورون ها) در مغز را کاهش می دهد که در تشنج و انتقال سیگنال های درد نقش دارند. گاباپنتین منعکس کننده اثرات GABA است که نورون های برانگیخته را آرام می کند. گاباپنتین در دسته ای از داروها به نام ضد تشنج قرار دارد.

هرگز بدون صحبت با پزشک خود مصرف گاباپنتین را متوقف نکنید. قطع ناگهانی گاباپنتین می تواند باعث مشکلات جدی شود، از جمله افزایش خطر تشنج (اگر برای کنترل تشنج از گاباپنتین استفاده می کنید) یا بهبود نکردن علائم شما (در صورت مصرف گاباپنتین برای سایر موارد). همچنین هرگز دوز خود را بدون صحبت با پزشک تغییر ندهید. همیشه گاباپنتین را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. پس از مصرف گاباپنتین رانندگی نکنید، با ماشین‌آلات سنگین کار نکنید یا فعالیت‌های خطرناک دیگری انجام ندهید تا زمانی که متوجه شوید که چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/gabapentin-oral-route/proper-use/drg-20064011
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK493228/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4673958/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6859102/
  5. https://link.springer.com/article/10.1007/s40264-018-0695-6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.